۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۵۶۵۷۸۹
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم:

خوف‌ و رجا دو بال ایمان است

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که خوف از عذاب الهی و امید به رحمت پروردگار عالم دو بال ایمان است، گفت: معاد جلوه رحمت پروردگار عالم است.
حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی امروز در آیین بیان درس‌های قرآنی مراسم ترتیل خوانی آستان قدسی حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به آیه 98 سوره مائده اشاره کرد و اظهار داشت: خوف از عذاب الهی و امید به رحمت پروردگار عالم دو بال ایمان هستند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری به آیه 2 سوره انعام اشاره کرد و اظهار داشت: اجل مسمی و اجل معلق دو نوع اجلی است که در کمین مؤمن است چنانکه امام صادق (ع) اجل مسمی را مقدر شب قدر می‌داند که نه جلو می‌افتد و نه تأخیری در آن است این در حالی است که اجل معلق ارتباط مستقیمی با رفتار انسان دارد.

وی ادامه داد: برای مثال ظلم از عواملی است که عمر انسان را کوتاه می‌کند درحالی‌که در منابع دینی صله‌رحم برای طولانی بودن توصیف می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم به آیه 12 سوره انعام اشاره و عنوان کرد: بر اساس این آیه معاد جلوه بندگی مؤمن است؛ بر این اساس در این آیه به این حقیقت پی می‌بریم که معاد جلوه رحمت الهی نسبت به بندگان خود است.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین در شمارش نعمت‌های پروردگار عالم از معاد در هفتمین نعمت به‌عنوان رحمت الهی یاد می‌کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که آیه 15 سوره انعام به مؤمن می‌آموزد که پیامبر گرامی اسلام (ص) همواره نگران عذاب الهی بودند، ابراز داشت: این آیه گواه می‌دهد که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند که «من هم اگر از ساحت الهی تمرد کنم عذاب الهی بر من واقع خواهد شد.»

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در بیان آخرین درس از این جزء قرآن به ایمان مؤمنان اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در آیه 98 سوره انعام می‌فرماید «وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ؛ و اوست که شما را از یک‌تن آفرید، برخی [از شما] استقراریافته [در زمین] و برخی به ودیعت نهاده [در اصلاب و رحم‌هایند]؛ ما آیات خود را برای قومی که می‌فهمند، بیان کردیم.»

وی ادامه داد: انسان باید اعتقادات حقه را بعد از هر نماز به یاد بیاورد این در حالی است که یکی از نگرانی اولیاء خدا حفظ اعتقادات در هنگام مرگ است./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات