۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۵۶۵۹۱۳
استاد حوزه علمیه:

مقدمه همه اعمال عبادی روزه است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر کسی می‌خواهد به قله اسلام برسد باید جهاد فی سبیل الله کند، گفت: مقدمه همه اعمال عبادی از جمله نماز، زکات و جهاد، روزه است و بالاترین روزه‌ها، روزه نفس است.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد، گفت: ریشه همه گناهان اعضا و جوارح انسان، فکر اوست زیرا اعضا و جوارح، تابع قلب و فکر هستند.

وی افزود: شرط اینکه قلب انسان جایگاه خداوند متعال شود این است که ماسوی الله در آن جایی نداشته باشد بنابراین امام علی(ع) از روزه نفس، به یکی از لذات دنیا یاد کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: ما به اندازه‌ای که در لذات دنیا غرق شویم و غافل باشیم، حلاوت و شیرینیِ وصل به باطن را درک نمی‌کنیم و در این حالت نمی‌توانیم دل را از آن لذات جدا کنیم.

وی اظهار داشت: باید آرام آرام لذات نفس را ترک کنیم؛ روایت است گذاشتن یک لقمه بر زمین برای اتصال به خداوند و بریدن از لذات، بالاتر از یک سال عبادت است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی با تاکید بر اینکه از لذت دعا و نیایش در این شب‌های پر خیر و برکت نباید غافل بود، گفت: خداوند متعال می‌فرمایند من در ظن بنده مومنم هستم؛ پس فکر نکنیم که ممکن است از عبادت و نیایش زیاد، روزی زده شویم بلکه متقی باشیم و عبادت و بندگی را با شجاعت و از روی عشق و محبت به خداوند انجام دهیم.

وی افزود: اگر کسی به لقاءالله و وجه الله یقین داشته باشد و دل را به صاحب اصلی بسپارد، آنگاه اسباب جزئی در برابر او عاجز و ناتوان می‌شوند. ریشه اسلام و آنچه سبب فروریختن انسان در خود و نزد خداوند عزوجل می‌شود، نماز است. باید تاحدی در کیفیت و کمیت نماز دقت کرد که وجه الله در وجود انسان تجلی پیدا کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تعلقات را باید دور ریخت، گفت: کسی که نتواند از تعلقات دل بکَند، در انجام اعمالی مانند زکات و خمس کوتاهی می‌کند زیرا مال را برای خود می‌داند نه برای خدا؛ بدانیم ما هیچ چیزی از خود نداریم. کسی که به اعمال و دستورات الهی اهتمام می‌ورزد راه را برای پر کشیدن به سمت خدا برای خود هموار می‌کند و تعلقات را قطع می‌کند. افطاری دادن نیز بریدن از تعلقات است.

وی در پایان با بیان اینکه اگر کسی می‌خواهد به قله اسلام برسد باید جهاد فی سبیل الله کند، خاطرنشان کرد: مقدمه همه اعمال عبادی از جمله نماز، زکات و جهاد، روزه است و بالاترین روزه‌ها، روزه نفس است./969/پ202/ب1

ارسال نظرات