۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۵۶۵۹۴۹

انتقاد حجت الاسلام حسینی قمی از سیستم بانکداری در کشور

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی بی‌عدالتی در قوانین بانکداری کشور را کاری ناپسند دانست و گفت: بانک‌ها هنگام بازپرداخت وام، ابتدا سود وام و سپس اصل پول را اخذ می‌کنند و در انتها هم جریمه‌ها به‌جای این‌که وارد خزانه شود، وارد جیب بانک‌ها می‌شود.
حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی استاد حوزه علمیه قم در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به وجود رباخواری در جامعه به تبیین آیه 279 سوره بقره پرداخت و اظهار داشت: این آیه بیان‌گر این است که خدا با رباخوار اعلام جنگ می‌کند، یعنی یک جنگ دو طرفه رباخوار و خدا صورت می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به آیه 130 سوره آل عمران بیان کرد: مفسرین ذیل این آیه آورده‌اند که در دوران جاهلیت وقتی به کسی قرضی داده می‌شد، اگر رباگیرنده نمی‌توانست در موعد خود آن قرض را برگرداند، مدتی با سودی مضاعف تعیین می‌شد، تقریبا چیزی شبیه سیستم امروز بانکداری کشور که در حال انجام است.

وی ادامه داد: یکی از کارهای ناپسند بانک‌ها این است که تمام قوانین به نفع خودشان است، هنگام بازپرداخت وام، ابتدا سود وام را و بعد اصل پول را اخذ می‌کنند و در انتها هم جریمهها به‌جای این‌که وارد خزانه شود، وارد جیب بانک‌ها می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان این‌که مراجع تقلید و علما در طول سال بارها نسبت به بحث جریمه دیرکرد هشدار می‌دهند، گفت: حضرت امام (ره) در پاسخ به عده‌ای که جریمه دیرکرد را لازمه حفظ ساختار بانکی کشور می‌دانستند، جریمه دیرکرد را حرام اعلام کردند و از باب وجه التزام به عنوان شرط ضمن عقد ایجاد شد.

وی با اشاره به آیه 29 سوره نساء بیان کرد: در این آیه قتل نفس بعد از رباخواری ذکر شده است، مگر چه ارتباطی بین قتل نفس و رباخواری وجود دارد، برخی مفسرین ذیل این آیه بیان زیبایی دارند که یک قتل و انتحار فردی وجود دارد و یک قتل و انتحار اجتماعی، جامعه‌ای که مبتلا به رباخواری شود، در واقع دچار انتحار و خودکشی اجتماعی شده است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به بحث کم‌فروشی اشاره کرد و اظهار داشت: بحث کم‌فروشی صرفا مربوط به بازار نیست، بلکه دارای مصادیق فراوانی است و از سخنرانی که وقت کافی برای منبر خود اختصاص ندهد و بدون مطالعه کافی منبر را برگزار کند تا فرد بازاری که در وزن جنس کم می‌گذارد را شامل می‌شود.

وی در تبیین آیه نخست سوره مطففین گفت: استاد دانشگاهی که بدون مطالعه و تحقیق در کلاس حاضر می‌شود، شامل این آیه می‌شود، چراکه وقت دانشجو حق‌الناس است و بایستی محترم شمرده شود، همچنین مسئولی که بدون تخصص و شایستگی جایگاهی را تصرف می‌کند، حقیقتا در حال کم‌فروشی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی تصریح کرد: مسئولیتی که در اختیار افراد قرار می‌گیرد، نوعی امانت است که سنگین بوده و اگر به درستی انجام نشود و در امانت خیانت شود، فردای قیامت سبب پشیمانی آن فرد می‌‌شود، متأسفانه امروز به دایره وسیع حق‌الناس توجه نمی‌شود.

وی در پایان افزود: امروزه یکی از راه‌حل‌های برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور، حمایت از کالای داخلی است، اما تولیدکنندگان کشور هم نباید کم‌فروشی کنند و بایستی کیفیت ساخت محصولات خود را ارتقا بخشند تا بازار اقتصادی کشور رونق گیرد./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات