۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۵۶۶۱۱۶
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

درجات توبه

استاد حوزه علمیه با تشریح درجات توبه درباره توبه خاصه، گفت: این دسته افراد به دنبال مشاهده و حضور هستند سحر را هرگز از دست نمی‌دهند این افراد هرگز به نفس رو نمی‌کنند.
احدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احدی استاد سطح عالی حوزه علمیه، شب گذشته در حسینیه الزهرا(س)، گفت: توبه دارای سه درجه عامه، اوساط و خاصه است.

وی در خصوص توبه عامه، ابراز کرد: این توبه اختصاص به عوام دارد انسان در این مرتبه افراد پس از توبه با شدت فراوان شروع به عبادت می‌کنند و با انجام مستحبات، مباحات و مندوبات در تلاش هستند تا از دیگران سبقت بگیرند تا کسی همانند آنها نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین احدی ادامه داد: قطعا این توبه بازدارنده نیست اکثر کتاب‌هایی که غربی‌ها از سوی مستشاران نفوذی خودشان علیه ما می‌نویسند براساس رفتار همین دسته افراد است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: انسان فقیه زمانی که نماز می‌خواند به دنبال اسرار ملکوتیه نماز است اما کسانی که به دنبال استکثار هستند بدون توجه به ملکوت فقط نماز می‌خوانند.

وی افزود: مرحوم آیت الله بهجت بعد از نماز جماعت سجده طولانی نمی‌کردند و تا نماز تمام می‌شد سریع سجاده خودشان را جمع می‌کردند و می‌رفتند و می‌فرمودند من دوست ندارم مردم مقدسی مرا ببینند و بگویند ایشان فرد مقدسی است. انسان نباید در عبادت از اسرار غافل و به اکثار توجه داشته باشد انسان فقیه با عبادتش برای خود مشتری جمع نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با بیان اینکه مراجع تقلید اهل مادیات نیستند، گفت: وجوهات شرعی که حق امام و شهریه هزاران طلبه است اگر به حساب مراجع واریز نشود باید به حساب چه کسی واریز شود امروز سخنانی که درباره مراجع می‌گویند مغرضانه و تهمتی بیش نیست.

استاد حوزه علمیه با اشاره به توبه اوساط، گفت: این افراد در بین راه هستند به سلوک علاقه داشته و در محضر استاد اخلاق کسب فیض می‌کنند و تسلیم او هستند و مدام به این فکر می‌کنند که درجات عالیه را کسب کنند همچنین خیال خودشان را صاف می‌کنند.

وی درباره توبه خاصه، ابراز کرد: این دسته افراد به دنبال مشاهده و حضور هستند سحر را هرگز از دست نمی‌دهند این افراد هرگز به نفس رو نمی‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی قلب را نگین درونی انسان و نفس را اهریمن او دانست و گفت: انسان اگر به نفس رو بیارود به طور قطع قلبش نابود می‌شود کسی که قلبش در تسخیر نفس باشد وجودش گناه می‌شود. انسانی که تنها خود را می‌بیند دیگر نمی‌تواند در محضر خداوند حاضر شود./813/پ202/ب1

ارسال نظرات