۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۵۶۶۲۱۵
امام جمعه موقت كاشان:

تبعيت از شيطان شرك خفي است

امام جمعه موقت كاشان منشأ تمام خيرات را توحيد و منشأ تمام انحرافات را شرك دانست و گفت: گاهي از خدا تبعيت كردن و گاهي هم از شيطان و هواي نفس و طاغوت و آمريكا تبعيت كردن شرك خفي است.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزارشد در ادامه تفسيرآيه 13 سوره لقمان، گفت: خداوند در اين آيات تنها گوشه اي از مواعظ لقمان به فرزندش را بيان مي كند و بيان مواعظ لقمان به فرزنش بيانگر اين است كه پدر مسؤول تربيت خانواده و فرزندان است.

وي با بيان اينكه فرزندان به دليل نداشتن تجربه نيازمند موعظه و ارشاد هستند، افزود: موعظه براي هدايت انسان و سلامت روح انسان است و انسان هميشه و در همه حال  نيازمند موعظه و هدايت است.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: اگر لقمان به فرزندش موعظه مي‌كند نشان دهنده اين است هنگامي كه انسان قصد ارشاد و امر به معروف و نهي از منكر دارد هدف از ارشاد در مرحله نخست بايد ارشاد نزديكان باشد و نزديكترين افراد براي ارشاد خانواده و فرزندان هستند.

وي افزود: پيامبراكرم(ص) زماني كه مامور شد دعوت خود را آشكار كند نخست از نزديكان خود شروع مي كند و يكي از ويژگي هاي پيامبراكرم(ص) اين بود كه پيوسته خانواده و فرزندان خود را امر به اقامه نماز مي‌كرد، از اين رو انسان در مسير ارشاد بايد نخست از نزديكترين افراد به خود آغاز كند.    

امام جمعه موقت كاشان منشأ تمام خيرات را توحيد و منشأ تمام انحرافات را شرك دانست و اظهار داشت: در بين مواعظ لقمان به فرزندش خداوند در آيه 13 سوره لقمان ابتدا امر به معروف كه توحيد است را مطرح نكرده است بلكه ابتدا شرك را ‹‹لا تُشْرِکْ بِاللَّهِ›› كه بزرگترين منكر است را مطرح كرده است.

وي يكي از روش هاي ارشادي خداوند در قرآن را همراه با دليل دانست و گفت: براي مطرح كرده هر موضوعي بايد همراه با دليل و برهان باشد تا اثرگذاري و تأثيرگذاري بيشتري داشته باشد چرا كه بسياري از انسانها حرف حق را با دليل و برهان مي پذيرند و در اين آيه نيز خداوند مي فرمايد، ‹‹لاِبْنِهِ وَ هُوَ يَعِظُهُ يا بُنَيَّ لا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظيمٌ›› اگر مي فرمايد نبايد شرك را پذيرفت دليل آن را هم گفته است كه شرك ظلم بزرگي است.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: خداوند درهيچ جاي قرآن از ظلم عظيم نام نبرده است و تنها از شرك به عنوان ظلم عظيم نام برده است چرا كه ظلم پايمال كردن حق ديگران است و حق خدا بالاترين حق است و شرك به معناي پايمال كردن حق خدا است.

وي با اشاره به دو نوع شرك جلي و شرك خفي، افزود: گاهي از خدا تبعيت كردن و گاهي هم از شيطان و هواي نفس و طاغوت و آمريكا تبعيت كردن شرك خفي است و  اين در حالي است كه روزانه 9 بار در نماز ‹‹لا إله إلا الله وحده لا شريك له›› خداوند هيچ شريكي ندارد را تكرار مي كنيم.

امام جمعه موقت كاشان افزود: گاهي اوقات مسائل خيلي كوچك و پيش پا افتاده براي انسان شرك و دلبستگي ايجاد مي كند و تبديل به بت مي شود و اين در حالي است كه  ‹‹لا شريك له›› به معني اين است كه ما هيچ بتي را در مقابل خداوند قرار نمي دهيم.

به گفته وي، امروز براي برخي بدون اينكه متوجه باشند رياست، ثروت، قدرت، مقام و يا شهرت برايشان تبديل به بت شده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار هر گونه دلبستگي به دنيا و جاذبه هاي دنيا را براي انسان مشكل ساز خواند و اظهار داشت: انسان اگر مراقب نباشد مقام و پست و رياست برايش بت خواهد شد و اين دلبستگي تا هنگام مرگ نيز ادامه خواهد داشت و او را رها نخواهند كرد.  

امام جمعه موقت كاشان گفت: نبايد بت را تنها به دوره صدر اسلام و قبل از آن دانست بلكه امروز اگر مراقب نباشيم بت هاي قدرت و رياست و ثروت و شهوت و مقام انسان را رها نخواهند كرد و تبديل به شرك اخلاقي خواهد شد./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات