۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۵۶۶۲۳۷
حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور:

مؤمنان به جزئی‌ترین مصادیق حق‌الناس توجه ویژه داشته باشند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ارتکاب به گناه را زمینه عدم قبولی روزه دانست و گفت: حق‌الناس از مسائلی است که مؤمنان باید توجه ویژه‌ای به حدود آن داشته و از جزئی‌ترین مصادیق آن چشم‌پوشی نکنند.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، در ادامه بیان احکام و تأثیرات گناه بر روزه، اظهار داشت: مؤمنان توجه داشته باشند که روزه اساس دوری از گناهان است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ارتکاب به گناه را زمینه عدم قبولی روزه دانست و ابراز داشت: در شرع مقدس اسلام برای گناه دو تکلیف برای مؤمن تعیین‌شده است؛ چنانکه توبه و جبران گناهان گذشته دستور شرع مقدس اسلام به مکلف گناه‌کار است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) در ادامه گناهان را به دودسته حق‌الناس و حق‌الله تقسیم و عنوان کرد: روزه‌خواری از مصادیق گناهانی است که حق‌الله محسوب شده و شرع مقدس اسلام مکلف را در چنین ارتکابی به توبه و جبران دعوت کرده است؛ بر این اساس اگر کسی تعمدی روزه‌خواری کند علاوه بر آن‌که باید اصل روزه را بجا آورد باید کفاره سنگین سیر کردن 60 فقیر یا آزاد کردن 60 برده به ازای هر روز روزه‌خواری بپردازد.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) در توصیف اهمیت حق‌الناس به مصادیقی جزئی از این حقوق اشاره کرد و گفت: مؤمنان توجه داشته باشند که اسلام به مسلمانان دستور اکید داده است که باید حقوق مردم به صورت کامل پرداخت شود؛ بر این اساس اگر حتی مؤمن با خودروی پارک شده برخورد جزئی داشته و آثاری ناچیز بر آن ظاهرشده باید خسارت آن را پرداخت کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین وحیدپور بابیان این‌که اگر در هنگام پرداخت حق‌الناس مأیوس از پیدا کردن صاحب‌مال شود باید رد مظالم پرداخت کند، ابراز داشت: صاحبان مشاغل مانند تاکسی‌داران، خشک‌شویی‌ها و مشاغلی که ارتباط مستقیمی با اموال مردم‌دارند به مسئله رد مظالم توجه جدی داشته باشند؛ چراکه ممکن است گاهی به‌صورت خیلی جزئی به مردم مدیون شده و صاحبان آن را نشناخته و حتی خود متوجه آن نشده‌اند./837/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات