۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۵۶۶۲۵۹
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم:

توفیق توبه نظر لطف خداوند به مؤمنان است

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که توفیق توبه نظر لطف خداوند به مؤمنان است، گفت: اگر نظر لطف الهی نباشد گناهکار هرگز موفق به توبه نمی‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت معصومه (س) در مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان درس‌های قرآنی جز یازدهم قرآن کریم به آیه 11 سوره توبه اشاره کرد و گفت: در این آیه بیان‌شده است که بهای جان مؤمن کمتر از بهشت نیست.

وی افزود: در این آیه از قرآن کریم خداوند متعال از یک معامله و تجارت پرسود با مؤمنان سخن به میان آورده و می‌فرماید در این معامله خداوند خریدار است و مؤمنان فروشنده و کالای مورد معامله جان و نفوس مؤمنان بوده و بهای این معامله بهشت است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خدای متعال وعده داده است که اگر بندگان از او اطاعت کرده و مؤمن باشند، جان و نفوس آن‌ها را به بهای بهشت خریداری کند و در روایتی از امام کاظم (ع) بیان‌شده که می‌فرمایند «آگاه باشید؛ بدن‌های شما جز بهشت بهایی ندارد، به چیز دیگری نفروشید».

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بهشت تنها بهای متناسب با جان انسان است و رهبر معظم انقلاب در این زمینه می‌فرمایند «امروز هم هرجایی که بشر در دنیا ضربه خورده است، چه ضربه‌ی سیاسی، چه ضربه‌ی نظامی و چه ضربه‌ی اقتصادی؛ اگر ریشه‌اش را کاوش کنید، یا در جهل است، یا در زبونی؛ یعنی یا نمی‌دانند و معرفت لازم را به آنچه باید معرفت داشته باشند، ندارند؛ یا این‌که معرفت دارند، اما خود را ارزان فروخته‌اند؛ زبونی را خریده‌اند و حاضر به پستی و دنائت شده‌اند امام سجّاده و امیرالمؤمنین - بنا بر آنچه از آن‌ها نقل‌شده فرموده‌اند: «لیس لانفسکم ثمن الّا الجنّة فلاتبیعوها بغیرها»؛ (۱) ای انسان! اگر بناست هستی و هویت و موجودیت تو فروخته شود، فقط یک بها دارد و بس و آن بهشتِ الهی است. به هرچه کمتر از بهشت بفروشی، سرت کلاه رفته است. اگر همه‌ی دنیا را هم به قیمتِ قبول پستی و ذلّت و زبونی روح به شما بدهند، جایز نیست».

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم با تأکید بر این که توبه‌کننده توفیق توبه را از خداوند متعال دریافت می‌کند، گفت: درآیات پایانی سوره توبه ماجرای سه نفر که از میدان جهاد فرار کرده بودند بیان‌شده که پشت کردن به جبهه جهاد موجب شد که پیامبر (ص) رابطه خود را با آن‌ها قطع کند و آن‌ها زمانی که این موضوع را مشاهده کردند، آن‌چنان گریه و زاری کردند که خداوند توبه آن‌ها را پذیرفت.

وی افزود: این آیات نشان می‌دهد که برای توبه، نظر لطف خداوند لازم است و توفیق توبه حاصل نمی‌شود مگر اینکه خداوند به توبه‌کننده نظر لطف داشته باشد و پس‌ازاینکه خداوند به گناهکار توفیق توبه داد او با توبه از گناهانش به خداوند پناه می‌برد و پس‌ازآن خداوند گناهانش را می‌بخشد.

 مدیر پژوهشگاه فقه نظام ادامه داد: ماه رمضان ماه توبه است اما خداوند فرصت توبه را به همگان عنایت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم تصریح کرد: امام صادق (ع) در مورد توفیق توبه می‌فرمایند «همانا مؤمن گناهی می‌کند و پس از بیست سال به یادش می‌آید. پس از خدا راجع به آن گناه آمرزش می‌خواهد و خداوند بیامرزدش و هرآینه این امر توفیقی از جانب خدا برای اوست که او را مورد لطف و بخشش خویش قرار دهد و همانا کافر گناهی می‌کند و همان ساعت آن‌ را فراموش می‌کند»

وی با اشاره به این که آیه 25 سوره یونس بهشت را سرای امنیت و آرامش معرفی می‌کند، خاطرنشان کرد: یکی از نام‌های بهشت دارالسلام است؛ زيرا در آنجا كينه‌اى در دل‌ها نيست تا جنگ و جدال و بهره‌کشی پيش آید و بندگان در جوار رحمت الهی متنعم هستند و همچنین در این آیه مراد از صراط مستقیم راه ولایت و پذیرش ولایت امام علی (ع) و ائمه معصوم (ع) است.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام با اشاره به حدیثی از امام عسگری (ع) گفت: امام عسگری (ع) می‌فرمایند در بهشت «سختی گرسنگی و تشنگی وجود ندارد».

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: در آیات جز یازدهم قرآن کریم عالم برزخ برای مؤمن به‌اندازه یک خواب زودگذر و به‌اندازه یک ساعت و یا یک‌چشم برهم زدن توصیف‌شده است که این موضوع نشان می‌دهد مؤمن برای دست یافتن به توفیقات این‌چنینی از فرصت‌ها استفاده می‌کند و طبق روایات می‌داند که فرصت‌ها چون ابرها درگذر هستند.

وی افزود: پس باید فرصت‌ها را غنیمت بشماریم و مبادا در انجام کارهای نیک فرصت را از دست بدهیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که باید از عقوبت گناهان به خداوند پناه برد و گناه نکرد، گفت: درآیات پایانی جز یازدهم بیان‌شده که عقوبت گناهان بسیار وحشتناک است و بیان‌شده که ظالم در قیامت صحنه‌هایی را مشاهده می‌کند که تصورش را هم نمی‌کرد./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات