۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۵۶۶۲۹۹
حجت الاسلام اژه ای:

برخی از دو تابعیتی ها به عنوان مشاور در نهادها فعالیت می کنند

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به فعالیت دو تابعیتی ها در نهادها گفت: در برخی از وزارتخانه ها یا بانک مرکزی این افراد استخدام رسمی نبوده ولی مشاور هستند.
محسنی اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگو و معاون اول قوه قضاییه در یکصد و بیست و ششمین نشست خبری خود که عصر امروز یکشنبه برگزار شد، گفت: امریکا و همیارانش اینقدر مستاصل شده اند که از منفورترین افراد مانند از جمله تروریست هایی که دستشان به خون مردم آغشته شده است کمک می خواهند.
وی افزود: آن زمانی که در ابتدای انقلاب، جمهوری اسلامی نوپا بوده و هنوز نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی ما آن انسجام لازم را پیدا نکرده بودند چه غلطی توانسته اند بکند، امروز ترامپ به ضد انقلابی خارج نشین متوسل شده تا وضع امنیت کشور را بهم بریزد اما مردم ما آگاه هستند و خواب های آنان هیچگاه تعبیر نشده است.

حجت الاسلام اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مردم فریب چنین اقداماتی را نمی‌خورند. مجموع دستگاه های انتظامی و قضایی هوشیار و قاطع هستند و با هر فرد، گروه یا جریانی که بخواهند آسایش مردم و کشور را مختل کند قاطعانه برخود می کنند.
 
وی ادامه داد: از مردم  تقاضا دارم مراقب فرزندان خود باشند تا با سخنان بیگانگان فریب نخورند زیراکه ممکن است یک عده ای از مردم خواسته حقی داشته باشند و افراد ضد انقلاب وارد این جمع ها شوند و اقداماتی انجام دهند. این اعتراضات اشکالی ندارد اما مراقب باشند افراد تروریست و حامیان آنان از این موارد سوء استفاده نکنند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه با توجه به هزینه کرد 25 هزار میلیارد تومانی توسط بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات مالی آیا این اقدام قانونی است و تاکی این مبلغ بازخواهد گشت و  اینکه گفته می شود این مبلغ از تنخواه دولت برداشت شده است صحت دارد یا خیر، گفت: این مطلب دروغ است و این میزان پول  از تنخواه دولت برداشته نشده است.

وی ادامه داد: برای ضایع نشدن حقوق مردم مجموعه حکومت وارد شد و نمایندگانی از سه قوه وارد عمل شدند، تعدادی از این تعاونی ها منحل شده و برخی بانکها متکفل این حقوق شدند و اموال شناسایی شده جوابگوی سپرده مردم نمی شد. تا امروز افراد مختلف در این موسسات مانند فرشتگان، وحدت و ثامن الحجج سپرده های خود را دریافت کردند و بانک مرکزی خط اعتباری را با توجه به اموال شناسایی شده برای اختصاص یه مردم باز کرد و مبالغی به مردم پرداخت شد.

حجت الاسلام اژه ای، افزود: اموال شناسایی شده با توجه به شرایط فروخته می شود و برخی ممکن است با سپرده گذاران تهاتر شود. امیدواریم تا چند روز آییده  تمامی افراد سپرده گذار در تعاونی ها مبلغ قابل توجه دیگری را دریافت کنند. البته این تسویه حساب علی الحساب است و اگر اموال بیش از آنچه امروز شناسایی شده شناسایی شود به سپرده گذاران پرداخت خواهد شد. فقط افرادی که سپرده آنان بیش از یک میلیارد تومان است مانده اند و البته تا حدود یک میلیارد تومان تا چند هفته آینده به سپرده گذاران پرداخت خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم هرچه سریعتر محاکمه متخلفان در این موضوع برگزار شود البته برخی امروز در زندان هستند و فعلا در حال شناسایی اموال  هستیم.
 
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه با توجه به اظهارات برخی از شخصیت های نظام مبنی بر حفظ وحدت در نظام به ویژه سخنان آیت الله مکارم شیرازی در مورد وحدت احزاب، قوه قضاییه در این رابطه چه اقداماتی انجام داده است، گفت: همه مسؤولان در مقابل دشمنان یک صدا هستند و هیچ فردی نیست که امروز بگوید امریکا دشمن نیست و هیچ فردی نمی گوید به امریکا می شود اعتماد کرد. همه مسؤولان معتقد هستند آمریکا عهد شکن است و از ابتدای انقلاب با ما در حال تقابل و جنگ بوده است.

وی ادامه داد: اتحاد از جمله مسائل اصلی نظام در حول ولایت فقیه، قانون اساسی و ارزش های اسلام است. قوه قضاییه مانند گذشته توجه و اهتمام خود را برای مقابله با دشمنان و کمک به دوستان بکار می‌برد و به دولت اعلام کرده در زمینه مسائل اقتصادی در حمایت از فعالیت های اقتصادی همکاری و همیاری خواهد کرد.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه چند وقتی از فیلترینگ تلگرام می گذرد و برخی از وکلا درباره این کار از بازپرس  شکایت کرده اند و این شکایت در چه مرحله ای است، گفت: بنده از شما سوال می کنم عنوان شکایت این وکلا چیست، اگر بگویید عنوان شکایت این افراد چیست بنده به سوال پاسخ می دهم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه، علت آزادی زود زندانیان و اقامات قوه قضاییه در این زمینه چیست، گفت: افرادی که دستگیر می شوند نوع مجازاتشان را اگر تحمل کنند آزاد می شوند، به طور مثال گفته می شود باید مقابل وقوع جرم را گرفت و یکی از این موارد شبکه های اجتماعی مانند تلگرام است که باید در مقابل جرم ها ایستاد و نمی تواند گفت چون این پیام رسان خارجی است نباید مقابل جرم ایستادگی کرد. مردم باید به شناسایی افرادی که جرمی را انجام می‌دهند کمک کنند.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه آیا خبر عدم ثبت شکایات مردم در انتهای ماه توسط دادسراها صحت دارد و آیا این کار تخلف است، ابراز داشت: اگر چنین مواردی وجود داشته باشد حتما تخلف است و مردم اگر با چنین مواردی روبرو شدند حتما اطلاع دهند تا به آن رسیدگی شود.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه هفته گذشته رییس دستگاه قضا با برخورد افزایش قیمت کالاها تاکید کردند آیا چنین گزارشاتی از سوی تعزیرات ارسال شده است یا خیر، اظهار داشت: گزارشاتی  نسبت به گران فروشی در تهران ارسال نشده ولی درباره شهرستان ها خبر ندارم.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه اخیرا در مورد بستگان نزدیک رییس جمهور سابق  ازجمله آقایان مشایی و بقایی گفته شده این دونفر به کما رفتند، آیا این خبر صحت دارد یا خیر، گفت: هردو بازداشت هستند، مشایی در بازداشت موقت و بقایی درحال تحمل کیفر هست.

وی تصریح کرد: خبر شکنجه شدن و درکما بودن این دونفر صحت ندارد، در مورد نامه هایی که در این زمینه ممکن است برخی نوشته باشند اطلاعی ندارم. 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه بنابر خبر آقای جهرمی فقط یک میلیون از پیام رسان تلگرام خارج شده اند و آیا قوه قضاییه تصمیم جدیدی در این رابطه اتحاذ می کند، گفت: این عدد از قول آقای جهرمی حتما صحیح نیست و امروز از آقای فیروزآبادی سوال کردم و طبق بیان ایشان حدود 40 درصد از کاربران تلگرام به شکل دیگری از پیام رسان ها استفاده می کنند و اقدامی که قوه قضاییه و سایر دستگاه های ذیربط انجام داده اند ادامه خواهد داشت. به گفته مسؤولان ذیربط مهاجرت در حال انجام است و پیام رسان های داخلی در حال بهبود عملکرد خود هستند.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه گفته شده  تصمیم گیری در مورد حصر به عهده شورای امنیت ملی است، نظر رییس قوه قضاییه در این رابطه چیست، گفت: هرزمان شورا تشکیل شود اعضا نظر خود را در آنجا اعلام می کند.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه آیا گزارشاتی در مورد افرادی که در ماه رمضان تظاهر به روزه خواری می کنند وصول شده است، گفت:  گزارشی در این رابطه نداریم و البته میزان تظاهر به روزه خواری خوشبختانه زیاد نیست و اگر افراد در اماکن عمومی اقدام به این کار کنند نیروهای انتظامی وارد عمل می شوند.

 سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه چه اقداماتی برای جلوگیری از سوء استفاده برخی از افرادی که در زمان تحریم ها اقدام به کار اقتصادی برای کشور انجام می دهند انجام شده است با توجه به اینکه ترامپ از برجام خارج شده است، گفت: بازرسی های داخلی و ناظران داخلی اگر کار خود را به خوبی انجام دهند و کار به طور شفاف انجام شود مشکلی در این زمینه ایجاد نمی شود؛ قوه قضاییه با استفاده از نمایندگانی که در دستگاه های مختلف داد در این زمینه اقدام می کند.

 حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه آخرین رقم معوقات بانکی چه میزان است، گفت: عدد مورد نظر را الان بنده ندارم، اگر با 7 سال قبل مقایسه شود رو به افزایش بوده است، سه دسته معوقات بانکی دارند، افرادی تحت تعقیب نبوده و بازداشت نیستند، این افراد گرفتار نوسانات بازار شده و جرمی مرتکب نشده اند، افرادی معوقه داشته و توانایی پرداخت دارند و باید پرداخت کنند، تعدای علاوه بر معوقه بانکی جرم انجام داده بودند.

وی افزود: بسیاری از افرادی که جرم مرتکب شده اند ممکن است با بانک ها توافق کرده و بانک ها آنان را از لیست افراد دارای معوق خارج کرده باشند. قوه قضاییه به پرونده افرادی رسیدگی می کند که دچار جرم شده و مبلغ بدهی آنان چندصد میلیارد و بیش از آن بوده است.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه رییس هیات تفحص مجلس شورای اسلامی لیست تعدادی از مدیران دوتابعیتی را معرفی کرده و البته وزیر اطلاعات گفتند مدیر دوتابیعتی نداریم، آیا امروز مدیر دوتابعتی در کشور داریم یا خیر، گفت: هنوز گزارش مجلس در این زمینه به قوه قضاییه ارسال نشده است. در برخی از وزارتخانه ها یا بانک مرکزی این افراد استخدام رسمی نبوده ولی مشاور هستند و البته باید توجه شود دوتابعتی بوده اند و امروز شنیدم دیگر با این افراد همکاری نمی شود.

وی ادامه داد: براساس گزارش، افرادی داریم که گرین کارت دارند و منتظر گزارش تحقیق و تفحص هستیم تا به این موضوع رسیدگی شود.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه آیا اظهارات اقای عیسی کلانتری صت دارد یا خیر، گفت: اینکه افرادی بدون دسترسی به پرونده ها برخی اظهارات را انجام دهند صحیح نیست، خواهش می کنم هرفردی در حیطه کاری خود وارد شود. 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه با توجه به تاکید رهبری به مبارزه با قاچاق و براساس گفته مسوولان 2.5 میلیارد دلار از انتهای سال گذشته تاکنون البسه قاچاق وارد کشور شده است، چرا افرادی که مرتکب این جرم می شود معرفی نمی شوند، گفت: همه حکومت از جمله دولت و نیروی انتظامی و مجلس باید با مبارزه با قاچاق بیشتر تلاش کنند.

وی افزود:  ستاد مبارزه با کالا و ارز که رییسش از سوی رییس جمهور تعیین می شود اقدام متناسب خود را انجام می دهد ولی اگر رسیدگی به جرم از سوی قوه قضاییه انجام شود تا زمان قطعی نشدن اجازه افشا را نداریم.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه آخرین وضعیت پرونده معلمان و کارگران چیست،  گفت: فردی که متهم می شود به عنوان شغل با آنان برخورد نمی شود، مثلا فردی که معلم است به صنف معلمان کاری نداشته و اگر اتهام فرد ثابت نشد رفع تعقیب صادر می شود، پرونده ها به طور موردی بررسی می شود.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه پس از زلزله کرمانشاه برخی از افراد به دلیل مشهور بودن شماره حسابهایی را اعلام کردند و مردم به دلیل اعتماد به آنان مبالغی را واریز کردند، دستور کار در رسیدگی به این موارد چیست و افرادی که پول واریز کردند می توانند متوجه شوند   این مبالغ کجا خرج شده است یا خیر، گفت: در ابتدای کار قوه قضاییه فقط هشدار می دهد و هیچ نظارتی ندارد و فقط بیان می کنیم اگر می خواهید پولی را به شخصی بدهید باید به فرد مورد نظر اعتماد داشته باشید. برخی از افراد پول‌هایی را گرفتند تا در کرمانشاه خرج کنند و اگر پولی را در این زمینه خرج نکند دادستان می تواند وارد عمل شود و از افراد سوال کنند که این مبالغ کجا خرج شده است.

سخنگوی قوه قضاییه، گفت: مردم می توانند از افرادی که پول را به حسابشان واریز کرده اند مطالبه کنند که پول ها کجا خرج شده است. و اگر شکایت خصوصی مطرح شود حتما رسیدگی می شود.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه قوه قضاییه تا چه میزان از اموال آقای خاوری را شناسایی کرده است و پرونده در چه مرحله ای است، گفت: اموال او و برخی از بستگان درجه یک او  از ابتدا توقیف و ممنوع المعامله شده است.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه چند لایحه از سوی دولت در مجلس ارائه شده و در مورد اصلاح قوانین معامله پولشویی است، در جلسه گذشته مجلس آقای عراقچی این قوانین را به افزایش قدرت قوه قضاییه ربط دادند، نظر دستگاه قضا در این رابطه، چیست، گفت: هر قانونی که از مجلس گذشت و شورای نگهبان تایید کرد مورد پذیرش قوه قضاییه است و البته این لوایح هنوز در حد طرح است و اگر نظر قوه قضاییه را بخواهند نظر قوه قضاییه بیان می شود.

ماجرای تخریب ویلای وزیر کشور
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه یکی از ویلاهای تخریب شده در کرج متعلق به آقای رحمانی فضلی است و دادستان  اعلام کرده این تخریب غیر قانونی بوده  است، علت تاخیر در تخریب چنین ویلاهایی چه بوده و همچنین در مورد اظهارات دادستان چه توضیحی دارید، گفت: علت تاخیر در تخریب چنین ویلاهایی به دلیل اختلافات دهیاری یا یا منابع طبیعی و دیگر دستگاه ها است. 

حجت الاسلام اژه ای ادامه داد: ممکن است اخطار به صاحب ملک صورت نگرفته باشد که اگر چنین شده باشد در این مورد تخلفی صورت گرفته است. یک ادعاهایی در این زمینه مطرح است و دادستان ها اعلام کرده که پاره ای از این موارد اختلافی است و مساله در حال بررسی است./811/

ارسال نظرات