۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۵۶۶۳۲۱
امام جمعه موقت كاشان:

حبط عمل يكي از آثار شرك است

امام جمعه موقت كاشان به برخي از آثار شرك جلي و شرك خفي اشاره كرد و از حبط عمل به عنوان يكي از آثار شرك نام برد و گفت: در قرآن نيز چندين مرتبه از واژه حبط كه نابودي و خاكستر شدن عمل انسان است نام برده شده است.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير آيه 13 سوره لقمان، گفت: مومن در شرك خفي در ظاهر مومن است اما در باطن به پول و مقام و ثروت مدرك و قبيله شهرت و شهوت وابستگي دارد.

وي افزود: كسي كه به شركت خفي مبتلا است در عين حال كه عبادت مي كند اما به دليل وابستگي هايي كه به غير خدا دارد دچار شرك خفي است و وابستگي به جاذبه هاي دنيا و مال و ثروت و مقام و شهرت مي شود اسير خواهد دنيا خواهد شد در حاليكه انسان بايد آزاده باشد و حريت داشته باشد.

حجت الاسلام اسلامي تبار در ادامه به برخي از آثار شرك جلي و شرك خفي اشاره كرد و از حبط عمل به عنوان يكي از آثار شرك نام برد و گفت: در قرآن نيز چندين مرتبه از واژه حبط كه نابودي و خاكستر شدن عمل انسان است نام برده شده است از اين رو خداوند درقرآن چهار مرتبه پيامبراكرم(س) مي فرمايد، اگر تسليم مشركين شويد تمام عبادت شما نابود خواهد شد.

وي از ريا به عنوان يكي از انواع شرك خفي نام برد و افزود: هر نوع كاري كه از ابتدا ريا باشد باطل است و اگر حتي كار ابتدا براي خدا و در ادامه ريا باشد باز هم باطل است.

امام جمعه موقت كاشان گفت: در روايت مي فرمايد، اگر عمل خير را مخفيانه انجام دهيد صد درصد ثواب را خواهيد داشت اما اگر يك بار عمل خير براي ديگران بازگو شود و منت گذاشته شود ثواب عمل خير آشكار را خواهيد داشت و اگر براي دوم بازگو شود و منت گذاشته شود ريا محسوب خواهد شد سبب شرك و حبط عمل خواهد شد.

حجت الاسلام اسلامي تبار از نگراني و اضطراب به عنوان دومين شرك خفي نام برد و عنوان كرد: شرك به معناي غير خدا است و كار اگر براي رضايت غير از خدا باشد انسان براي قبول و يا رد شدن عمل خود هميشه نگران خواهد بود و آرامش نخواهد داشت اما اگر كار براي رضايت خدا باشد و هدف خدا باشد خدا خيلي زود راضي مي شود.  

وي رضايت خدا و مصلحت خود انسان را براي انجام هركاري مهم خواند و افزود: هركاري كه مورد رضايت خدا باشد مورد رضايت خود انسان نيز خواهد بود از اين رو ابتدا رضايت خداوند مهم است.

امام جمعه موقت كاشان سومين آثار شرك را تفرقه دانست و افزود: در جامعه توحيدي كه توجه همه به خدا است محور خدا است و جامعه با هم متحد هستند و يكي از ويژگي هاي جامعه توحيدي تعيين قانون قرآن و رهبري امام از سوي خدا است و همه زير يك پرچم و تابع يك قانون هستند.

وي جامعه غير توحيدي را جامعه شرك خواند و بیان کرد: در جامعه غير توحيدي هر كسي يك حرفي مي زند برخي دنبال اين و برخي ديگر دنبال آن يكي خواهند بود و جامعه تبديل به چندين فرقه تبديل خواهد شد.

به گفته وي جامعه غير توحيدي جامه شرك است كه به غير خدا دل سپرده است و به دنبال صداهاي غير توحيدي است و در چنين جامعه اي هيچگاه وحدت وجود نخواهد داشت، اما در جامعه توحيدي همه دنبال يك قانون و يك رهبري هستند كه خدا آنها را تعيين كرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار جامعه غير توحيدي را جامعه چند صدايي خواند و بيان كرد: در چنين جامعه اي سلايق مختلف است و هر كسي براي خودش مدعي است و همه متفرق هستند.

وي از ذلت روز قيامت به عنوان چهارمين آثار شرك نام برد و افزود: گمراه ترين انسانها كسي است كه به جاي خدا از نفس خود پيروي كند و خداوند در قرآن مي فرمايد كسي كه به دنبال هواي نفس باشد گمراه ترين انسانها هستند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: ارتباط خداوند با بندگانش براساس دوستي و رابطه نيست بلكه بر اساس ضابطه است و رعايت هر نوع  اعتقادات صحيح و عمل صالح كه از ضوابط خدا است اگر را رعايت انسان به به بهشت رهنمون خواهد كرد./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات