۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۵۶۶۴۱۷
در نشستی علمی؛

سیر تکاملی بانکداری اسلامی بررسی شد

نشست علمی سیرتکاملی بانکداری اسلامی در نظام اقتصادی اسلام در سالن اجتماعات پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد.
بانکداری اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی سیر تکاملی بانکداری اسلامی در نظام اقتصادی اسلام به همت پژوهشگاه فقه نظام در سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار شد.

براساس این گزارش، این نشست علمی با ارائه و نقادی حجت الاسلام سید عباس موسویان عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجج اسلام سعید فراهانی فرد عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم و سید ابراهیم صباغیان پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد و محمدرضا قاسمی نیز دبیر علمی این نشست را برعهده داشت.

در آغاز این نشست حجت الاسلام سید عباس موسویان به بیان نظرات خود پرداخت وگفت: سیر تکاملی بانکداری اسلامی بیش از صد سال است که به واسطه ورود صنعت بانکداری در کشورهای اسلامی مطرح شده است.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: اندیشمندان دینی با پدیده ای که از یک سو موجب رشد اقتصاد و از سوی دیگر به دلیل اعطای قرض های با بهره ربا محسوب می شود، مواجه شدند که این تناضات موجب گردید نظریه های متفاوتی در زمینه بانکداری از سوی اندیشمندان دینی مطرح شود.

وی با اشاره به نظریه های بانکداری اسلامی اظهار کرد: برخی بانکداری غربی را بدون ربا می دانند، برخی نیز ربا می دانند اما بیان می کنند به دلیل ضرورت اشکالی ندارد؛ برخی نیز می گویند بهره در بانکداری ربا است و ضرورتی نیز وجود ندارد بلکه باید روش جدیدی ارائه داد در نتیجه بحث بانکداری بدون ربا مطرح می شود.

در ادامه نیز حجت الاسلام سعید فراهانی به نقد سخنان موسویان پرداخت و گفت: عنوان نشست علمی، که سیرتکاملی بانکداری اسلامی در نظام اقتصادی اسلام است به دو صورت قابل بحث است.

 عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم ادامه داد: یک بخش مربوط به مباحث تئوری است که به چگونگی سیر تحول بانکداری اسلامی می پردازد؛ بخش دیگر مربوط به میزان تحقق و اجرایی شدن  بانکداری اسلامی می پردازد.

 وی خاطرنشان کرد: در زمینه بهره در نظام بانکداری اسلامی نظریه های متفاوتی وجود دارد که برخی از آنها فقهی و بسیاری از آنها اقتصادی هستند اما پاسخ های آقای موسویان فقهی است و در بیشتر موارد به اطلاق آیات تمسک شده که میان بهره اقتصادی و تولیدی تفاوتی نگذاشته است.

در پایان نیز حجت الاسلام سید ابراهیم صباغیان به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: مقاله مطرح شده روش شناسی بانکداری را مطرح می کند که در سه روش نخست هیچ گونه اختلافی وجود ندارد و حتی جناب آقای موسویان نیز به آنها نقد دارند اما در روش های مطرح شده دیگر اشکالاتی وجود دارد.

گفتنی است، مشروح نشست علمی سیرتکاملی بانکداری اسلامی در نظام اقصادی اسلام به زودی از سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر می شود./1324/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات