۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۲
کد خبر: ۵۶۶۴۲۶
آیت‌الله سبحانی پاسخ داد؛

چگونه با قوانین ثابت اسلام می‌توان جامعه متغیر را اداره کرد؟

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به برنامه های اسلام برای زندگی، به این شبهه که چگونه با قوانین ثابت اسلام می‌توان جامعه متغیر را اداره کرد، پاسخ داد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، دوشنبه شب در ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، ضمن قرائت آیه 40 سوره مبارکه احزاب، اظهار داشت: سخن در این شبها درباره اهل بیت(ع) در قرآن کریم است و رسول اکرم(ص) نیز در رأس اهل بیت(ع) قرار دارد.

وی جهانی بودن و خاتم بودن آیین پیامبر اکرم(ص) را از ویژگیهای آن حضرت برشمرد و اظهار داشت: برخی از انبیا مانند حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) آیینی جهانی داشتند و  آیین برخی دیگر از انبیا آیینی منطقهای و قومی بود.

حضرت آیت‌الله سبحانی افزود: مبعوث شدن پیامبر اکرم(ص) به پیامبری برای همه مردم جهان بود نه این که آن حضرت پیامبر قوم یا منطقهای خاص باشند.

وی ابراز داشت: خداوند متعال در نخستین آیه سوره فرقان میفرماید که پیامبر نذیر و مبشر برای جهانیان است تا افرادی که گمان میکنند پیامبر اکرم(ص) برای اعراب مبعوث شده است بدانند که آن حضرت برای تمام جهانیان است؛ آیین پیامبر اکرم(ص) علاوه بر جهانی بودن خاتم نیز است، بنابراین پیامبر اکرم(ص) پایان بخش نبوت است.

وی با طرح سوالی مبنی بر این که آیین ثابت چگونه میتواند جامعه متغیر و دگرگون را اداره کند، عنوان کرد: برخی میگویند قوانین اسلام تا روز قیامت ثابت خواهد ماند اما جامعه بشر متغیر است و تمدنها یکی پس از دیگری میآیند بنابراین چگونه میتوان با قوانین ثابت جامعه متغیر و دگرگون را اداره کرد؟

حضرت آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: علما در پاسخ به پرسش مذکور گفته‌‌اند که قوانین اسلام بر دو گونه ثابت و متغیر است. آنچه در اسلام ثابت است قوانین گفته میشود و آنچه قابل تغییر است مقررات نام میگیرد.

وی ادامه داد: قوانین ثابت همان قوانینی است که مطابق فطرت انسان است و تا روز قیامت ثابت خواهد بود. نیاز انسان به ازدواج کردن از این نوع قوانین است و قوانین متغیر(مقررات) نیز به اداره کشور مربوط میشود چرا که قوانین و شرایط اداره کشور امروز نسبت به قوانین ادوار گذشته تغییر میکند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: اسلام درباره مقررات مطلب خاصی ندارد و تابع زمان است، مسلما اسلام دعوت به علم کرده اما این که مقررات آن و کیفیت آموزش چگونه باشد مربوط به زمان می شود، قوانین اسلام محکم است و مسائلی که مطابق فطرت باشد تغییر پذیر نیست اما درباره مقررات می تواند با زمان تطبیق کرد مگراین که مصادف با یکی از قوانین اسلام باشد.

وی عنوان کرد: اسلام تأکید می فرماید که جامعه اسلامی باید مستقل، از نظر سلاح خود کفا و در برابر دشمنان قوی و نیرومند باشد اما این که کیفیت نیرومندی چقدر است سابقا به گونه ای بود و امروز به شکلی دیگر است./878/پ۲۰۳/ق

ارسال نظرات