۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۵۶۶۴۶۳
استاد حوزه علمیه:

نماز آینه‌ای برای وصل به وجه الله است

استاد حوزه علمیه گفت: نماز زیارت خداوند تبارک و تعالی است اما متاسفانه ما آن را درک نمی‌کنیم زیرا قرب نوافل و ارتباط با ولی الله در ما کامل نشده است؛ به اندازه‌ای که نماز ما از منکرات و تعلق به ماسوی الله جلوگیری کند، وصل است.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد، گفت: به فرمایش امام صادق(ع) برای اینکه هدایت شویم باید به معرفت و باطن نماز برسیم.

وی افزود: برای رسیدن به باطن نماز لازم است ریشه جهل بسیط و مرکب، وهم، شک، ظن را که آثار شیطان است از وجود خود جدا کنیم و بِکَنیم.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: انسام‌ها در هنگام بیماری و سختی به خدا پناه می‌برند به علت اینکه در واقع دست خدا را می‌بینند که کارگشا و حلال مشکلات آنهاست به عبارتی این معرفت و قلب است که آنها را به سمت خالق و قادر هستی هدایت می‌کند. برهان، ممکن است فکر را قانع کند اما قلب را قانع نمی‌کند.

وی در ادامه ابراز داشت: همه اتفاقات عالم نزد مومن، شیرین و خواستنی است زیرا همه اتفاقات را از ناحیه فیض خداوند علی اعلی می‌بیند و برای او تجلی حق جل جلاله است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی اظهار داشت: نماز زیارت خداوند تبارک و تعالی است اما متاسفانه ما آن را درک نمی‌کنیم زیرا قرب نوافل و ارتباط با ولی الله در ما کامل نشده است. قرائت زیارت عاشورا در سحر، غروب، بین الطلوعین، قبل از خواب یا هر زمانی که وقت ما آزاد است، همراه با عطر، عود و صدا کردن چهار ملک و اهل بیت(ع) سبب می‌شود در نماز به توجه و حضور برسیم.

ولایت، راه نماز را یاد می‌دهد

وی افزود: ولایت به ما راه نماز را یاد می‌دهد؛ به واسطه علم و از بین بردن تعلقات و منیّات می‌توان هر جسم، شیء و موجود را اثر خدا و نمود قدرت، علم و نور الهی دید.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: اگر راه علم حقیقی بر انسان گشوده شود‌، تنها خدا برای او می‌ماند. علم حصولی، رقیقه‌ای است که تنها فکر را قانع می‌کند اما دل همان‌طور گمگشته و حیران باقی می‌ماند زیرا قانع نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی اظهار داشت: یکی از صفات خداوند متعال این است راهی که دور است را نزدیک و راه نزدیک را دور می‌کند. سختی‌‌هایی که می‌کشیم، شاید فکر کنیم برای رسیدن به دنیاست اما اینطور نیست بلکه برای رسیدن به خداست؛ ملجأ و مأوا تنها خداست.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: نماز، برزخ و حد فاصل است. نماز پرده‌ و آینه ای است که می‌توان در آن به وجه الله وصل شد. نماز، ریشه موانع رسیدن به خدا را از بین می‌برد. روایت است به اندازه‌ای که نماز ما از منکرات و تعلق به ماسوی الله جلوگیری کند، وصل است./969/پ202/ب1

ارسال نظرات