۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۵۶۶۶۴۱
حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد:

قلب مؤمن می‌تواند آیینه تمام‌نمای اوصاف الهی باشد

استاد حوزه علمیه قم گفت: ظرف وجودی قلب مؤمن به حدی گسترده است که می‌تواند آیینه تمام‌نمای اوصاف الهی باشد به همین دلیل قلب مؤمن حرم خداوند درروی زمین و بیت‌الله است.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد امروز در آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این که حرم خداوند در روی زمین قلب مؤمن است، گفت: قلب مؤمن ظرفیت وجودی گسترده‌ای دارد و مؤمن با استفاده از این ظرف وجودی می‌تواند آیینه تمام‌نما و تجلی‌گاه اوصاف بی‌انتهای خداوند درروی زمین باشد.

وی با بیان این که مؤمن سینه‌ای گسترده دارد و شرح صدر و سینه فراخ از اوصاف مؤمنان و انبیای الهی برای دعوت به‌حق است، گفت: حضرت موسی (ع) زمانی که برای دعوت حق به‌سوی فرعون می‌شتافت از خداوند مسئلت کرد که خداوند سینه‌ای فراخ به ایشان عطا کرده و به ایشان کمک کند تا بتواند سخن حق را به‌درستی به فرعون و همراهانش ابلاغ کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این سیره حضرت موسی (ع) نشان می‌دهد که مؤمن باید از خداوند تقاضای شرح صدر کرده و برای اینکه سینه‌اش گشاده شود به درگاه الهی دعا کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد مهم‌ترین نشانه هدایت یافتگان در مسیر بندگی حق‌تعالی را شرح صدر عنوان کرد و گفت: خداوند می‌فرماید اگر فردی را هدایت کنیم نخستین کاری که برای او انجام می‌دهیم، توسعه ظرف وجودی اوست، درواقع به او شرح صدر می‌دهد که بتواند ذکر «لا اله الا الله» را به زبان آورد.

وی با بیان این که ظرف وجودی آسمان‌ها و زمین برای نمایش اوصاف الهی محدود است، ادامه داد: خداوند درآیات قرآن کریم می‌فرماید قلب مؤمن به حدی بزرگ است که توان تجلی اوصاف الهی را دارد به همین دلیل قلب مؤمن خانه خداوند است و بر همین اساس حفظ حرمت و آبروی مؤمن از حفظ حرمت کعبه هم واجب‌تر است.

استاد حوزه علمیه قم وارستگی از دنیا و آماده شدن برای سفر آخرت و تلاش برای جمع‌آوری توشه حسنه را از اوصاف شرح صدر در مؤمنان عنوان کرد و ادامه داد: از آنجایی‌که قلب مؤمن بزرگ است دنیا در نظر او حقیر می‌شود به همین دلیل مؤمن به دنیا بی‌رغبت است و از دنیا و نعمات آن‌ها به حد برآورده شدن نیازهای زندگی روزمره برداشت کرده و هرگز به دنبال دنیا اندوزی و ساخت کاخ و تجملات در دنیا نیست زیرا به‌حکم عقل می‌داند که دنیا سرای فانی و گذار است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد توکل به خداوند و افزایش فهم کلام خداوند را از دیگر شاخصه‌های مؤمنان دارای شرح صدر عنوان کرد و گفت: انسان‌هایی که به خداوند اعتقاد ندارند هیچ‌گونه تکیه‌گاهی ندارند اما انسان‌هایی که دلشان به نور الهی روشن‌شده و شرح صدر پیداکرده‌اند تنها و تنها به خداوند تکیه می‌کنند.

وی ذکر صلوات بر محمد و آل محمد را از عوامل شرح صدر در مؤمنان عنوان کرد و یادآور شد: ذکر صلوات به حدی در عاقبت‌به‌خیری انسان اثر دارد که اگر فردی نام پیامبر گرامی اسلام (ص) را بشنود اما بر او صلوات نفرستد جفاکارترین مردم است./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات