۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۵۶۶۷۳۱
آيت‎الله مظاهری:

دلیل صلح امام حسن وجود شیعه‌نماها و پیروان دروغین بود

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان اینکه صلح‌نامۀ امام حسن(ع) جلوی براندازی اسلام را گرفت، گفت: امام حسن(ع) یار و شیعه بسیار کم داشتند و کسانی که واقعاً پیرو واقعی ایشان باشند، نبودند، برای همین مجبور به صلح با معاویه شدند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آيتالله حسين مظاهری امروز پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم اصفهان با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: دوران امامت امام حسن مجتبی(ع) به سختی دوران امامت امام علی(ع) بود و در واقع همانطور که امام علی(ع) فرمودند که خار در چشم و استخوان در گلو این دوران را به سر بردم، امام حسن(ع) نیز همینطور بودند.

وی افزود: امام حسن مجتبی(ع) یار و شیعه بسیار کم داشتند و کسانی که واقعاً پیرو واقعی ایشان باشند، نبودند، برای همین هم مجبور شدند با معاویه صلح بکنند و از این رو فرمودهاند که صلح امام حسن(ع) را امام حسین(ع) قبول داشتند و بعد هم راه ایشان را ادامه دادند.

رییس حوزۀ علمیه اصفهان با اشاره به اینکه امامان پس از امام دوم نیز، صلح امام حسن(ع) را تأیید کردهاند، ابراز کرد: صلح امام حسن(ع) کمک بسیاری به شیعه کرد و اگر نبود معاویه شیعه را براندازی میکرد و دلیل اصلی صلح ایشان نداشتن یاران و پیروان واقعی بود، در واقع آنان شیعهنما و شیعیان سست و خسته از جنگ بودند.

وی گفت: دو فرماندۀ لشکر امام حسن(ع) به سمت معاویه رفتتد و از لشکر امام حسن(ع) گریختند و حتی برخیها نامهای نوشته بودند به معاویه که ما از تو حمایت میکنیم و تو بیا امام حسن(ع) را تحویلت میدهیم، معاویه این نامه را به ایشان نشان داد، حتی به امام حسن(ع) در نماز حمله کردند و سجاده از زیر پایشان کشیدند، از این رو امام حسن(ع) دیدند که ضروری است صلح بکنند.

حضرت آیتالله مظاهری با اشاره به بندهای صلحنامۀ امام حسن مجتبی(ع)، اظهار کرد: امام حسن(ع) یک صلحنامۀ مقدسی نوشتند و بندهایی داشت از این دست که نباید معاویه ادعای حکومت بکند و نباید به شیعیان آسیب بزند و نباید به بیتالمال تجاوز و تعدی کند، معاویه صلحنامه را زیر پا گذاشت، اما یک نفر بلند نشد که بگوید معاویه تو صلحنامه نوشتی و امضا کردی.

وی خاطرنشان کرد: معاویه به خاطر همین صلحنامه در مقابل امام دوم کوتاه میآمد و دیگر آن مخالفتهای علنی با شیعیان و آن ضربه زدن به شیعه را نداشت و امام حسن(ع) توانست شیعه را از شرِ معاویه حفظ بکند و باید بگوییم در واقع اسلام را از شر معاویه حفظ کردند و بعد از آن امام حسین(ع) راه برادر را ادامه دادند و علیه بنیامیه قیام کردند.

استاد اخلاق حوزۀ علمیه ابراز کرد: اگر قیام امام حسین(ع) نبود، اسلام نابود شده بود و همچنین اگر صلح امام حسن(ع) نبود نیز اسلام نابود شده بود، صلح امام حسن(ع) نگذاشت معاویه اسلام را نابود کند، گرچه که ده سالی که بر امام حسن(ع) گذشت، ده سال بسیار سختی بود، صلح امام حسن(ع) در آن ده سال از شهادت امام حسین(ع) سختتر و پرمصیبتتر بود.

وی بیان کرد: متأسفانه شیعیان آن طور که باید قدر امام حسن مجتبی را نگاه نمیدارند و زندگی ایشان را مطالعه نمیکنند و از زندگی ایشان سرمشق نمیگیرند، الحمدلله منبر و روضه راجع به امام حسین(ع) فراوان است و بهجا هم هست اما دربارۀ امام حسن(ع) کم کار کردهایم./914/پ203/ب1

ارسال نظرات