۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۵۶۶۷۳۹
تولیت آستان قدس رضوی:

کرامت شاخص ایستادگی در مقابل استکبار است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی کرامت را شاخص ایستادگی در مقابل استکبار دانست و گفت: امام راحل در مقابل آمریکا ایستاد چرا که از قدرت های پوشالی نمی ترسید و این جلوه ای از کرامت است.
حجت الاسلام رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در نشست تفسیر موضوعی قرآن کریم که امروز دهم خرداد در حرم رضوی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به آیاتی که قرآن کریم درباره تعقل و تفکر در قرآن، انسان، تاریخ و طبیعت دارد، گفت: از طرفی برای معرفت افزایی و تحول در انسان ماه رمضان و قرآن و پیامبر(ص) کرامت ساز هستند.

وی در ادامه درباره تبیین معنای کرامت اظهار کرد: برخی کرامت را بخشش و برخی دیگر بخشش قبل از سؤال و درخواست نیاز عنوان می کنند و در عین حال به معنای بزرگی و بزرگواری نیز تعریف می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام با اشاره به اینکه در حقیقت معنای کرامت برای انسانی است که به قرب پروردگار رسیده باشد، بیان داشت: در واقع هر بزرگی، بزرگوار نیست و بزرگوار کسی است که بر روح و جان او خداوند حاکم شده باشد.

مصادیق بزرگواری در مناسبات اجتماعی

نماینده محلس خبرگان رهبری با اشاره به مصادیق بزرگواری در مناسبات اجتماعی اظهار کرد: کسانی که در مقابل پیشنهاد رشوه، مقاومت و ایستادگی دارند و از طرفی حق دیگران را رعایت می کنند و در عین حال برای آرمان و ایده های خود از مال و آبرو و حتی جان خود می گذردند و انفاق می کنند این افراد نمونه بزرگواران هستند.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر این مطلب که بخشش جلوه کرامت است نه خود کرامت، خاطرنشان کرد: از جمله افرادی که به کرامت رسیدند شهدا هستند چرا که تا وقتی که یک نفر کریم نباشد نمی تواند به شهادت برسد و شهدا کرامت را از در خانه کریمان آموختند.     

خوش اخلاقی به معنای کرامت نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بعثت پیامبر اکرم(ص) و هدف از آن، رمز موفقیت پیامبر اسلام را خوش اخلاقی دانست و اظهار کرد: اما خوش اخلاقی به معنای کرامت نیست چرا که برخی خوش اخلاق هستند تا جلب منافع و توجه و تحکیم موقعیت داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه هر بخشندگی و خوش اخلاقی و احترام ممکن است برای خدا نباشد، تصریح کرد: کرامت اخلاقی این است که همه جلوه های کرداری و رفتاری و اندیشه ای انسان برای خدا باشد.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) و حضرت فاطمه(س) و امام حسن مجتبی(ع) کرامت دارند، بیان داشت: کرامت بدین معنا است که انسان دارای بزرگواری از روح و شخصیت و منش برسد که یکی از جلوه های آن بخشش است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به دیگر مصادیق کرامت در عرصه سیاسی و مبارزه با استکبار، گفت: امام خمینی(ره) در مقابل آمریکا ایستاد چرا که از قدرت های پوشالی نمی ترسید و این جلوه ای از کرامت است چرا که کسی که با اقتدار و عزت در مقابل دشمن ایستاد انسان با کرامت است.

کرامت شاخص است

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اما اگر افرادی در مقابل دشمن بترسند و نسبت به دشمن وادادگی داشته باشند در واقع کرامت ندارند چرا که این موضوع به عنوان شاخص است.

تقوا، لیالی قدر، قرآن و رمضان ظرف کریم پرور هستند

وی در ادامه به اشاره به دو دسته کرامت ذاتی و اکتسابی در انسان گفت: بنی آدم کرامت را به صورت ذاتی دارند چرا که انسان هستند و این مربوط به همه انسان ها است اما برای کرامت اکتسابی باید زحمت کشید و حلال و حرام خدا را رعایت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ماه مبارک رمضان را زمینه ای برای رسیدن انسان به مقام کرامت اکتسابی عنوان کرد و افزود: تقوا، لیالی قدر، قرآن و رمضان، ظرف کریم پرور هستند.

وی با بیان اینکه آیات قرآن انسان با کرامت می سازد، تصریح کرد: انسان مجاهدی که جهاد با نفس و مال دارد در واقع کرامت را در خود پرورش می دهد و در عین حال امام حسن مجتبی(ع) کرامت پرور هستند./934/پ202/ب1

ارسال نظرات