۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۵۶۶۸۲۱
حجت الاسلام والسلمین قرائتی:

سبک زندگی والدین در رشد معرفتی فرزندان اثربخش است

رییس ستاد اقامه نماز با اشاره به این که نشانه دوستی با خدا و اهل بیت(ع) این است که به دستورات آنها عمل کنیم، گفت: ولایت بدون عمل معنا ندارد.
حجت الاسلام قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز در نشست تفسیر قرآن کریم که شامگاه پنجشنبه دهم خرداد درحرم رضوی برگزار شد، با اشاره به آیات سوره مریم درباره تربیت کودکان گفت: باید کودکان خود را با کرامت تربیت کنیم.

وی با اشاره به تأثیرات فضای روابط خانوادگی زن و شوهر با یکدیگر بر تربیت کودکان اظهار کرد: مردان و زنانی که در فضای خانوادگی با نیش زبان سبب آزار یکدیگر می شوند نمی توانند فرزندان را به درستی تربیت کنند چرا که آنان در قدم نخست برای فرزندان الگو هستند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به این مطلب که عقل و فطرت برای هدایت انسان ها است و باید قدر آنها را دانست، گفت: سبک زندگی والدین در آموزش کودکان و رشد معرفتی آنان اثربخش است.

فرزندان تحت تأثیر محیط خانوادگی کرامت را یاد می گیرند

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه در خانه ای که فضای کرامت و احترام بین والدین باشد، محیط زندگی عوض می شود، بیان داشت: درخانواده ای که پدر و مادر حواسشان به احترام و کرامت یکدیگر باشد، فرزندان نیز تحت تأثیر این فضا کرامت را یاد می گیرند.

وی درباره دیگر بایسته های تربیت کودکان خاطرنشان کرد: حضور آنان در محافل دینی و مراکز عبادی موثر در تربیت فرزندان است که والدین نیاز است تا نسبت به حضور بچه ها اهتمام داشته باشند.

حقوق کودکان

این مفسر قرآن کریم با اشاره به این مطلب که براساس مبانی تربیت دینی، اشتباه افراد نکوهش می شود نه خود افراد، گفت: از طرفی در برخی مواقع بهتر است که از اصل تغافل استفاده شود و نسبت به اشتباهات فرزندان چشم پوشی شود.

رییس ستاد اقامه نماز در ادامه با تأکید بر رعایت عدالت در بین فرزندان گفت: در واقع والدین بایستی باهمه فرزندان با عدالت رفتار کنند و به سخنان و پیشنهادهای کودکان توجه و از طرفی با آنان مشورت و آنان را تحقیر نکنند.  

وی درباره دیگر حقوق کودکان که از سوی والدین باید رعایت شود، گفت: والدین باید نام نیکو و خداپسندانه برای فرزند انتخاب کنند و میان فرزندان تفاوت قائل نشوند و به قول و وعده ای که به آنها داده می شود پایبند باشند.

حجت الاسلام والسلمین قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که نشانه دوستی با خدا و اهل بیت(ع) این است که به دستورات آنها عمل کنیم، گفت: ولایت بدون عمل معنا ندارد./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات