۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۵۶۷۰۰۲
نماینده خبرگان رهبری:

تکریم علما به معنای تکریم شعائر اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: اگر علم و دین امروز به دست ما رسیده است؛ به برکت مجاهدت علمایی بوده که نور چشمان خود را پای کتبی گذاشتند که امروز راهگشای امور بشریت هستند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امام جمعه مراغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در پانزدهمین جلسه شرح و تفسیر رساله الحقوق امام سجاد(ع) که با موضوع «حق استاد و معلم» برگزار شد، اظهار داشت: از دیدگاه قرآن و احادیث وارده؛ کسی که حق استادی دارد؛ جایگاه بسیار ارزشمند نزد متعلم دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی خاطرنشان کرد: امام زین العابدین(ع) در رساله الحقوق می فرماید؛ حق معلم آن است كه او را بزرگ دارى و مجلسش را محترم شمارى و درست به گفتارش گوش سپارى و دل به او دهى و وى را در آموزش دانشى كه به آن نيازمندى، يارى دهى؛ يعنى فكر و فهمت را در كف او نهى و حضور ذهن داشته باشى.

امام جمعه مراغه ادامه داد: حضرت در تشریح این حق می فرماید؛ باید با وانهادن لذت ها و كاستن شهوت ها قلبت را براى او پاك كنى و ديدگانت را جلادهى و بدانى كه در آن چه به تو مى آموزد پيك او هستى. به هر نادانى برمى خورى بايد پيام استاد را خوب به او برسانى و چون اين رسالت را پذيرفتى بر توست كه در ابلاغ و انجام آن خيانت نورزى.

وی با بیان این‌که تعابیر ارزشمند امام سجاد(ع) هم به لحاظ انسانی، اخلاقی و عقلی رسالت خطیری بر عهده شاگردان گذاشته است، گفت: خلاصه فرمایش حضرت سجاد آن است که در هر شرایطی باید استاد را تکریم و شأن او را حفظ کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی افزود: از دیدگاه اسلام و عقلا؛ دانا و نادان یکی نیستند، چراکه بر اساس آموزه های دینی علما دارای فضائلی هستند که دیگر افراد کمتر از آن برخوردارند، چنانکه در حدیثی آنده یک ساعت تفکر عالم از هفتاد سال عبادت یک عابد بافضیلت تر است.

وی با بیان این‌که نگاه به چهره عالم نیز عبادت محسوب می شود، گفت: اگر علم و دین امروز به دست ما رسیده است؛ به برکت مجاهدت علمایی بوده که نور چشمان خود را پای کتبی گذاشتند که امروز راهگشای امور بشریت هستند. بنابر این تکریم علما به معنای تکریم شعائر اسلامی است./935/پ203/ب1

ارسال نظرات