۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۵
کد خبر: ۵۶۷۰۰۹
آیت‌الله سبحانی:

حضرت زهرا و فرزندانش خیرکثیر و کوثر هستند

حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: با توجه به شأن نزول سوره کوثر حضرت فاطمه زهرا(س) مبدأ خیرات کثیر بوده و اولاد پیامبر اکرم(ص) به معنای کوثر خواهند بود.
ضبط برنامه های تلویزیونی حضرت آیت الله سبحانی ویژه ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، شنبه شب در ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با بیان این که اهل بیت(ع) در قرآن کریم دارای موضوع مفصلی است، اظهار داشت: اهل بیت(ع) نسبت به ما حقوق و فرایضی دارند.

وی با قرائت آیه «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ»، ابراز داشت: نخستین آیه سوره مبارکه کوثر در رابطه با حضرت فاطمه زهرا(س) است، اما در میان مردم عادی نسبت به معنای واژه کوثر اختلافهای بسیاری وجود دارد.

حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد:  کوثر در لغت به معنای خیرِ کثیر است. بنابراین اگر به انسانی خیر بسیاری برسد، میگویند که آن شخص دارای کوثر است.

وی عنوان کرد: افرادی که از تفسیر قرآن کریم به دور هستند، مراد از واژه کوثر را نبوت، قرآن کریم، نهری در بهشت یا حوض بزرگی در بهشت معرفی میکنند. البته همه موارد ذکر شده خیر کثیر است و میتوانند مصادیق کوثر باشند ولی بیتردید آنچه بیان شد نمیتواند معنای واژه کوثر در آیه مذکور باشد.

این مرجع تقلید با تأکید بر این که برای یافتن معنای حقیقی واژه کوثر باید آیات اول و آخر سوره کوثر مدنظر قرار گیرد، گفت: در شأن نزول نخستین آیه سوره کوثر آمده است؛ عاص بن وائل، پدر عمرعاص در روزی که یکی از فرزندان(پسر) رسول خدا(ص) فوت کرده بود، در حرم یا مسجدی با پیامبر اکرم(ص) گفتوگو میکرد، هنگامی که گفتوگوی عاص بن وائل با پیامبر اکرم(ص) به پایان رسید، به کنار قوم قریش رفت. از او سوال کردند که با چه کسی سخن میگفتی که عاص بن وائل در پاسخ گفت؛ با کسی که پس از خود وارث و جانشین ندارد سخن میگفتم.

حضرت آیت‌الله سبحانی اظهار داشت: از آنجایی که پسر پیامبر اکرم(ص) درگذشته بود، به همین علت از نظر بن وائل رسول خدا(ص) بیجانشین شده بود. از این رو در آخرین آیه سوره مبارکه کوثر خداوند متعال میفرماید؛ آن شخصی که دشمن تو بود و تو را به سخره گرفته ابتر است.

وی ابراز داشت: بنابراین با توجه به شأن نزول آیه مذکور حضرت فاطمه زهرا(س) مبدأ خیرات کثیر است، از این رو زهرا(س) و اولاد پیامبر اکرم(ص) به معنای کوثر خواهند بود. آن همه خیراتی که از جانب فاطمه زهرا(س) در آلالبیت پیدا شده است قابل قیاس با هیچ چیزی نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که چه خیر کثیری بالاتر از این که 12 فرزند از نسل فاطمه زهرا(س) امامت را بر عهده دارد، تصریح کرد: بر اساس نص صحاح، مادامی که در دین مبین اسلام 12 خلیفه وجود دارد، این دین دارای عزت و برتری است.

وی با اشاره به آیات سوره مبارکه کوثر، عنوان کرد: در ادامه آیات سوره کوثر، قرآن کریم به پیامبر اکرم(ص) میفرماید که در برابر آن خیرکثیر نماز بخواند. ما باید در برابر نعماتی که خداوند متعال به ما عطا کرده است، شکرگزار باشیم./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات