۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۵۶۷۰۱۳
امام جمعه موقت كاشان:

اعتقاد به معاد بازدارنده از گناه است

امام جمعه موقت كاشان اعتقاد به معاد را ترمز گناه و پدال گاز عمل صالح دانست و گفت: اعتقاد به معاد دو پهلو است كه از يك طرف نقش ترمز گناه را دارد و از طرف ديگر نقش پدال گاز عمل صالح را دارد.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار شنبه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير آيه 14 سوره لقمان، با اشاره به اينكه خداوند نسبت به بندگان خودش الطاف بي نهايت دارد، گفت: رحمت خداوند شامل همه موجودات روي زمين است و زمينه پيشرفت و ترقي را براي همه فراهم كرد.

وي افزود: خداوند در مقابل الطاف خودش به انسان انتظاراتي دارد و سود و بهره انتظارات خدا از ما براي خود ما است و خداوند نيازي به بندگانش ندارد، اگر انسان شكر نعمت هاي خالق خودش را داشته باشد به كمال مي رسد.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در مقابل نعمت هايي كه به بندگان خودش مي دهد از جمله نعمت پدر و مادر انتظار دارد تا شكر نعمت پدر و مادر را انجام دهد و هم از والدين خود تشكر كند.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه تشكر از خداوند چندين مرحله دارد اظهار داشت: نخستين مرحله تشكر از خداوند شكر قلبي و يا عبارت ديگر تشكر معرفتي است به اين معني كه انسان متوجه نعمت هاي خداوند است و درك مي‌كند خداوند چه عنايت و لطفي نسبت او داشته است.

حجت الاسلام اسلامي تبار از شكر لساني خداوند به عنوان دومين مرحله از تشكر خداوند نام برد و ادامه داد: گفتن ذكر لساني الحمدالله رب العامين به لحاظ بعد توحيدي بسيار اهميت دارد در حاليكه نسبت به اين ذكر بي توجه بوده و به آن اهميت نمي دهيم.       

وي از تشكر عملي به عنوان سومين مرحله تشكر از خداوند نام برد و افزود: انسان نبايد نعمت هاي خداوند را در راه معصيت خدا استفاده كند بلكه بايد در راه رضايت خدا استفاده كند ضمن اينكه يكي از اقسام تشكر عملي از خدا قناعت است و آنچه خداوند به انسان داده است رضايت داشته باشد.

به گفته وي يكي از اقسام تشكر از خداوند اين است كه خداوند آنچه به انسان داده است به آن قناعت كند و آنچه را كه خداوند برايش قرار داده است رضايت داشته باشد.

امام جمعه موقت كاشان  همچنين خدمت به مردم را يكي ديگر از راه هاي تشكر از خداوند نام برد و اظهار داشت: يكي از راه هاي تشكر از خداوند اين است كه نعمتي را كه خداوند به انسان داده است در راه كمك به بندگان خدا از آن استفاده كند.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: در روايت مي فرمايد، يكي از راه هاي دوستي نزد خدا اين است كه انسان به بندگان خدا خدمت كند و هركس مي خواهد جزء محبوب ترين ها نزد خدا قرار باشد بايد به بندگان خدا خدمت كند و مشكلي را برطرف كند و گره اي را از زندگي بندگان خدا باز كند.

وي با اشاره به اينكه خداوند نيازي به تشكر بنده خود ندارد بلكه تشكر وسيله اي براي به رسيدن كمال انسان است، افزود: يكي از راه هاي تشكر از خداوند، ‹‹من لم يشکر المخلوق لم يشکر الخالق›› از مخلوقات خداوندكه واسطه هاي نعمت خداوند هستند تشكر كنيم.

امام جمعه موقت كاشان گفت: يكي ديگر از راه هاي تشكر از خداوند اين است كه انسان از كساني كه واسطه نعمت الهي هستند تشكر كند حتي اگر نياز به هزينه داشته باشد.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: در تشكر والدين و تشكر از خدا بايد تشكر از خدا را در اولويت قرار داد چرا كه حق خدا بر حق پدر و مادر مقدم است از اين رو بايد مراقب احسان به والدين نبايد انسان را از حق خدا غافل كند.

وي اعتقاد به معاد را ترمز گناه و پدال گاز عمل صالح  دانست و افزود: اعتقاد به معاد دو پهلو است از يك طرف نقش ترمز گناه را دارد و از طرف ديگر نقش پدال گاز عمل صالح را دارد.

امام جمعه موقت كاشان گفت: وقتي انسان اعتقاد دارد كوچكترين كار خيري را خداوند چندين برابر پاداش مي دهد پاي خود را روي پدال گاز عمل صالح فشار مي دهد و اعتقاد به قبر و معاد و قيامت نيز براي انسان نقش ترمز را دارد و از خط قرمزها عبور نخواهد كرد./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات