۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۵۶۷۰۲۵
استاد حوزه علمیه:

جهاد معرفتی سبب حیات دل می‌شود

استاد حوزه علمیه گفت: جهاد معرفتی یعنی یافتن وجه الله در تمام ذرات عالم و ضلالت یعنی گم کردن وجه الله در تمام ذرات عالم؛ جهاد معرفتی سبب حیات دل می‌شود.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد، گفت: وجه الله آینه تمام نمای خداست که وقتی در انسان متجلی شود تمام بدی‌‌ها و زشتی‌ها را از بین می‌برد.

وی افزود: یکی از حیرت‌ها و سرگردانی‌های ما این است که نمی‌دانیم چرا در انجام کارها سست هستیم و کوتاهی می‌کنیم؛ روایت است آفت عبادت، کسالت و سستی است.  بسیاری از سستی‌ها و عدم توفیقات به دلیل منیت‌های وجودی انسان است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: منیت در مقابل پدر، مادر، فرزند و همسر ریشه در منیت در رابطه با خداوند تبارک و تعالی دارد. کسی که در مقابل خدا با صدق دل سر به سجده می‌گذارد هیچ گاه نمی‌تواند در رابطه با مادر خود تکبر داشته باشد.

وی در ادامه ابراز داشت: برای پاک کردن و صاف کردن دل و رسیدن به معرفت نباید از سیر و سلوک خسته شد. اولیای الهی نسبت به انسان‌ها حب ذاتی دارند و لحظه‌ای دست انسان را در مسیر رها نمی‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی بیان داشت: برای رسیدن به معرفت باید جهاد کنیم؛ جهاد معرفتی سبب حیات دل می‌شود. تمام احکام فقهی باید با عرفان همراه باشد. ریشه تمام کوتاهی‌ها، این است که روح انسان ضعیف و نفس او شیطان زده است.

وی افزود: جهاد در معرفت یعنی یافتن وجه الله در تمام ذرات عالم و ضلالت یعنی گم کردن وجه الله در تمام ذرات عالم. ماندگاری و استقامت در راه خدا را یاد بگیریم. اگر راه‌های سستی را ببندیم راه‌های قوت در راه خدا باز می‌شود بنابراین دنبال راه‌های بیداری باشیم اگر دوست و رفیقی داریم که اهل نماز شب و عمل صالح است بیشتر با او ارتباط برقرار کنیم.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: روایت است کسی که در نماز سستی و کاهلی کند به پانزده بلا گرفتار می‌شود؛ برکت از روزی و عمر او برداشته می‌شود، چهره او، نورِ و سیمای صالحین را نخواهد داشت، کارهای او بدن پاداش می‌ماند و دعای او به عالم بالا نمی‌رسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی کار ما برای وجه الله نباشد و در مضمار نفس و شیطان کار کنیم، عمل ما از روی هوای نفس و سبب خسران است. بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که برای خدا کار می‌کنند اما در واقع برای همه کار می‌کنند الا رضای خدا./969/پ202/ب1

ارسال نظرات