۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۵۶۷۱۶۵
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

یأس از رحمت حق بزرگترین گناه و توهین به خداوند است

استاد حوزه علمیه یأس از رحمت خداوند را بزرگترین گناه و توهین به حضرت حق دانست و گفت: یأس سرچشمه همه سستی‌ها و ناتوانی‎ها و امید مایه دلگرمی انسان است.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) گفت: انسان باید در شب قدر از گناهان خود توبه کند، همچنین در این شب نیاز است انسان برای رفع نیاز و فرج امام زمان(عج) بسیار دعا کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شب‌های قدر بر اساس روایات به قسمت تقسیم شده است، اظهار داشت: در شب نوزدهم مقدرات تنظیم و در شب 21 تثبیت و در شب 23 آن مقدرات به امضاء می‌رسد.

وی بیدار ماندن در این شبهای قدر را سیره اهل بیت(ع) دانست و گفت: حضرت زهرا(س) فرزندان را تا صبح بیدار نگاه می‌داشتند تا عبادت کنند، اهالی معنویت این سه شب را گرامی می‌دارند، نزول قرآن در شب قدر بوده و عبادت در این شب بهتر از هزار ماه است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان یاس را عامل سیاهی قلب بیان کرد و اظهار داشت: مهمترین شرط در میان شروطی که نقل شده این است که ما باید امشب یاس و ناامیدی را از دل خود برداریم و بیرون کنیم زیرا یاس سیاه کننده قلب است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: کسانی که فکر می‌کنند خداوند در این شب ممکن است دعا و توبه آنان را قبول نکند افرادی مایوس هستند مرتبه دیگر یاس آن است که انسان در بخشش گناه شک کند و این امر بسیار زشت است و فرد حتما عذاب خواهد شد و مرتبه بدتر یاس آن است که انسان بگوید آیا خداوند به جای گناهان ثواب می‌نویسد این دیگر بعید و غیر ممکن است.

وی اضافه کرد: معنای ابلیس یاس است او به قدری مایوس است که از شدت یاس مغموم و ناراحت است و دیگر نشاط ندارد و اخمو و به هم ریخته است او یاسی دارد که بر اثر این یاس و ناامیدی در اوج ناراحتی قرار دارد و به هر کسی که می‌رسد ارثی که با او می‌دهد یاس است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: فرشتگان نزد حضرت ابراهیم آمدند و گفتند ما آمده‌ایم به تو مژده فرزند را بدهیم، حضرت ابراهیم که بسیار پیر شده بودند از آنان پرسیدند در این سن و فرزند، بلافاصله فرشتگان به ایشان تذکر دادند و حضرت از ناامیدان رحمت الهی برائت جست.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جز گمراهان و کافران کسی از رحمت خداوند نا امید نمی‌شود، گفت: خداوند از کسانی که نا امید می‌شوند غضبناک می‌شود کافران چون از لقاء الله مایوس هستند خداوند برای آنان عذابی دردناک قرار می‌دهد. خدایی که عالم را از سر مهربانی و لطف آفریده است اگر انسان به لطف و مهربانی او ذره‌ای تردید کند بزرگترین توهین را به خدا کرده است.

وی نداشتن یاس را بزرگترین عنایت حضرت حق در شب قدر دانست و گفت: روایت است انسان باید از شیطان بپرهیزد او درصدد راهیابی به انسان است تا انسان را ناامید کند خداوند اگر در حاجت بنده‌اش تاخیر می‌کند چون دوست دارد صدای او را بشنود و ببیند به چه میزان آن بنده به حضرت حق امید دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: روایت است گناهکاری که به رحمت خداوند امید دارد از انسان بی گناه و عابدی که به رحمت خداوند امید ندارد بهتر است؛ امام راحل فرمودند: یاس سرچشمه همه سستی‌ها و ناتوانیها و امید مایه دلگرمی انسان است؛ برق امید انسان را به کمال سعادت خویش می‌رساند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات