۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۵۶۷۱۸۲
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:

امام خمینی؛ احیاگر سیره علوی

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی العالمیه حق مداری را معیارت حکومت علوی دانست و گفت: در حکومت علوی برای حاکم آشنا و غیر آشنا، غریبه و خودی، فرزند و غیر فرزند تفاوتی ندارد و همه در برابر حق یکسان هستند.
حجت الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در محفل ترتیل خوانی قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، امام خمینی را احیاگر سیره علوی دانست و اظهار داشت: امام خمینی 15 سال در نجف با حضور مداوم در حرم امام علی (ع) و زیارت آن حضرت نیروی‌های انقلاب را تربیت و جمع کرد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه امام خمینی برخی از فرازهای تاریخ امام علی (ع) را با ادبیات خاصه خود توصیف می‌فرمودند، ابراز داشت: امام خمینی (ره) فرمودند «مشکلات امیرالمؤمنین (ع) از مشکلات ما بیشتر بوده، گرفتاری آن حضرت از گرفتاری ما بیشتر بوده، آن‌ها از دوستانشان مخالفت می‌دیدند. این دسته‌ای که قیام کردند در صفین در مقابل حضرت امیر و ایستادند و شمشیر کشیدند به روی حضرت، این‌ها از دوستان حضرت بودند. مخلصین حضرت بودند، گرفتاری حضرت از مخلصینش شاید بیشتر بود از سایرین»

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر این که عده‌ای در این دنیا پست می‌گیرند و بالا می‌روند، تصریح کرد: اما عده‌ای هستند که با ورود به پست و مقام‌های مختلف، آن پست و مقام را ارتقاء می‌بخشند برای نمونه این امام علی (ع) بودند که خلافت را ارتقاء بخشیدند و نه خلافت ایشان.

وی افزود: امام خمینی (ره) وقتی حکومت اسلامی را تشکیل دادند حکومت به خاطر وجود شخصیتی مانند امام بالا رفت و برای ملت ایران افتخاری بود که رهبری عادل، فاضل و خداترس دارد که خود را در محضر خدا حاضر دیده و خداوند را ناظر بر خود می‌داند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام خمینی (ره) سیره امام علی (ع) را در عرصه حکومت‌داری احیاء کرد، گفت: البته باید توجه داشت که این احیاگری به معنای تحقق تمامی اهداف نیست، زیرا تمامی اهداف اسلام و حکومت واحده در حکومت امام زمان (عج) محقق خواهد شد؛ زیرا در زمان امام علی (ع) نیز کارگزاران خیانت‌کار به‌وسیله ایجاد جنگ وقت امام را تلف کردند و مانع از این شدند که امام بتواند تمامی اهداف قرآن را محقق کند.

 سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: در حکومت امام علی (ع) آشنا غیر و آشنا، فرزند و غریب و مسئول و غیرمسئول فرقی ندارد و معیار امام علی (ع) برای حکومت کردن حق است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: حضرت علی (ع) در زمینه اجرای حق بسیار سخت‌ گیر بودند به‌گونه‌ای که زمانی که یکی از دخترانشان گردنبندی را با اجازه مسئول بیت‌المال برای شرکت در عروسی به عاریه گفتند به‌شدت با مسئول بیت‌المال برخورد کرده و فرمودند اگر مسئول بیت‌المال اجازه نداده بود و مسئول نبود حد را بر دخترم جاری می‌کردم.

عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: زمانی که عقیل برادر امام علی (ع) نزد ایشان آمد و گفت من 100 هزار درهم قرض دارم به من 100 هزار درهم بدهید امام فرمودند ندارم که به برادرشان گفت حکومت در دست‌تو است و بیت‌المال دست‌تو است امام که در این هنگام بر یک بلندی ایستاده بودند و بر قسمتی از بازار مشرف بودند، به برادرشان فرمودند از صندوقچه‌های این تجار که در پایین هستند بردار، صندوق را بشکن و پول را از صندوق تجار بردار که به عقیل به‌شدت برخورد و گفت شما من را به سرقت دعوت می‌کنید چگونه مالی که صاحب دارد را بردارم که امام به ایشان فرمودند پس چگونه به من حکم می‌کنی که از بیت‌المال بردار که مال عموم مردم است، چگونه تو یک دزدی کوچک را قبول نمی‌کنی و من را به دزدی از بیت‌المال دعوت می‌کنی.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به این که طبق روایات در قیامت سه گروه در سایه رحمت خداوند هستند، ادامه داد: اولین گروه کسانی هستند که پس از شنیدن حق، حق را بپذیرند.

وی تصریح کرد: امروز دشمنان در ماهواره نسبت به اصل نظام و رهبری بدبینی ایجاد می‌کنند و شجره طیبه‌ای را که امام خمینی (ره) با اخلاص و با خون هزاران شهید بنیان گذاشته‌اند را زیر سؤال می‌برند و مردم باید توجه داشته باشند که اگر 10 مسئول در تاریخ پس انقلاب خیانت کرده‌اند هزار مسئول دیگر هم خدمت کرده‌اند.

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: صداوسیما نباید مدام در برنامه‌های خبری سیاه نمایی کند بلکه باید دستاوردهای و زندگانی مدیرانی را که بر روی ریل انقلاب و حق حرکت کرده‌اند را نیز برای مردم بازگو کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی حق شنوی، حق‌گویی و عمل به‌حق را از دیگر موارد سیره حکومت‌داری امام علی (ع) عنوان کرد که امام خمینی (ره) به آن تقید کامل داشتند.

وی افزود: امام خمینی (ره) در همه مواضع خود حق مدار بودند؛ ایشان در برابر سلمان رشدی ایستادند و درجایی هم که نیاز بود به خاطر مصلحت عموم مردم قطعنامه 598 را پذیرفتند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام علی (ع) عدالت محور بودند، ادامه داد: همه انبیاء برای تحقق عدالت آمده‌اند و این آیه قرآن که می‌فرماید «یحیی الارض بعد موتها» به معنای باریدن باران و برانگیختن مردانی حق مدار برای تحقق عدالت در طول تاریخ از سوی خداوند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: امام علی (ع) عیون و نیروی اطلاعاتی داشتند که به‌وسیله آن‌ها بر فرمانداران خود نظارت می‌کردند و باید دقت کرد که امام علی (ع) به حدی قانون‌مدار و عدالت محور بودند که امام علی (ع) را شهید عدالت خویش نامیده‌اند.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) در این زمینه گفت: امام خمینی (ره) در یکی از سخنرانی‌ها خود فرموده‌اند «اسلام خدایش عادل است، پیغمبرش هم عادل است و معصوم، امامش هم عادل و معصوم است، قاضی‌اش هم معتبر است که عادل باشد، فقیهش هم معتبر است که عادل باشد، شاهد طلاقش هم معتبر است که عادل باشد، امام جماعتش هم معتبر است که عادل باشد، امام‌جمعه‌اش هم باید عادل باشد-از ذات مقدس کبریا گرفته تا آن آخر زمامدار باید عادل باشد».

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به انواع غیرت، غیرت دینی، غیرت خانوادگی و غیرت ملی را از ویژگی‌های امام خمینی (ره) دانست و افزود: امام علی (ع) بسیار باغیرت و با قاطعیت بودند. به‌گونه‌ای که تجاوز به حریم یکی از شهرهای اسلامی و باز کردن خلخال از پای زن یهودی موجب برآشفته شدن امام علی (ع) شد.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) نیز بسیار باغیرت بودند و در زمان تصویب کاپیتولاسیون فریاد وا اسلاما سر دادند و امام خمینی (ره) فرمودند «انا للَّه و انا الیه راجعون‌، عید ایران را عزا کردندمن تأثرات قلبی خودم را نمی‌توانم اظهار کنم. قلب من در فشار است. این چند روزی که مسائل اخیر ایران را شنیده‌ام خوابم کم شده است [گریه حضار]. ناراحت هستم [گریه حضار]. قلبم در فشار است [گریه حضار]. با تأثرات قلبی روزشماری می‌کنم که چه وقت مرگ پیش بیاید [گریه شدید حضار]. ایران دیگر عید ندارد [گریه حضار]. عید ایران را عزا کرده‌اند».

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حق هزینه دارد و دفاع از حق هزینه دارد و اصل این نظام دفاع از مظلوم است، یادآور شد: دفاع از مظلوم برای انقلاب هزینه داشته است اما هرگز از آن غفلت نخواهیم کرد؛ زیرا بدترین توشه برای آخرت ظلم به مردم است و ظلم مادر تمام بدبختی ها است به همین دلیل ملت ایران هرگز ظلم را نپذیرفته و حمایت از مظلوم را رها نخواهند کرد./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات