۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۳
کد خبر: ۵۶۷۳۱۹
آیت الله مصباح یزدی:

دلبستگی به دنیا انسان را نسبت به حق نابینا می کند

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) حب دنیا را مانع سعادت انسان دانست و گفت: محبت و دلبستگی به دنیا چشم انسان را نابینا می کند اما کسانی که چشم بینا دارند از هر چیز دنیا پند و عبرت می گیرند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سه شنبه شب در جلسه درس اخلاق که همزمان با شب شهادت مولای متقیان علی(ع) در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، گفت: هواس نفس، دنیا طلبی و وسوسه های شیطان مانع از انجام دستورات الهی و رسیدن به سعادت ابدی می شود.

وی افزود: کسانی تصور می کنند هرگونه لذت بردن از دنیا بد است و انسان را از ثواب های اخروی محروم می کند، در روایات تعابیری وجود دارد که دنیا و آخرت دو راه متفاوت هستند و برداشت نادرست برخی افراد آن ها را به گوشه گیری کامل از دنیا رسانده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: مذمت های آیات و روایات مربوط به رفتار انسان با دنیا است نه این که مربوط به خود دنیا باشد، فریفته شدن نسبت به دنیا و هدف قرار دادن آن نادرست است، جایی هم که دنیا مدح شده یعنی جایی است که انسان می تواند با اعمال خوب خود توشه جمع آوری کند.

وی ادامه داد: حب دنیا که انسان را از آخرت باز بدارد مذموم است، آنچه که انسان را به خدا نزدیک کند باید دوست داشته باشیم و آنچه سبب دوری از خدا می شود باید مورد نفرت و مذمت انسان باشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان نباید از خدا فرار کرده و سمت دشمن او برود، ابراز داشت: توجه به این معنا که گناه رفتن به سمت دشمن خدا است می تواند انسان را از گناه باز بدارد.

وی عنوان کرد: برخی از انسان ها به دلیل این که به آیات الهی توجه نکردند در قیامت کور محشور می شوند، محبت و دلبستگی به دنیا چشم انسان را نابینا می کند اما کسانی که چشم بینا دارند از هر چیز دنیا پند و عبرت می گیرند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که در دنیا زحمت می کشند تنها برای خود دنیا است اما عده ای نیز در دنیا زحمت می کشند تا در آخرت به سعادت برسند؛ انسان می تواند با انجام دستورات الهی در دنیا زمینه سعادتمندی خود را در آخرت فراهم کند./1323/

ارسال نظرات