۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۵۶۷۴۹۴
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد:

انتقام جویی بزرگ ترین گناه در کلام امیرالمؤمنین است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بزرگ ترین گناه در این عالم انتقام جویی و کینه توزی است، گفت: مولای متقیان امام علی (ع) می‌فرمایند انسان‌هایی که کمتر عفو می‌کنند و به دنبال انتقام‌جویی هستند بزرگ‌ترین گناه را انجام می‌دهند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد امروز در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با بیان این که همه‌کارهای انسان باید بر محور بندگی و رضایت خداوند باشد، گفت: هیچ عملی از مؤمن وجود ندارد که در مسیر بندگی خدا نباشد؛ مؤمن تمامی اعمال خود را از واجب و مستحب گرفته تا مباح همه را برای کسب رضایت خداوند انجام می‌دهد.

وی با بیان این که نفس کشیدن و آب خوردن مؤمن نیز برای رضایت خداوند است، افزود: به همین دلیل مؤمن در زندگی خود همیشه شاکر و گشاده‌رو است، در چهره مؤمن هرگز حزن و اندوه دیده نمی‌شود؛ زیرا تکیه مؤمن به خدا است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که شادی و حزن مؤمن در زندگی مطابق با سیره اهل‌بیت (ع) است، تصریح کرد: مؤمن برای شاد شدن به سراغ غنا نمی‌رود بلکه با مناجات با خداوند و خواندن دعاهای مختلف و ذکر صلوات بر محمد و آل محمد غم و اندوه را از قلب خود زدوده و در مسیر بندگی خداوند تسلیم محض است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد دارا بودن سینه گشاده و شرح صدر را از اوصاف مؤمنان به خداوند دانست و گفت: همان‌طور که در گذشته بیان شد مؤمن سینه‌ای گشاده داشته و همین سینه گشاده موجب شده که مؤمن قلبی بزرگ و ظرف وجودی بزرگی داشته باشد که می‌تواند اوصاف الهی را در این ظرف وجودی متجلی کرده و قلبش بیت‌الله و خانه خدا شود.

وی افزود: مؤمن به‌وسیله همین قلب گشاده عفو و گذشت را بر انتقام ترجیح داده و تا جایی که ممکن است نسبت به دیگران گذشت دارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) در زمینهٔ گذشت از دیگران گفت: مولای متقیان امام علی (ع) می‌فرمایند انسان‌هایی که کمتر عفو می‌کنند و به دنبال انتقام‌جویی هستند بزرگ‌ترین گناه را انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد با بیان این که کسی که دیگران را عفو کند در قیامت مورد عفو الهی قرار می‌گیرد، ادامه داد: امروز متأسفانه به دلیل گسترده شدن حس کینه‌توزی و انتقام‌جویی ده‌ها هزار نفر در زندان‌ها به سر می‌برند که این‌ ظلم بزرگی در حق انسان‌ها است؛ چراکه انسان می‌تواند با دریافت دیه و یا عفو دیگران زمینه آزادی هزاران نفر را فراهم کرده و از اتلاف عمر یک انسان در زندان جلوگیری کند.

وی ذکر صلوات را شعار و نشانه مؤمنان عنوان کرد و یادآور شد: مؤمن ضمن اینکه بر خاندان عترت درود می‌فرستد می‌تواند از سیره عملی آن‌ها تبعیت کرده و عفو و گذشت را سرلوحه زندگی خود در امور مختلف قرار دهد./968/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات