۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۵۶۷۵۲۵
آیت الله اشرفی شاهرودی مطرح کرد؛

لزوم کنترل نگاه برای گرفتار نشدن به عشق های تباه کننده

استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: برخی از عشق ها زندگی جوانان را تباه می کند و زنان و دختران ما باید بدانند که بد حجابی و عشوه گری های نا به جا پاکی و طهارت را از زندگی و دل مومنان و مردم می گیرد.
آیت الله اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی شامگاه امروز در سخنرانی مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی گفت: در روایات آمده است که برخی پیشامد ها و مصیبت ها به دلیل کم کاری و یا جهل خودتان است و نباید دین خدا را به خاطر آن سرزنش کنید، بلکه باید خودتان خود را سرزنش کنید و آن جهل و کم کاری را مرتفع سازید.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به وضعیت کنونی اجتماعی کشور افزود: وضعیت فرهنگی و اجتماعی مردم ما متاسفانه به سویی کشیده شده است که مردم خود به دست خود برای خود دردسر های بیجا ایجاد می کنند. درست کردن زندگی های مجلل، گیر افتادن در چشم و هم چشمی ها و تلاش برای تکاثر پول و اموال یکی از این موارد است.

وی دلیل این امر در فرهنگ جامعه را تقلید کورکورانه از غرب دانست و خاطر نشان کرد: جهان غرب امروزه به جهان تولید تبدیل شده است و ما نیز به جهان مصرف مشهور شده ایم. رقابت در اموال و و روحیه مصرف گرایی خلاف معارف دینی است، چرا که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «قناعت به آنچه که دارید گنجی است که پایان ناپذیر است».

آیت الله اشرفی با بیان اینکه زندگی را باید برای زندگی کردن خواست تصریح کرد: نباید زندگی را برای رنج ها و زحمت های بیهوده خواست و از تقلید های بیهوده باید پرهیز کرد. متاسفانه این تقلید ها گاها در قالب اعمال دینی و با رنگ و بویی مذهبی نیز  اتفاق می افتد در حالی که فرد تکلیف به انجام اعمال مهم تری دارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به آیه «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ» افزود: در این آیه خداوند به مومنان می فرماید که چشمان و فروج خود را حفظ کنند. چرا که این امر موجب اثر گذاری مثبت و طهارت دل است.

وی خاطر نشان کرد: برخی در عین نگاه به نامحرم دست به توجیه عمل خود می زنند و می گویند که دلت پاک باشد. این حرف سخنی غیردینی و اشتباه است و نگاه به نامحرم قطعا جزء اعمالی است که اثراتی مستقیم بر دل و قلب دارد.

آیت الله اشرفی با بیان شان نزول این آیه گفت: روزی جوانی به زنی خیره شد و چنان غرق در تماشای او شد و به دنبال او رفت که متوجه نشد تیغی که بر روی دیوار بود صورت او را زخمی و پر از خون کرده بود. مرد به نزد پیامبر اکرم(ص) رفت و شکایت خود را از آن زن جوان به محضر ایشان رساند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: در همان حال این آیه نازل شد و در آن به مومنان گفته شد که نگاه خود را در این مواقع برگردانند. نگاه اولی که بی اراده بر نامحرم می افتد بلا اشکال است اما ادامه دادن نگاه و یا نگاه دوم، حرام و به تعبیر پیامبر اکرم(ص) تیری از تیر های شیطان به قلب مومن است.

وی مبتلا شدن به عشق های اشتباه را ناشی از رعایت نکردن دستورات خدا درباره حجاب و نگاه کردن دانست و خاطر نشان کرد: برخی از این عشق ها زندگی جوانان را تباه می کند و زنان و دختران ما باید بدانند که بد حجابی و عشوه گری های نا به جا پاکی و طهارت را از زندگی و دل مومنان و مردم می گیرد.

آیت الله اشرفی با بیان اینکه شب قدر برتر از هزار شب است تصریح کرد: نامه اعمال ما امشب به محضر امام زمان(عج) خواهد رسید و همه چیز سال آینده ما در آن مقدر خواهد شد. این شب یکی از بهترین موقعیت ها برای طلب آمرزش و مغفرت از خداوند است./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات