۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۵۶۷۵۳۴
آیت‌الله میرباقری؛

مؤمن شاکر نعمت های الهی شد به هویت ابرار دست می یابد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تبیین توصیفات قرآن کریم از مقام و جایگاه امام به نقش امام معصوم (ع) در هویت شب‌های قدر اشاره کرد و گفت: شب‌های قدر زمان درک حقیقت کلمه تامه است.
سخنرانی آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید مهدی میرباقری سحرگاه بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت معصومه (س) به بررسی توصیفات قرآن کریم از ائمه اطهار علیهم‌السلام پرداخت و اظهار داشت: تواضع در مقابل امام معصوم علیهم‌السلام زمینه مغفرت است بر این اساس امام سبیل الله است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بابیان این‌که ائمه اطهار علیهم‌السلام حقیقت «آیات الله» هستند، ابراز داشت: خداوند متعال در قرآن کریم با عنوان «آیات الله» توصیف کرده است این در حالی است که آیه برای بنده هویتی راهنما و هدایتگر در تاریکی‌های زمین است.

وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه 40 سوره اعراف در بیان جایگاه و اهمیت آیات الله چنین می‌فرمایند «إِنَّ الَّذينَ کَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَکْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّي يَلِجَ الْجَمَلُ في‏ سَمِّ الْخِياطِ وَ کَذلِکَ نَجْزِي الْمُجْرِمينَ؛ بی‌تردید کسانی که آیات و نشانه‌های ما را تکذیب کردند و در برابر آن‌ها تکبر ورزیدند، درهای آسمان برای آن‌ها گشوده نمی‌شود (تا دعاهای آن‌ها در حال حیات و ارواحشان پس از مرگ بالا رود) و آن‌ها هرگز به بهشت درنمی‌آیند تا شتر نر در سوراخ سوزن فرورود؛ و این‌چنین ما گناهکاران را کیفر می‌دهیم.»

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که «باب الله» توصیف دیگر قرآن از ساحت ائمه اطهار علیهم‌السلام است، گفت: امام معصوم علیهم‌السلام میزان هدایت بشریت است؛ بر این اساس اگر کسی در پرتو هویت «ذکر» در مسیر زندگی حرکت کرد به وسعت حقیقی خواهد رسید.

آیت‌الله میرباقری با تأکید بر این‌که امام معصوم علیهم‌السلام «صراط الله» است، تصریح داشت: صراط هم امام است؛ این در حالی است که کسی ملازم محبت و معرف خداوند متعال بود به نعمت توحیدی رسیده و به اسرار عالم دست پیدا خواهد کرد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) سیمای امام معصوم علیهم‌السلام را «وجه الله باقی» توصیف کرد و عنوان داشت: اگر مؤمن متوجه این وجه شد خود در هستی «وجه باقی» خواهد شد؛ این در حالی است که امام معصوم (ع) میزان حقیقی عالم است.

وی ادامه داد: تعلق به امام وزن حقیقی است بر این اساس در قائله قیامت کسانی رهایی خواهند یافت که با میزان امام معصوم علیهم‌السلام زندگی کرده باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بابیان این‌که امام کلمه تامه نوری است که اگر کسی به او ایمان آورد تمام عوالم غیب را مشاهده خواهد کرد، ابراز داشت: اهالی رؤیت ایمانی خدا فقط از مجرای امام و کلمه تامه نور امام به وادی خاصه خود خواهند رسید.

وی ادامه داد: امام حقیقت کلمه عدل است که اگر کسی نور امام در وجود او ظاهر شد کلمه و میزان عدل خواهد شد؛ بر این اساس ظهور امام عصر (ع) بر اساس این تعالیم قرآنی پر شدن نفوس از حقیقت عدل است.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری امام را هویت کلمه عامه و جامع توصیف کرد و گفت: زیارت جامعه بخشی از اوصاف امام است؛ این در حالی است که امام به نحو تام شامل همه اوصاف است.

آیت‌الله میرباقری امام را حبل‌المتین توصیف کرد و تصریح داشت: باید توجه داشت که حول هیچ‌چیزی جز امام هویت وحدت شکل نمی‌گیرد، این در حالی است که بزرگ‌ترین نعمت الهی در قران حول محور ولایت توصیف‌شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که شکر تنها خواسته خداوند متعال در برابر نعمت امام است، عنوان داشت: اگر مؤمن شاکر نعمت الهی شد به هویت ابرار دست خواهد یافت، این در حالی است که تبعیت همگام با خشوع، تسلیم و تواضع در کنار محبت از بنده به‌عنوان شکر خواسته‌شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که تسلیم بودن در برابر امام بسیار سخت است، اظهار داشت: مقام رضا، محبت و همگامی با امام وظیفه مؤمن در برابر امام است این در حالی است که شب قدر شب تجدیدعهد با امام معصوم علیهم‌السلام توصیف‌شده است.

وی ادامه داد: بر اساس تعالیم نصوص ثقلین تقدیرات الهی شب قدر حق و باطل به دست امام معصوم (ع) امضا می‌شود این در حالی است که یکی از معانی ظهور همین است که امام معصوم علیهم‌السلام شب قدر ممکن است «بستن تمام دستگاه استکبار را امضا کند» و این همان هویت ظهور است.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که شب قدر شب رسیدن به کلمه تامه است، گفت: اگر کسی تجدیدعهد با امام کرد غیوب عالم را می‌بیند و هویت رحمانی امام بر او روشن خواهد شد./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات