۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۶۷۵۷۰
استاد حوزه علمیه:

معرفت انسان شخصیت او را می‌سازد

استاد حوزه علمیه با بیان این که معرفت انسان شخصیت او را می‌سازد، گفت: وقتی شخصی به خاطر بیماری بدن خود داد و فریاد می‌کند، این به خاطر بیماری بدن او نیست بلکه روح او دارای بیماری و مرض است.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد، درباره زکات گفت: تمامی روایات، ریشه در آیات دارند.

وی افزود: انسان وجه جامع و نشانه کامل خداست. انسان اسم اعظم خداست به همین علت خداوند عزوجل پس از آفرینش اشرف مخلوقات، خود را مورد تحسین قرار داده است اما مشکلی که وجود دارد این است که انسان خود را گم کرده است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: سوره شمس، حقیقت وجودی انسان است و نفس، به نوعی شیطانی وجودی اوست که حجاب‌های ظلمانی را بر انسان مسلط کرده است.

وی ابراز داشت: برخی افراد قدرت و عشقی در وجود خود دارند که به یکباره نفس را خوار و ذلیل می‌کنند و به معرفت می‌رسند و برخی دیگر آرام آرام؛ انسان، دارای مراتب روح، سِرّ، قلب، خفی، اخفی، عقل و دارای نفس اماره، لوامه، راضیه و مطمئنه است که هر یک آفات، مقتضیات، شرایط و موانعی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی اظهار داشت: میزان اعمال ما در روز قیامت، حضرت امیرمؤمنان(ع) است. کسانی که به فرمایش مقام معظم رهبری از قاسطین، مارقین و ناکثین عصر حاضر بودند، انقلاب را رها کردند و به آن پشت پازدند، این افراد را بشناسیم تا گمراه نشویم.

وی بیان داشت: هر اندازه که نفس انسان ضعیف و روح او قوی باشد، آدمی به حقیقت دست خواهد یافت. اگر دیدیم شخصی در سیر و سلوک چند قدم جلوتر از ماست به او ملحق و با او همراه شویم.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: اگر ترک غیبت، تهمت و معاصی نباشد روزه گرفتن جز تحمل گرسنگی و تشنگی نیست. روایت است زکات بدن، بیماری است. وقتی بیمار می‌شویم بدانیم که ترک حرام، مکروهات و شبهه ناک نکرده‌ایم همین موارد است که انسان را آلوده می‌کند و خداوند برای پاک کردن ما،  بیماری به بدن انسان می‌دهد تا تاریکی های وجود او را از بین ببرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معرفت انسان شخصیت او را می‌سازد. وقتی شخصی به خاطر بیماری بدن خود داد و فریاد می‌کند، این به خاطر بیماری بدن او نیست بلکه روح او دارای بیماری و مرض است. هر ظلمتی در انسان وجود دارد از ظلمی است که انسان به خود روا داشته است./969/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات