۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۵۶۷۶۳۰
کارشناس دینی:

خانواده شهدا مصداق صبر هستند

حجت الاسلام رجالی گفت: خانواده های شهدا مصداق کامل صبوری اند، به ویژه کسانی که وقتی فرزند آنها شهید شد، بدون هیچ شکایتی گفتند اگر فرزند دیگری داشتیم در این راه او را حمایت می کردیم.
صبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا رجالی کارشناس دینی و قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران بعد از نماز ظهر امروز در مسجد جامع امام سجاد(ع) در ادامه بحث راه های رسیدن به آرامش، گفت: یکی دیگر از راه های رسیدن به آرامش صبر، شکیبایی و پایداری است.

وی افزود: صبر موضوعی است که صحبت کردن در مورد آن راحت و عمل کردن به آن مشکل است. در قرآن کریم و روایات، آرامش را مرتبط با صبر و استقامت بیان کرده اند. بسیاری از گرفتاری های انسان به خاطر کم صبری و بی صبری است، در بیشتر مواقع با کمی صبوری می شود از رخ دادن بسیاری از اتفاق ها جلوگیری کرد.

قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران ابراز داشت: متاسفانه صبوری کردن برای انسان دشوار است. صبر از نوع توقف و استقامت از نوع حرکت است، وقتی گفته می شود که صبر کنید منظور این است که خود را کنترل کنید. حضرت امیرالمومنین(ع) می فرمایند صبر سه نوع است؛ صبر در طاعت، صبر در مصیبت و صبر در معصیت.

وی افزود: وقتی کسی در مقابل از دست دادن عزیزی صبوری می کند صبر در مصیبت و وقتی در مقابل کارهای گناه توقف می کند صبر در معصیت و هنگامی که در ادای روزه و نماز مقاوم باشد در واقع صبر در طاعت کرده است.

حجت الاسلام رجالی بیان داشت: در استقامت انسان باید همیشه در حرکت باشد و متوقف نشود، حرکت کند و به مسیر ادامه دهد. کسانی که می گویند پروردگار ما خداست، این کافی نیست بلکه باید استقامت کنند.

وی افزود: صبر یعنی خود کنترلی در مقابل بلاهایی که آرامش انسان را از بین می برد. پیامبر اکرم(ص) می فرمایند صبر نسبت به ایمان مانند سر به بدن است همانطور که اگر سر برود، تن نابود می شود، اگر صبر نیز برود ایمان نابود می شود.

قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران ابراز داشت: خانواده های شهدا مصداق کامل صبوری اند، به ویژه خانواده هایی که وقتی فرزند آنها شهید شد، بدون هیچ گونه شکایتی گفتند اگر فرزند دیگری هم داشتیم در این راه او را حمایت می کردیم. صبر موضوعی است که به هیچ عنوان نمی توان به آن تظاهر کرد یا شعار داد.

وی افزود: برکت زندگی به بالا و پایین شدن آن است، باید در مقابل ناملایمتی ها صبوری کنید. در سوره بقره آمده که ما شما را به فرزندان، اموال و تعلقات امتحان می کنیم پس بشارت بدهید به صابران که در مقابل این سختی صبوری کنند و بگویند بازگشت ما به سوی خداست.

حجت الاسلام رجالی بیان داشت: صبوری نعمتی است که اگر ما آن را تمرین کنیم وضعیت زندگی ما عوض می شود. از امام رضا(ع) روایت شده هیچ بنده ای به حقیقت ایمان نمی رسد تا زمانی که سه ویژگی داشته باشد؛ در رابطه با دین تحقیق کند، در رابطه با زندگی خود تدبیر داشته باشد و در مقابل مشکلات صبور باشد.

وی افزود: یکی از دلایل مشکلات در خانواده ها صبوری نکردن است. حضرت علی(ع) فرمودند: به جدیت اهل عمل باشید سعی کنید حتما کار را به مقصد برسانید و در آن کار استقامت داشته باشید پس صبر و شکیبایی کنید در این مسیر اهل تقوا باشید این مسیر رسیدن به بهشت الهی است.

حجت الاسلام رجالی در پایان خاطر نشان کرد: اولین راه برای حل گرفتاری نماز خواندن و پناه بردن به خداست. دومین راه، صبوری و پایداری کردن است. دنیا پر از ناملایمات است اما تنها راه برای خوب زندگی کردن صبوری کردن است./969/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات