۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۵۶۸۰۶۴
استاد حوزه علمیه:

بهشت نتیجه رضایت خداوند از انسان است

حجت الاسلام والمسلمین احدی بهشت را نتیجه رضایت خداوند از انسان دانست و گفت: افرادی که دیگران را به معروف دعوت و از منکر نهی می‌کنند اگر خودشان در این وادی اهل عمل نباشند نمی‌توانند به کسب بهشت امیدوار باشند.
احدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احدی استاد سطح عالی حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد فاطمه الزهرا(س)، گفت: انسان سالک در مرحله وجود لم یزلی عاشق خداوند است و حاضر نیست گناه در وجود او نفوذ کند.

وی افزود: سالک در این مرحله حتی از مکروهات پرهیز می‌کند و در اینجا دیگر بحث حرام نیست بلکه تنزل مطلق است و عارف در تنزل مطلق غرق می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با بیان اینکه عارف نمی‌تواند به راحتی به وجود لم یزلی دست ‌یابد، ابراز کرد: اینکه سالک از جامعه فاصله می‌گیرد به خاطر آن است که بتواند با کمک فضایل اخلاقی در مسیر سلوک سرعت داشته و توقف نداشته باشد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: چنین شخصی هرگز از خود، اعمال و مشاهداتش راضی نیست و چون در وجود خود شاهد خواسته‌هایی است که اجابت نمی‌شود سرعت خود را افزایش می‌دهد تا به فناء فی الله دست یابد.

وی با بیان اینکه سالک نسبت به خدا قبض و بسط ندارد، گفت: عارف همیشه در قبض است مراد از قبض و بسط گرفتار بودن انسان به حالات باطنی و ظاهری است. انسان اگر همیشه قبض باشد به مقام شامخ توحید دست می‌یابد عارف تا به مقام توحید نرسند دست بردار نیست برای همین همیشه خود را در یک حال حفظ می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی ادامه داد: بسیاری از علما مانند مرحوم علامه قاضی همیشه در یک سیره زیست داشتند و یا مرحوم آیت الله شوشتری مدام گوشه چشمشان اشک بود، پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند: شبها چشم من خواب ولی قلبم بیدار است؛ قلبی همیشه بیدار است که سرشار باشد. آیت الله کوهستانی هنگام خواب همیشه پاهایش جمع بود اینان اولیای الهی هستند که در هر حال به سوی خدا فرار می‌کنند.

استاد حوزه علمیه سیر و سلوک سالک را بسیار جالب و لذت انگیز دانست و گفت: مسیر سلوک به قدری جالب است که گاهی دیگران تصور می‌کنند سالک اختلال حواس دارد در حالی که سالک محو شهود است آن دسته افراد که نمی‌توانند شهود خود را کنترل کنند دلیلش آن است که دچار قبض و بسط هستند

وی ادامه داد: در مسیر سلوک سالک باید سرعت داشته باشد تا بتواند اسرار را رویت کند، عارف برای آنکه توقف نکند فضای معنوی خود را افزایش می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین احدی بهشت را نتیجه رضایت خداوند از انسان دانست و تصریح کرد: افرادی که دیگران را به معروف دعوت و از منکر نهی می‌کنند اگر خودشان در این وادی اهل عمل نباشند نمی‌توانند به کسب بهشت امیدوار باشند.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: انسان اگر از شمشیر دنیا جان سالم به در ببرد ولی هرگز از شمشیر آخرت نمی‌تواند فرار کند بنابراین محضر خداوند امن‌ترین و لذت بخش‌ترین مکان است اگر می‎خواهید در رسیدن به هدف سرعت داشته باشید باید اهل فکر و ذکر شوید./813/پ202/ب1

ارسال نظرات