۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۵۶۸۰۶۷
استاد حوزه علمیه:

حلم و شرح صدر از لوازم مهم در امر تبلیغ است

استاد حوزه علمیه حلم و شرح صدر را از لوازم مهم در امر تبلیغ دانست و گفت: سعه صدر مبلغ در تربیت دینی افراد جامعه بسیار حائز اهمیت و غیر قابل انکار است.
شرح صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عباس صراف استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد شهید بهشتی گفت: مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی از علما و بزرگان عصر حاضر بودند.

وی افزود: امام راحل فرمودند: مطالعه کتاب‌های میرزا برای خواندن، عمل کردن و آدم شدن کافی، وافی و شافی است؛ برخی کتاب‌های ایشان نیاز به استاد دارد اما بعض دیگر مانند کتاب اسرارالصلاة نیاز به تلمذ در محضر استاد ندارد و اگر کسی تنها یک دور این کتاب را مطالعه کند آثار این مطالعه را در نماز خود مشاهده خواهد کرد این اثر گذاری نشان از متخلق بودن ایشان به اخلاق و مبانی الهی است.

حجت الاسلام صراف با استناد به روایات اهل بیت(ع) اظهار داشت: طبق صریح روایات؛ اگر نور هدایت در قلب انسان طلوع کند انسان صاحب شرح صدر می‌شود؛ ساجدان و صاحبان اشک کسانی هستند که این نور در قلبشان ساکن شده است.

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه سجده انسان را از گناه و معصیت باز می‌دارد، ابراز کرد: بهترین سجده‌ها در خلوت اتفاق می‌افتد و گاهی طولانی شدن آن انسان را به مقام حضور قلب می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه انبیای الهی مدام از خداوند سعه صدر درخواست می‌کردند، گفت: اگر مبلغ و معلمی می‌خواهد کار تربیتی انجام دهد و اثرگذار باشد نیاز به داشتن شرح صدر دارد انسان بدون داشتن شرح صدر نمی‌تواند در امر تربیتی موفق باشد از این رو والدین نیز باید شرح صدر داشته باشند.

حجت الاسلام صراف ادامه داد: همه انبیا از خداوند سعه صدر درخواست می‌کردند غیر از پیامبراکرم(ص) که خداوند قبل از درخواست ایشان به او این خصیصه نیکو را عطا کرده بود، ایشان متخلق به اخلاق الهی بودند.

این مبلغ مشهور با بیان اینکه شرح صدر نوری است که خداوند به هر قلبی که بخواهد عطا می‌کند، ابراز کرد: نقطه مقابل شرح صدر، ضیق صدر است و این از رذائل اخلاقی به شمار می‌رود و به نوعی بخل و تنگ نظری است.

وی ادامه داد: اسلام هرکجا ضربه خورده و یا حرکتش کند شده به خاطر ضربه‌ای بوده که از متدینین تنگ نظر خورده است، ائمه اطهار(ع) سختی‌های فراوانی از سوی این دسته افراد متحمل شدند امام سجاد(ع) می‌فرمانید: انسان‌های تنگ نظر بوی بهشت را استشمام نمی‌کنند.

حجت الاسلام صراف در پایان خاطرنشان کرد: خداوند بسیار رحمان و بخشنده است و امشب به روایتی ممکن است شب قدر باشد خداوند در این شب به اندازه کل ماه مبارک رمضان از گناه توبه کنندگان می‌گذرد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات