۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۵۶۸۱۸۵
دبير جامعه روحانيت كاشان:

سبک شمردن گناهان كوچك گناه كبيره است

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه اگر انسان مرتكب گناه كوچك شد نبايد از بخشش خدا نااميد و مأيوس شود، گفت: سبک شمردن گناهان كوچك نيز گناه كبيره است.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل سه شنبه شب در تفسير آيه 35 سوره مباركه شورا در مسجد باب الحوائج كاشان، گفت: در اين آيه خداوند يك سري صفات و ويژگي هاي مومنان را بيان مي كند اما قبل از آن مي فرمايد، ‹‹فَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا›› آنچه را كه در دنيا به انسان مي دهيم فقط براي دنيا است اما، ‹‹ وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى›› كارهاي ماندگار شما نزد خدا براي شما پايدار است.

وي افزود: منظور اين آيه اين است كه انسان در دنيا نبايد به دنبال مسائل دنيوي باشد بلكه  بايد به دنبال مسائلي باشد كه در قيامت و آخرت بتواند از آن استفاده كنند، ‹‹ لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ›› اما به مومنين دستور مي دهد به خدا توكل مي كنند.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه خداوند در اين آيه برخي از ويژگي ها را براي انسان مطرح كرده است، گفت: ايمان نخستين ويژگي است كه خداوند در اين آيه مطرح كرده است و منظور از ايمان اين است كه انسان به وجود خدا و پيامبر و حساب و كتاب آخرت و قيامت باور داشته باشد.

وي افزود: برخي اوقات انسان علم به وجود خدا و پيامبر و حساب و كتاب آخرت و قيامت دارد اما ايمان به آن ندارد از اين رو هنگام انتخاب دنيا و آخرت، دنيا را انتخاب مي كند چرا كه به وجود قيامت شك و ترديد دارد و به دنيا بيشتر از آخرت ايمان دارد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: براي برخي از انسان ها تا جايي كه قيامت براي دنياي آنها ضرر نداشته باشد تابع و مطيع هستند اما اگر قرار باشد از بين دنيا و آخرت يكي را فداي ديگري كنند آخرت را فداي دنيا مي‌كنند چون به آخرت ايمان ندارند.

وي افزود: ويژگي بعدي اين است كه مي فرمايد، ‹‹وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ›› آنها كساني هستند كه به خداوند توكل مي‌كنند، معناي توكل اين است كه انسان براي انجام هركاري ابتدا مقدمات آن را انجام مي دهد و در ادامه به دليل برخي مسائل كه از آن بي اطلاع است و ممكن است در محاسبات اش قرار نداشته  باشد به خدا توكل مي كند تا هم محاسبات او درست باشد و هم آنچه را كه در محاسبات او قرار نداشته است نيز محقق شود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اميرمومنان(ع) مي فرمايد، من خدا را اينگونه شناختم كه گاهي اوقات كاري را كه مي خواستم انجام دهم با وجود اينكه همه شرايط آن را فراهم مي‌كرد اما كار خراب مي شد.

وي ادامه داد: وقتي انسان به خدا توكل مي كند به اين معني است كه آنچه را كه نمي داند خداوند محقق كند ضمن اينكه مي فرمايد،‹‹وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ›› به غير خداوند توكل نكنيد چرا كه انسان برخي اوقات به خودش توكل مي كند اما انسان با ايمان براي هركاري به خدا توكل مي كند و از خدا كمك مي خواهد.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: خداوند در ادامه مي فرمايد، ‹‹وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ›› اين ها كساني هستند كه ازگناهان كبيره و اعمال منافي عفت اجتناب مي كنند.

دبير جامعه روحانيت كاشان همچنين به بشارت خداوند در آيات قرآن اشاره كرد و يادآور شد: خداوند در دو جاي قرآن تأكيد بر اجتناب از كبائر گناهان بزرگ دارد چرا كه برخي اوقات انسان مرتكب گناهان كوچك مي شود اما نبايد از بخشش خدا نا اميد و مأيوس شود.

وي افزود: خداوند در سوره نسا نيز مي فرمايد، ‹‹إِن تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ›› اگر گناهان بزرگي كه از انجام آن نهي شده ايد اجتناب كنيد گناهان كوچك شما را مي بخشيم ضمن اينكه انسان نبايد گناهان كوچك را كوچك بداند چرا كوچك شمردن گناهان كوچك نيز گناه كبيره است.

دبير جامعه روحانيت گفت: در اين آيات خداوند مي خواهد نگراني انسان را نسبت به گناهان كوچك برطرف كند، از اين رو انسانها درجه بندي شده اند و خداوند از برخي بندگان خودش انتظار گناهان كوچك را هم ندارد چون گناهان اين افراد گناه بزرگ محسوب مي شود.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: ويژگي بعدي اين است كه اين افراد كساني هستند كه وقتي غضبناك مي شوند مي بخشند و برخي نيز اينگونه تصور مي كنند اگر عصباني شدند هركاري دوست داشتند انجام دهند و آن را هنر مي دانند در حاليكه هنر اين است كه انسان عصباني نشود و اگر عصباني شد طرف مقابل را ببخشد.

وي افزود: يكي از ويژگي ديگر آنها اجابت خداوند است و هركاري كه مورد رضايت خدا باشد انجام مي دهند و اينها كساني هستند كه نماز مي خوانند و كارهاي خود را با مشورت انجام مي دهند ضمن اينكه مشورت براي هر موضوعي را نيز بايد با اهل آن انجام داد، اما برخي آنقدر مدعي هستند كه با هيچكس مشورت نمي كنند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: برخي خود را مشورت دهنده و بي نياز از مشورت مي دانند در حاليكه هركس در هر كاري متخصص باشد براي اموري كه تخصص آن را ندارد بايد مشورت كند چون مشورت سبب تواضع انسان مي شود اما انسان مغرور از مشورت خودداري مي كند و اين در حالي است كه پيامبر اكرم(ص) با وجود اينكه به خدا و وحي متصل باشد اما باز هم با ديگران مشورت مي كرد.  

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: يكي ديگر از ويژگي آنها انفاق است و زماني كه به آنها ظلم مي شود از ديگران كمك مي خواهند تا حق خود را دريافت كنند، ظلم پذيري دارند و بخشش هم مي كند در حاليكه هميشه بخشش نياز نيست و حق انسان پايمال خواهد شد./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات