۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۵۶۸۳۵۹
کارشناس دینی تبیین کرد؛

رابطه خضوع و عدم حبط اعمال

حجت الاسلام سعیدیان گفت: حضرت زهرا(س) می فرمایند یکی از عوامل حبط اعمال این است که نتیجه عبادات مومن به جای خضوع و خشوع به درگاه خداوند، کبر می شود و از خداوند طلبکار می شود.
سعیدیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی سعیدیان کارشناس دینی در مراسمی که شامگاه گذشته در هیأت رزمندگان اسلام برگزار شد در رابطه با حبط اعمال، گفت: حبط اعمال یعنی عملی از انسان سر بزند که تمام خوبی ها را در نامه عمل انسان از بین برود.

وی افزود: حضرت زهرا(س) می فرمایند یکی از عوامل حبط اعمال این است که نتیجه عبادات مومن به جای خضوع و خشوع در درگاه خداوند، کبر و عُجب می شود و از خداوند طلبکار می شود؛ این یکی از دام های شیطان است.

کارشناس دینی ابراز داشت: نتیجه کبر از ولایت، حبط بخشی از اعمال نیست بلکه نتیجه آن نابودی اعمال است. ما در مقابل فداکاری اهل بیت هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم حتی اگر تمام عمر برای ایشان عزاداری کنیم یک قطره از خون به ناحق ریخته شده حضرت علی اصغر(ع) را نمی توانیم جبران کنیم. بعضی افراد در آخرالزمان هم می آیند تا چیزی عاید آنها شود و خلوص ندارند.

حجت الاسلام سعیدیان ابراز داشت: در مقابل خانه اهل بیت اگر خاک شویم افلاکی می شویم و اگر بت شویم رانده می شویم. وقتی با خداوند سخن می گوییم با خضوع و خشوع وارد شویم. کسانی که طلبکارانه می آیند قطعا بازنده هستند.

وی افزود: مرحوم علامه طباطبایی معتقد بود قصه عبادات انسان قصه باغبانی است که از باغ مولای خود گلی می چیند و به او می دهد؛ انسان صاحب همان گل هم نیست و فقط محبت مولای خود را جلب می کند. ما نیز مالک چیزی در پیشگاه پروردگار نیستیم صرفا با دعا و ذکر در درگاه خدا به خود مغرور نشویم این کارهای انسان نمی تواند با عنایات پروردگار برابری کند.

حجت الاسلام سعیدیان بیان داشت: خداوند دنبال بهانه است که دست ما را بگیرد و ما فرصت ها را از دست می دهیم. در روایت داریم که تمام اعمال ما فقط برای جلب رضایت خداست و هیچ یک از آنها نمی تواند با عنایات قادر مطلق برابری کند. در قیامت فقط اعمال خالص ما در نظر خداوند جای دارد.

وی افزود: خداوند به زوایای وجودی قلب ما آگاه است. حضرت امیرالمونین(ع) می فرمایند چه بسیار خوبان که عاقبت به خیر نشدند. بعضی افراد فکر می کنند انسان های خوب و صالحی هستند و خضوع و خشوع دارند اما باید ببینند نزد پروردگار، عمل آنها چگونه است.

حجت الاسلام سعیدیان گفت: مرحوم آیت الله انصاری قمی معتقد بود کسی که ما را وسیله ای برای رسیدن به دنیا قرار می دهد ملعون است و از رحمت خدا به دور است و هرگز وارد بهشت نمی شود. در برزخ و عالم آخرت معلوم می شود که چه کسی مقرب اهل بیت(ع) است و چه کسی به خداوند نزدیک است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در سرداب سامرا زیارتنامه ای است با این مضمون که ای امام زمان، ما با شما عهدی بستیم که زندگی، مال و نفس خود را به شما بزل کنیم. مصداق کامل این دعا رزمندگان، جانبازان و شهدای مدافع حرم هستند که سینه سپر کرده و از کشور دفاع کردند؛ آن ها از زندگی خود بزل کردند./969/پ203/ب1

ارسال نظرات