۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۵۶۸۵۵۲
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی:

اعمال مستحبی بدون نشاط روحی انجام نشود

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به روایات متعددی از معصومین(ع)، گفت: از انجام اعمال مستحبی در حالت خستگی و بی حوصلگی نهی شده ایم از این رو لازم است اعمال مستحبی را در حالی که از نشاط روحی برخوردار هستیم، انجام دهیم.
میردامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: قرآن خواهان احسن اعمال است و احسن اعمال به معنای داشتن حضور قلب در انجام عمل است.

وی در تفسیر حکمت ۳۱۲ نهج البلاغه افزود: انسان در طول دوران زندگی اش به سبب مواجه شدن با شرایط گوناگون حالات مختلفی دارد، گاهی غمگین و گاهی شادمادن است؛ امیرمومنان(ع) می فرمایند، در زمانی که شاداب هستید به انجام مستحبات و واجبات مشغول باشید ولی در هنگامی که بی حوصله هستید به انجام واجبات کفایت کنید.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ابراز کرد: پیامبر(ص) نیز در روایتی همین روایت امیرمومنان(ع) را به گونه ای دیگر بیان فرموده اند؛ عمل مستحبی که انسان را از جهت روحی خسته می کند و ملول آور است، از انجامش نهی شده ایم؛ عمل کم و با کیفیت بهتر از عمل زیاد و بی کیفیت است.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه دوم سوره مُلک که می فرماید«الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلا وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ» تبیین کرد: از دیدگاه قرآن احسن اعمال ملاک است، از این رو انجام مستحبات به نشاط روحی نیاز دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان افزود: امام صادق(ع) می فرمایند، منظور خداوند از توصیه به عبادت کثرت در عبادت نیست بلکه خداوند خواهان کیفیت و حضور قلب در عبادات است./۸۶۷/پ203/ب1

ارسال نظرات