۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۵۶۹۰۰۱
به میزبانی جامعه‌المصطفی؛

نخستین شورای اقامه نماز قم در سال ۹۷برگزار شد

اولین جلسه "شورای اقامه نماز استان قم" در سال جاری، امروز با حضور شخصیت‌ها و مسئولان حوزوی و کشوری در سالن اجتماعات جامعة المصطفی قم برگزار شد.
اولین شورای اقامه نماز استان قم در سال ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اولین جلسه "شورای اقامه نماز استان قم" در سال جاری، امروز با حضور آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، سیدمهدی صادقی استاندار قم، محمد خامه‌یار مدیر ستاد اقامه نماز قم، محمد مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز، سید موسی حسینی کاشانی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان قم، حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم و برخی از دیگر مسئولان حوزوی و کشوری ظهر امروز در سالن اجتماعات جامعة المصطفی العالمیه برگزار شد.

اهمیت و نقش نماز در زندگی انسان

بر اساس این گزارش آیت الله علیرضا اعرافی با اشاره به اهمیت و نقش نماز در زندگی انسان اظهار داشت: هنگامی که سخن از نماز به میان آورده می‌شود، بایستی به‌عنوان نماد ربوبیت خدا و یک مدرسه که با سایر شئون و ابعاد زندگی انسان گره خورده است، تفسیر شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: درست است که نماز در حداقل خود، یک الزام و تکلیف است و مشروط به امر دیگری نیست، اما شکل اولیه نماز حتی بدون آگاهی به عمق آن، یک فریضه و در مراتبی مستحب است.

وی با بیان این‌که نماز الگو و معیار، یک مکتب، دانشگاه و منظومه فکری، اخلاقی و رفتاری برای بشر است، گفت: در پرتو نماز هم تنهی عن الفحشی والمنکر و معراج مؤمن تحقق پیدا می‌کند و هم بسیاری از مصائب و مشکلات روحی، اخلاقی و خانوادگی بشر با نماز،عبادت و مسجد حل شده و زمینه اوج‌گیری انسان به سوی لذت‌های فوق طبیعی و معنوی فراهم خواهد شد.

آیت الله علیرضا اعرافی تأکید کرد: ستاد اقامه نماز، همه خادمان به اهل نماز و مدیران و برنامه‌ریزان در این زمینه، هم خود باید در این دریای بی‌کران نماز، شناور شوند و هم خادمی برای رشد و توسعه نماز در تمامی ابعاد و ساحت‌های جامعه شوند.

همچنین در ادامه این همایش خامه‌یار با اشاره به کارهای صورت گرفته در ستاد اقامه نماز، اظهار داشت: در برنامه‌ها و سال‌های اخیر کارهای بزرگی در زمینه نماز انجام شده است.

فعالیت‌های ستاد اقامه نماز در سال‌های اخیر

مدیر ستاد اقامه نماز قم با بیان این‌که این نمازخانه‌ها از نظم خوبی برخوردار است، گفت: با ورود به هر اداره و سازمانی احساس می‌شود که یک شعبه اقامه نماز در آن‌جا وجود دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: در همه این نهادها، دو دستگاه‌ از ویژگی خاصی برخوردار است؛ نخست اداره امور خیریه و اوقاف که در سال‌های اخیر ستاد اقامه را یاری کرده‌اند و در تمام امام‌زاده‌ها در ورودی‌های شهر و هرجایی که برای نماز جماعت قابلیت دارد، کمک شده است و همین‌طور در ایام خاص مانند سوگواری‌ها و اعیاد، نماز جماعت مضاعفی را دارد.

خامه‌ یار ادامه داد: یکی از این امام‌زاده‌ها، امام‌زاده معصوم است که نماز جماعت آن با برخی از اماکن مقدس مانند حرم و مسجد جمکران برابری می‌کند.

وی مطرح کرد: در زندان‌ها، چیزی حدود 30 نماز جماعت در زندان‌ها برگزار می‌شود، در ماه مبارک حدود 50 روحانی مستقر در زندان‌ها تبلیغ کرده و احکام می‌گفتند.

حمایت اداره ارشاد از فعالین در عرصه نماز

حسینی کاشانی در ادامه این همایش، با اشاره به امتیازات فعالیت در عرصه نماز اظهار داشت: پرداخت رسانه‌ها به بحث نماز سبب افزایش یارانه آنها تا تا سه برابر می‌شود.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان قم ادامه داد: همچنین کتاب‌هایی که در زمینه نماز نگاشته و آماده شده باشد، برای حمایت قبل و بعد از چاپ اعلام آمادگی می‌شود، تاکنون نیز از کتاب‌هایی که در زمینه نماز چاپ می‌شدند، حمایت شده، اما از کتاب‌های شاخصی که در زمینه نماز نوشته شود، حمایت خرید بعد از چاپ هم به طور ویژه می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره سرود رضوی در قم مطرح کرد: نکته بعدی میزبانی استان قم در نخستین جشنواره سرود رضوی در مجموع جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)است که مجموع سرودهای اعلام شده در موضوعات امام موسی کاظم، امام رضا، شاه چراغ(ع) و حضرت معصومه(س) است.

حسینی کاشانی اضافه کرد: بخش ویژه دیگر جشنواره سرود رضوی، نماز است و تاکنون بالغ بر80 اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده است که تا آخر این ماه و در دهه کرامت این جشنواره برگزار خواهد شد و نفرات برتر جشنواره شناخته خواهند شد.

لزوم پیوستگی سه عنصر مهدویت، قرآن و نماز

در ادامه این همایش مظفر نیز بیان کرد: برای تسهیل در اقامه نماز و عمل برای ظهور امام زمان(عج) بایستی امور قرآنی و مهدوی در نظام اسلامی برقرار باشد، چراکه بین این امور پیوستگی وجود دارد و در صورت پرداختن به این مجموعه، اقامه نماز در جامعه محقق می‌شود.

قائم مقام ستاد اقامه نماز با بیان این‌که طبق تحقیق‌ها و بررسی‌های موجود، بیش از 85 درصد جامعه معتقد به وجوب و آثار نماز هستند، گفت: مهمترین مسأله در بحث نماز، تضییع نماز است، یعنی فرد نمازهای خود را اقامه می‌کند، اما به نماز صبح، اقامه نماز به صورت اول وقت و در مساجد و به صورت جماعت کمتر اهمیت می‌دهد، بایستی خط ویژه‌ای برای قشرهای خاکستری در جامعه کشیده شود

شناخت سطحی نسبت به نماز، مهمترین مانع اقامه آن

وی با اشاره به موانع اقامه نماز بیان کرد: مهمترین مانع در اقامه نماز، شناخت سطحی نسبت به نماز است، بسیاری از افراد جامعه نسبت به اصلاح تلفظ خود در نماز اهمیت نمی‌دهند و غالبا در سن بالا تصحیح آن را به یاد می‌آورند، اگر کسی شناخت خوبی از نماز داشته باشد و آن را بفهمد، به راحتی می‌تواند نماز را اقامه کرده و از آثار و برکات آن استفاده کند.

در آخر نیز حجت الاسلام حسینی مقدم به ارائه پیشنهاداتی برای تسهیل در اقامه نماز پرداخت و اظهار داشت: تهیه طرح اطلس نماز برای استان قم، امری ضروری است تا آسیب‌ها، اماکن و وسایل مختلف و مرتبط با نماز در آن پیش‌بینی شود.

ضرورت تصویب طرحی برای ارتقای سطح کیفیت نماز

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: بایستی طرحی برای ارتقای سطح کیفیت نماز، مساجد و ائمه جماعات تدوین و اجرا شود تا کار به صورت منسجم پیشرفت داشته باشد.

وی با تأکید بر ضرورت شناسایی موانع اقامه نماز بیان کرد: پیرامون مسائل مربوط به بی‌نمازی که یکی از مشکلات جدی است و در این زمینه کار جدی صورت نگرفته است، باید ضمن تدوین طرحی مطالعاتی، عوامل بی‌نمازی شناسایی و برای آن چاره اندیشی شود./876/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات