۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۵۶۹۱۴۶
حجت الاسلام اسکندری:

شورای تهذیب در مدارس علمیه خواهران ایجاد می شود

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران از ایجاد شورای تهذیب در مدارس علمیه خواهران خبر داد و تاکید کرد: هرچه مدرسه فعال‌تر باشند موفقیت حوزه‌ علمیه خواهران در امور تهذیبی تبلیغی و تربیتی بیشتر خواهد شد.
حجت الاسلام اسکندری

به گزارش خبرگزاری رسا، «حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا اسکندری» خواهران، بیان کرد: مدرسه محوری از راهبردهای اساسی برای پویایی و توانمند‌سازی مدارس علمیه خواهران و در راستای هرچه بهتر انجام دادن وظایف مدرسه است.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران بابیان اینکه مدارس محور اصلی رشد و تقویت تهذیب، پژوهش، فرهنگ و تبلیغ حوزه علمیه خواهران هستند اظهار کرد: تمام مأموریت‌های حوزه علمیه خواهران وقتی به نحو مطلوبی انجام می‌شود که مدارس ما محور این اقدامات شوند.

وی با بیان اینکه مدارس، مراکز استانی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران رسالت‌هایی در زمینه مدرسه محوری دارند‌ عنوان کرد: تمام رسالت‌ها و مأموریت‌های حوزه علمیه خواهران در صورتی عملی می‌شود که مدارس علمیه خواهران به محور اقدامات تبدیل شوند و به همین دلیل باید چگونگی این محوریت قرار دادن را موردتوجه قرارداد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسکندری با اشاره به اینکه زمانی در بخش آموزش موفق هستیم که مدارس علمیه خواهران در این زمینه فعال باشند اظهار کرد: برخی از مدارس علمیه خواهران در زمینه آموزشی سطح بالاتری نسبت به دیگر مدارس دارند و این در حالی است که ما تنها یک نظام آموزشی داریم و ریشه این برتری به توانمندی‌های آن مدارس برمی‌گردد؛ هر چه کارکنان، مدیران مسئولان و استادان مدارس علمیه خواهران توانمند‌تر باشند خروجی‌های مدرسه نیز توانمندتر و رشد یافته تر خواهند بود.

وی ادامه داد: مدرسه‌محوری به دنبال این است که مدارس علمیه خواهران با توجه به قابلیت‌های خود و افزایش دادن این قابلیت‌ها بتوانند در انجام مأموریت‌های خود موفق‌تر عمل کنند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران بابیان اینکه باید در مدل طراحی عملکرد مدرسه‌محوری به‌گونه‌ای باشیم که استعدادهای مدارس علمیه خواهران زمینه رشد و شکوفایی بیشتر را داشته باشند عنوان کرد: باید قوانین را به‌صورت منعطف و شناور تدوین کنیم و مقررات ما به‌گونه‌ای طراحی شوند که هر مدرسه به اقتضای توانمندی خود فعالیت کند.

وی تأکید کرد: نباید این‌گونه باشد که برای تمام مسائل ریز همه مدارس علمیه خواهران کشور یک قانون واحد تعیین شود و آن‌ها را ملزم به یک چارچوب واحد کنیم زیرا این موجب می‌شود که استعداد‌های مدارس علمیه خواهران ظهور و بروز پیدا نکند و قدرت مانور کمتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسکندری بیان کرد: مدل مدرسه‌محوری این است که راهبردهای اساسی، مدل کار و استراتژی‌های رسیدن به اهداف توسط مرکز طراحی می‌شود، اما قالب، شیوه و روش‌های اجرایی رسیدن به اهداف بر عهده مدارس علمیه خواهران است.

وی تشریح کرد: در مدرسه‌محوری تعیین راهبردها و استراتژی‌ها و نقش راهبری و نظارتی کلی به عهده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران است و مدارس علمیه خواهران نقش برنامه‌ریزی و عملیاتی را دارند، یعنی ما به همه مدارس علمیه خواهران یک دستورالعمل کلی و واحد ارائه نمی‌دهیم که تمام آن فعالیت‌ها را انجام دهند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران پیش ‌از این نیز به مدرسه‌محوری توجه داشته و مدل کار قرارگاه‌های فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران همان مدرسه‌محوری است عنوان کرد: ما در قرارگاه‌های فرهنگی راهبردها و اصول کار را به مدارس علمیه خواهران اعلام می‌کنیم و مدارس با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی محیط اطراف خود، به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازند.

وی ادامه داد: هر یک از مدارس علمیه خواهران می‌توانند با توجه به استعداد و ظرفیت مدرسه و طلاب، کانون‌های فرهنگی در زمینه‌های عفاف و حجاب، قرآن، مهدویت، سبک زندگی و سایر موضوعات تشکیل داده و در همان زمینه فعالیت کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسکندری اظهار کرد: طرح دیگری که در راستای مدرسه‌محوری انجام دادیم مسئله ایجاد شورای تهذیب در مدارس علمیه خواهران بود که بر اساس این طرح شورایی متشکل از مدیر، مؤسس، معاونین، مشاورین و تعدادی از استادان و طلاب مدارس علمیه خواهران در رابطه با نوع برنامه‌های فرهنگی مدرسه هم‌اندیشی کرده و برنامه‌های مورد تایید خود را جهت مورد حمایت واقع‌شدن از سوی مرکز مدیریت به ما ارائه می‌دهند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران در رابطه با نقش معاونت فرهنگی در مدرسه محوری گفت: معاونت فرهنگی سهم اصلی در مدرسه‌محوری را بر عهده دارد، زیرا در ابعاد تربیتی، تهذیبی و فرهنگی نیازمند قدرت انعطاف بیشتری هستیم. 

وی ادامه داد: قدرت انعطاف رمز موفقیت در امور فرهنگی است و این انعطاف باید در مواجهه با مدارس شکل بگیرد، زیرا هرچه مدرسه فعال‌تر باشند موفقیت حوزه‌ علمیه خواهران در امور تهذیبی تبلیغی و تربیتی بیشتر خواهد شد. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات