۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۵۶۹۱۵۷
نماینده خبرگان رهبری:

قوه قضائیه نقش مهمی در برقراری عدالت و مقابله با ظلم و فساد دارد

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که قوه قضائیه نقش بسیار با اهمیتی در برقراری عدالت و مقابله با ظلم و فساد دارد، گفت: عدالت تنها در سایه قضاوت عادلانه در محاکم و دادگاه ها محقق می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امام جمعه مراغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در دیدار کارکنان دادگستری مراغه که به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه ترتیب یافت، اظهار داشت: جایگاه قضاوت عادلانه از دیدگاه اسلام و مبانی شرعی بسیار مهم و قابل توجه است.

وی با بیان این‌که قوه قضائیه نقش بسیار با اهمیتی در برقراری عدالت و مقابله با ظلم و فساد دارد، خاطرنشان کرد: عدالت تنها در سایه قضاوت عادلانه در محاکم و دادگاه ها محقق می‌شود، از این رو امر قضاوت، بسیار خطیر و حساس است، برای قضاوت عادلانه نیز باید قضات عادل جذب تشکیلات قضایی شوند.

امام جمعه مراغه با تأکید بر این‌که لغزش و وسوسه قضات دادگستری منجر به بروز فساد در دادگاه‌ها و ناامیدی مردم از محاکم قضایی می شود، تصریح کرد: قضات باید در احقاق حقوق مردم و رساندن حق به حق‌دار تلاش کنند؛ به عبارت بهتر دستگاه قضایی ملجأ و پناهگاه اقشار مختلف جامعه است.

نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که رسیدگی به مشکلات مردم دارای ثواب دنیوی و اخروی است، تصریح کرد: قضات باید دارای علم روز و اطلاعات کافی در زمینه های حقوقی و قضائی باشند، البته تمامی قضات قوه تحصیل کرده حوزه و دانشگاه ها هستند، رییس دستگاه قضا نیز مجتهد جامع الشرایط است.

 وی با تأکید بر این‌که احکام صادره در دادگاه‌ها باید بر اساس فقه اسلامی و مطابق با شرایط روز جامعه باشد، گفت: هر چه بتوانید در کاهش مراجعات مردمی به دادگاه‌ها نقش‌آفرین باشید، موفق‌تر خواهید بود، بهره‌مندی از فناوری های نوین و الکترونیکی شدن پرونده ها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

همچنین حبیب قنبرزاده، رییس دادگستری مراغه در سخنانی به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: از مجموع حدود 50 هزار و 282 پرونده ورودی به محاکم قضائی در سال گذشته، بیش از 45 هزار و 460 پرونده مختومه شده است./935/پ203/ب1

ارسال نظرات