۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۵۶۹۶۸۴
آيت الله نمازي:

تلاوت قرآن مقدمه هدايت است

نماينده ولي فقيه در كاشان، قرآن را كتاب هدايت و تلاوت قرآن را مقدمه هدايت دانست و گفت: تلاوت قرآن نردبان و پلكان و آسانسور براي هدايت انسان است.
آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي چهارشنبه شب در ديدار با هيات امنا، خادمين و عوامل اجرايي آيين جزء خواني قرآن کريم آستان مقدس علي ابن باقر(ع) و اداره اوقاف و امور خيريه كاشان با تقدير و تجليل از  فعالان اين عرصه در يك ماه جهاد اكبر و جهاد اصغر، گفت: انعكاس آيين جزء خواني آستان علي ابن باقر(ع) از رسانه ملي در ماه مبارك رمضان براي هر بيننده اي پرجاذبه بود.

وي افزود: برگزاري برنامه هاي قرآني توفيق بزرگي براي فعالان اين عرصه است كه از سوي ائمه معصومين و اهل بيت(ع) نصيب شما شده است و براي هركسي اين زمينه فراهم نمي شود.

آيت الله نمازي بر عدم رقابت و برتري جويي نسبت به يكديگر در برنامه هاي قرآني تأكيد كرد و افزود: براي اجراي محافل قرآني نبايد تفكر برتري جويي و رقابت وجود داشته باشد و برنامه هاي قرآني يك شهرستان را نسبت به شهرستانهاي ديگر برتر و بهتر معرفي كرد.

وي ادامه داد: همه فعاليت هاي قرآني بايد براساس رضايت خداوند باشد و اگر برنامه قرآني از رسانه ملي انعكاس داده مي شود نبايد از اينكه محفل قرآني آنها توانسته از رسانه ملي منعكس شود خوشحال باشند، بلكه از اينكه نداي وحي به سراسر دنيا منعكس مي شود بايد خوشحال باشند.

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: پوشش برنامه هاي مذهبي از رسانه ملي هرچند سبب انگيزه براي حضور در اين برنامه ها است، اما شركت كنندگان در برنامه هاي مذهبي و ديني نبايد براي پوشش رسانه اي  وديدن شدن باشد، بلكه حضورشان بايد براي رضايت خدا باشد.

آيت الله نمازي همچنين لزوم توجه توجه نسل جوان براي رضايت خدا در كارها را يادآور شد و افزود: خداوند مي فرمايد ‹‹قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ›› هر عملي را كه براي رضايت او انجام شده باشد مي پذيرد.

وي تلات و قرائت قرآن را مقدمه خواند و اظهار داشت: تلاوت و قرائت قرآن مقدمه است و موضوعيت ندارد و در نظر گرفتن اين همه ثواب براي تلاوت قرآن در ماه مبارك رمضان براي اين است كه انسانها تشويق شوند تا با قرآن مأنوس شده و انس بگيرند.

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به اينكه قرآن كتاب هدايت است و تلاوت مقدمه هدايت است، گفت: خداوند مي فرمايد، ‹‹ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ›› خداوند اشاره به مسلمين ندارد، بلكه به مومنين و متقين اشاره كرده است، ‹‹الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ›› متقين به عالم غيب ايمان دارند و غيب همان ذات اقدس الهي است كه ظاهر است اما از چشم غايب است.

آيت الله نمازي در ادامه تلاوت قرآن را نردبان و پلكان هدايت انسان دانست و عنوان كرد: آنچه  كه در مجالس و محافل قرآني و مباحث تفسيري و كلامي و اخلاقي بايد به آن توجه شود اخلاص در عمل است.

وي همچنين بر توجه به حقايق، پيام ها، معارف، ظواهر و مراتب قرآني در مجالس و محافل قرآني تأكيد كرد و يادآور شد: قرآن داراي ظاهر و باطن است و خزانه لايتناهی و گنجيه اي است كه هرچه از آن برداشت شود تمام شدني نيست و مانند ذخائر انرژي دنيا تمام شدني نيست.

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: قرآن كلام خدا و خداي سبحان لايتناهی است و اسم و صفات و افعال خدا براي ما قابل فهم نيست، چرا كه انسان ممكن الوجود و خدا واجب الوجود است از اين رو واجب الوجود براي ممكن الوجود قابل درك نيست.

آيت الله نمازي با اشاره به اينكه ممكن الوجود امكان دسترسي به ذات اقدس الهي را ندارد و تنها دسترسي انسان به او علم اجمالي است، افزود: سعادت بشر در دنيا در گرو قرآن است و كليد همه مشكلات، سعادت، موفقيت و كمال انسان در قرآن است و اين در حالي است كه ما هنوز در ابتداي راه قرار داريم و راه زيادي تا رسيدن  مقاطع بالاتر را داريم./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات