۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۵۶۹۸۰۵
آیت الله خاتمی:

زمینه ساز شهادت شهدای ۷ تیر فتنه ها و فتنه گری ها بوده است

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر جو فتنه حاکم شود، خروجی این جو، قربانی است چرا که زمینه ساز شهادت شهدای هفتم تیر فتنه ها و فتنه گری ها بوده است.
آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در مراسم گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد شهدای هفتم تیر که شامگاه پنجشنبه هفتم تیر در رواق امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) به بیان و تشریح سه نگرانی پیامبر اکرم (ص) بعد از حیات پرداخت.

وی با اشاره به نخستین نگرانی پیامبر اکرم (ص) گفت: عده ای بعد از اینکه راه را پیدا کردند به بیراهه می روند و در واقع به ضلالت بعد از معرفت می رسند و دومین نگرانی درباره فتنه های کور و گمراه کننده و نگرانی سوم مربوط به شهوت و شکم پرستی است.

نگرانی پیامبر(ص) درباره فتنه های کور و گمراه

امام جمعه موقت تهران درباره نگرانی پیامبر(ص) که مربوط به فتنه های کور و گمراه کننده است، اظهار کرد: در حال حاضر ما با یکسری فضاها مواجهه هستیم که فضای اول، فضای حاکمیت حق و فضای دوم فضای حاکمیت باطل و سومین فضا، فضای حاکمیت فتنه است که جامعه معمولا در یکی از این سه فضا قرار دارد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه در فضای حاکمیت حق وظیفه این است که حق کمک شود و برای رسیدن به قله ها باید با حق همراه شد، تصریح کرد: اگر همراهی با حق نباشد حتی حضرت علی(ع) هم نمی تواند کاری از پیش ببرد که خطبه 27 نهج البلاغه گواه این ادعا است که حضرت از یاران خود درباره همراهی نکردن با حق گلایه دارند.

وی در ادامه با اشاره به استقرار نظام جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: در واقع در تاریخ ایران این فرصت طلایی که در عرصه حاکمیت حق پیدا شده است بی نظیر است چرا که قانون اساسی براساس دین و مکتب اهل بیت(ع) شکل گرفته و باید این نظام را کمک کرد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به فضای حاکمیت باطل گفت: در این فضا وظیفه این است که این حاکمیت بلرزد و نابود شود چرا که این موضوع نخستین وظیفه از مصادیق نهی از منکر است که به نمونه آن می توان در مبارزات قبل از انقلاب با حکومت طاغوت اشاره کرد که نباید این فضا تقویت شود و در مقابل آن ایستادگی نیاز است.

وی در ادامه به تشریح و چگونگی فضای فتنه در جامعه اشاره کرد و افزود: این فضا، فضای غبارآلوده ای است که حق با باطل مخلوط می شود و حق به صورت شفاف خودش را نشان نمی دهد که زندگی در فضای فتنه بسیار دشوار و سخت است و در این فضا باید مراقبت و مواظبت بر تشخیص کرد که راهکارش این است که حجت شرعی چراغ راه باشد و باید فهمید که از چه کسی باید اطاعت کرد.

زمینه ساز شهادت شهدای هفتم تیر فتنه ها و فتنه گری ها بوده است

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این مطلب که اهل بیت(ع) سفینه نجات هستند که سبب رهایی انسان از خطرات فضای فتنه می شوند، بیان داشت: اگر جو فتنه حاکم شود، خروجی این جو، قربانی است چرا که زمینه ساز شهادت شهدای هفتم تیر فتنه ها و فتنه گری ها بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چهار ابزاری که فتنه گران در فضای فتنه از آنها استفاده ابزاری دارند، گفت: استفاده ابزاری از مقدسات، مردم و متوسل شدن به ابزار دروغ و تهمت و افترا و شایعات و چهارمین ابزار در این فضا، نفوذی ها هستند که در تشکیلات معاویه و حادثه کربلا همه کاره همین نفوذی ها بوند.

آیت الله خاتمی با اشاره به تاریخ اسلام به بررسی چندگانه های استفاده ابزاری از مقدسات که سبب گم شدن حق می شود در فضای فتنه پرداخت.

وی با بیان اینکه بعد از پیامبر اکرم(ص) دشمنان می خواستند که حضرت علی (ع) مطرح نباشد و به همین دلیل به این ترفند رسیدند که به بهانه حمایت از قرآن، نقل حدیث را ممنوع کنند، خاطرنشان کرد: استفاده ابزاری از مقدسات به بهانه منزوی نشدن قرآن باعث شد که حضرت علی(ع) کنار گذاشته شود.

آیت الله خاتمی ساخت مسجد ضرار و استفاده شعار خوارج در جنگ و شیوه سرکار آمدن بنی عباس را از دیگر مصادیق استفاده ابزاری از مقدسات در فضای فتنه عنوان کرد و گفـت: در واقع برخی با همین ابزار فتنه فریب خوردند.

فتنه های دوران معاصر

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به تاریخ معاصر و استفاده ابزاری از شعار لا اکراه فی الدین در اوایل انقلاب ابراز کرد: بعد از انقلاب برخی از بی حجاب ها می خواستند که بی حجاب بمانند و از این شعار استفاده کردند.

وی با بیان اینکه استناد به این آیه قرآن کریم درباره این موضوع درست نیست چرا که در این صورت همه حدود اسلامی بی دلیل می شوند، اظهار کرد: در واقع این آیه مربوط به مسائل اعتقادی است نه اجتماعی چرا که نمی توان اعتقاد را با جبر به مردم منتقل کرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این مطلب که شعار نفی حجاب اسلامی مقدمه اسلام زدایی است، تصریح کرد: استفاده ابزاری از مقدسات برای فتنه گری در طول تاریخ اسلام مشاهده می شود.

رسالت فضای مجازی بیگانه

وی در ادامه با اشاره به فتنه 88 گفت: در آن فتنه برخی پشت عکس امام راحل موضع گرفتند در حالی که به جنگ با ولایت آمدند و این موضوع همان استفاده ابزاری از عکس امام خمینی(ره) است که در فضای فتنه خود را نشان می دهد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این مطلب که در طول تاریخ حکام جور خودشان را نماد مردم می دیدند، تصریح کرد: در دوران معاصر بنی صدر تا توانست از مردم استفاده ابزاری کرد تا وانمود کند که شهید بهشتی با مردم رابطه ای ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که رسالت فضای مجازی بیگانه اینگونه تعریف شده است که با نشر دروغ و افترا علیه ولایت و خدمتگزاران، حق را گم کند، بیان داشت: در همین راستا افراد ساده لوح فریب می خورند و راه مقابله در فضای فتنه چراغ راه ولایت و حجت شرعی و دیگری بصیرت و هوشیاری است که تحت تأثیر فضای غبارآلود فتنه نباید قرار گرفت./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات