۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۵۷۰۱۰۵
دبير جامعه روحانيت كاشان:

انسان بايد مراقب نفاق دروني خود باشد

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: انسان بايد به دنبال شناخت از نفاق هاي دروني خود كه باطن او را با ظاهرش متفاوت كرده باشد، چون ممكن است بدون اينكه متوجه باشيم ما نيز رگه هايي از نفاق را در درون و باطن خود داشته باشيم.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تقسير  قرآن كه در  مسجد امام خميني(ره) برگزار شد در تفسير آيه 101 سوره توبه گفت: خداوند در اين آيه خطاب به پيامبر و مسلمانان هشدار مي دهد مراقب منافقين اطراف خود باشند.

وي افزود: در آيات گذشته گفته شد هر چقدر از عمر اسلام مي گذشت و به سالهاي آخر پيامبراكرم(ص) نزديك مي شد تعداد منافقان بيشتر و عمق نفاق در منافقان نيز بيشتر مي شد به همين دليل شناسايي منافقان كار سخت و دشواري بود.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: شناسايي منافق از غير منافق سخت و دشوار است كه در اين آيه خداوند به پيامبر مي فرمايد، ‹‹لَا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ›› منافقان به اندازه اي زيركانه فعاليت مي كنند كه شما نمي توانيد آنها را شناسايي كنيد و تنها من آنها را مي شناسم.

وي افزود: خداوند در اين آيه منافقان را به دو گروه تقسيم كرده است، ‹‹وَمِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ›› منظور از اعراب كساني است كه در شهر و مدينه و مكه نبودند، بلكه برخي از باديه نشين هايي بودند كه در بيابان ها و صحرا زندگي مي كردند و همچنين، ‹‹وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ›› برخي ازآنها هم مردم اهل مدينه نيز منافق هستند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آيه 123 سوره توبه نيز مي فرمايد، ‹‹ قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ›› منافقان لباس خاص و رفتار خاصي ندارند بلكه مانند شما هستند كه هم نماز مي خوانند و هم مسجدي هستند و هم اهل تلاوت قرآن هستند.

وي افزود: در برخي از روايات به اين نكته اشاره شده است كه در وجود اكثر انسانها بخشي از نفاق وجود دارد و اينگونه نيست كه بتوان گفت انسانها يا منافق و يا مومن خوب هستند، از اين رو در بين مومنان نيز نفاق وجود دارد، يك نفر شايد نفاق كمتر و يكي ديگر نفاق بيشتري دارد و يا نفاق يك نفر ممكن است آشكار باشد و نفاق ديگري آشكار باشد.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه برخي انسان هاي مومن و خوب نيز ممكن است نفاق هاي پنهاني داشته باشند، گفت: در برخي روايت گفته شده است همانگونه كه پيدا كردن مورچه روي سنگ سياه در تاريكي شب سخت و دشوار است نفاق نيز شباهت زيادي به پيداكردن مورچه روي سنگ سياه در شب تاريك سخت و دشوار است.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: نفاق به اندازه اي پنهان است كه هيچكس به راحتي توان كشف آن را ندارد به همين دليل ما كه مراقب هستيم نام ما را در ليست منافقان ثبت نكنند ممكن است به شكل هاي مختلفي نفاق را در درون خود داشته باشيم.

وي ادامه داد: منافقان كساني هستند كه باطن آنها با كلام و رفتارشان متفاوت و در تضاد است و ممكن در ظاهر خود را به عنوان انسان خيرخواهي در جامعه معرفي كرده باشند  اما در باطن او به غير از نفاق چيز ديگري وجود ندارد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: انسان بايد به دنبال شناخت از نفاق هاي دروني خود كه باطن او را با ظاهرش متفاوت كرده باشد، از اين رو آيات منافقان را نبايد براي ديگران و به ديگران نسبت داد، بلكه ممكن است بدون اينكه متوجه باشيم ما نيز رگه هايي از نفاق را در درون و باطن خود داشته باشيم.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: خداوند در رابطه با نفاق افرادي كه در اطراف پيامبر بودند مي فرمايد، ‹‹مَرَدُوا عَلَى النِّفَاقِ›› نفاق آنها ثابت بودند و اصرار بر نفاق خود داشتند به همين دليل، ‹‹سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلَىٰ عَذَابٍ عَظِيمٍ›› منافقان را دوبار مجازات مي‌كنيم.

وي افزود: خداوند اگر منافقان دوبار عذاب مي كند براي اين است كه كار منافق دو چهره است، عذاب نخست منافق براي عمل زشت او است و عذاب دوم منافق براي لباس زيبايي است كه بر تن عمل زشت كرده است، از اين رو عذاب مناقان دو برابر است./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات