۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۵۷۰۳۱۴
گزارش؛

روحانیت در کنار مردم به مطالبه گری از دولت می پردازد

خرمشهر و آبادان در روزهای اخیر شاهد شوری بیش از حد آب بود، طوری که بنا به گفته امام جمعه موقت اهواز نمازگزاران قادر به وضو گرفتن با چنین آبی نیستند؛ همزمان با آغاز چنین معضلی روحانیت استان همراه با مردم افزون بر مطالبه گری از نزدیک در جریان آخرین اقدامات انجام شده قرار گرفته و در عین حال روشنگری های لازم درباره عدم سوءاستفاده بدخواهان از تجمعات را خواستار شدند.
روحانیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، انتقال آب خوزستان به استان های پیرامون علی رغم هشدارهای نمایندگان مجلس خبرگان رهبری پیرامون مضرات آن اما بدون وقفه صورت می گیرد تا جایی که خود خوزستانی ها گرفتار عواقب آن شدند و دولتمردان به جای پایان دادن به چنین اقدامی، رعایت مصرف و عدم کشت های تابستانه را از خوزستانی ها خواستار هستند.

انتقال آب خوزستان گرفتاری های بسیاری را برای مردمی ایجاد کرده است که در کنار سدها زندگی می کنند؛ شوری آب در خرمشهر و آبادان که نتیجه کاهش آب رودخانه کارون و سرازیر شدن آب خلیج فارس به حدی رسیده است که دستگاه های تصفیه کننده آب از کار افتاده است، نخیلات خشک و بسیاری از کودکان و بزرگسالان دچار خارش پوستی شده اند.

در این باره مسؤولان استانی برای پایان دادن به چنین بحرانی آستین همت بالا زده، سد خاکی مارد را به پایان رسانده و طرح آبرسانی غدیر را در اولویت قرار داده و وعده دادند که تا ۱۵ تیرماه آب شیرین در اختیار مردم خرمشهر و آبادان قرار گیرد.

در همین مدت تجمعات مردمی صورت گرفت و عده ای آشوبگر با سوءاستفاده از وضعیت موجود دست به اقدامات خرابکارانه زدند هر چند که نیروهای امنیتی در اندک زمانی، آشوبگران و اغتشاشگران را دستگیر کردند.

در این میان روحانیت استان همدوش و همراه مردم و زودتر از مسؤولان استانی بر ضرورت بازگشت آب انتقالی تأکید کردند اما گوش شنوایی نیست که نصیحت های دلسوزانه روحانیتی که در سختی ها و گرفتاری ها پناهگاه مردم است را بشنود.

بهرحال از زمانی که شوری آب در خرمشهر و آبادان فراگیر و اعتراضات مردمی را به دنبال داشت ائمه جمعه دو شهرستان در خطبه های نماز جمعه اقدامات فوری و عاجل را خواستار شدند، آیات موسوی جزایری و حیدری از دو شهرستان بازدید و تسریع در پایان بخشی به معضل را خواستار شدند.

اعتراضات مردم به دولت و وزارت نیرو به حق است

آیت الله محسن حیدری، امام جمعه موقت اهواز در دیدار با فعالان اجتماعی آبادان و خرمشهر با بیان اینکه فاز اول و دوم طرح غدیر روی هم ۱۳۰ هزار مترمکعب آب وارد شبکه خواهند کرد، تصریح کرد: نیاز آبی روزانه ۱۵۰ هزار مترمکعب است که ۲۰ هزار آن از بهمنشیر برداشت خواهد شد البته با احداث سد خاکی مارد بر رودخانه بهمنشیر EC آب رودخانه در پشت سد کاهش یافته و از ۲۰ هزار به ۱۱ هزار رسیده و امید است که پایینتر هم بیاید.

آیت الله حیدری با تأکید بر اینکه ما مطالبات و اعتراضات مردم به دولت و مخصوصا وزارت نیرو را به حق می دانیم، اظهار داشت: یقینا وزارت نیرو در این جهت کم کاری داشته و ظلم عظیمی به خوزستان کرده است.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به اینکه عملیات اجرایی طرح آبرسانی غدیر برای تامین آب شرب ۲۵ شهر خوزستان از رودخانه های دز و کرخه در سال ۸۷ آغاز شد. ادامه داد: فاز اول در مهر ماه ۹۰ به بهره برداری رسید، فاز دوم نیز طوری برنامه ریزی شده بود که سال ۹۲ یا حداکثر ۹۳ به آبادان می رسید که در آن صورت مشکلات را حل می کرد اما دولت یازدهم بودجه مربوط به فاز دوم را کاملا قطع کرد منتهی از سال گذشته اندک بودجه ای تزریق شد و با همت قرارگاه خاتم که متولی اجرای طرح است به ۵۰ کیلومتری آبادان رسید و با قولی که الآن داده اند امیدواریم پروژه تا ۱۵ تیر به بهره برداری برسد.

صدای مردم باید به گوش به مسؤولان برسد

آیت الله حیدری با بیان اینکه دولت و وزارت نیرو از بنده چندین مکان شکایت کرده که مشکل آب را فریاد نزنم، تصریح کرد: تا زمانی که سخن حق باشد ادامه می دهم، من صدای مردم را شنیده ام و تا زمانی که صدایی در گلو داشته باشم حرف حق مردم خوزستان را فریاد خواهم زد.

امام جمعه موقت اهواز عنوان داشت: صدای مردم باید به گوش مسؤولین برسد تا مسؤولی که غافل است بیدار شود و آن مسؤولانی که برای منافع شخصی این کار ها انجام می دهند، متوقف شوند.

آب در روستاهای چوئبده گاهی برای ۵ روز قطع می شود

از سوی دیگر حجت الاسلام سیلاوی، امام جمعه چوئبده آبادان با بیان اینکه قطعی و شوری آب خرمشهر و آبادان از ماه مبارک رمضان افزایش یافت، عنوان داشت: آب در ماه مبارک رمضان چندین بار قطع و مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرد، در روزهای اخیر شوری آن به حدی رسید که قابل استفاده و شرب نشده و حتی سبب تلف شدن مرگ نخیلات شد.

امام جمعه چوئبده آبادان با اشاره به اینکه آب در روستاهای چوئبده گاهی برای ۵ روز قطع می شود، اظهار داشت: برخی مسؤولان بی تعهد به مردم و نظام اسلام نسبت به خوزستانی ها کارشکنی می کنند و هشدارهای نمایندگان مردم استان در مجلس خبرگان رهبری درباره پیامدهای سرقت آب استان را نادیده گرفتند.

رییس شورای فرهنگ عمومی چوئبده آبادان نابودی خوزستان برای آبادی استان های دیگر را بی تدبیری محض خواند و گفت: تلف شدن دام ها، مرگ نخیلات، مهاجرت های گروهی از خوزستان و سوءاستفاده دشمن پیامدهای مخرب انتقال آب است که در حال بروز و ظهور است.

تصفیه کننده های آب خانگی و شهری از کار افتادند

حجت الاسلام سیلاوی با بیان اینکه دشمن به دنبال کوچکترین بهانه برای برافروختن آتش و کشاندن درگیری های مسلحانه به سطح خیابان ها است، افزود: دشمن طرح پیاده شده در سوریه، عراق، لیبی و افغانستان را که نابودی زیرساخت ها و به راه انداختن کشتار در میان جوانان و تصاحب ثروت های طبیعی است، در ایران دنبال می کند.

وی با بیان اینکه ملت ایران بصیر و فهیم است، اضافه کرد: شعار امروز خرمشهری ها و آبادانی ها «آب می خواهیم نه آتش» است و این یعنی که مسؤولان باید در قبال آتش افروزی های دشمن اقدامات اساسی برای حل مشکلات مردم انجام دهند نه اینکه آتش دیگری برافروزند.

امام جمعه چوئبده آبادان با بیان اینکه آب شیرین کم است، گفت: شوری آب کمافی السابق است، تصفیه کننده های آب خانگی و در سطح شهر از کار افتادند؛ زیرا شوری آب به حدی رسیده که فیلتر تصفیه کننده ها را از کار انداخته و قادر به تصفیه آب نیستند.

مسؤولان قضایی استان به مسأله انتقال آب ورود پیدا کنند

رییس شورای فرهنگ عمومی چوئبده آبادان خاطرنشان کرد: خیران همراه با بسیج و نیروهای مردمی مقداری آب تصفیه شده توزیع می کنند، وعده داده شده که تا ۱۵ تیرماه آب خط لوله غدیر وارد مدار شود و آب به وضعیت عادی بازگردد.

حجت الاسلام سیلاوی ورود مسؤولان قضایی به ویژه دادستان استان در زمینه حل معضل آب شهرستان های خرمشهر و آبادان را خواستار شد و گفت: آب شور بیماری های پوستی و خارش را برای کودکان شهرستان های خرمشهر و آبادان به ارمغان آورد، سوختن نخیلات و تلف شدن دام ها را چه کسی باید جبران کند.

دولتمردان پاسخگوی ضررهای وارده به خوزستانی ها باشند

وی با بیان اینکه آب حق خوزستانی ها است اما این حق از آنها گرفته شد، ادامه داد: وزیری که دستور انتقال آب را داده و استانداری که در قبال انتقال همکاری کرده باید پاسخگوی ضررها باشند، دادستان نسبت به آنها اعلام جرم و محاکمه کند.

امام جمعه چوئبده آبادان خاطرنشان کرد: از مجلسی که در ۲۰ دقیقه برجام را تصویب کرد انتظاری نیست و خود شریک جرم است.

انتقال آب انتقام گیری از خوزستانی ها است

رییس شورای فرهنگ عمومی چوئبده آبادان افزود: دادستان نسبت به رییس جمهور، وزیر ، استاندار و فرماندار، مسؤولان آبفای استان و هر کسی که مسأله انتقال آب استان را مرتکب شد، اعلام جرم کند و آب انتقالی را بازگرداند.

حجت الاسلام سیلاوی بیان داشت: مسؤولان از جان مردم خوزستان چه می خواهند، آیا گناه استان کسب مدال افتخار از امام راحل در زمینه ادای دین به اسلام است که با انتقال آب به دنبال انتقام گیری هستند.

وی با بیان اینکه شوری آب اندکی کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: از مسؤولانی که مدعی شیرین بودن آب هستند سؤال شود که آیا دستگاه های تصفیه کننده آب فعال هستند یا خیر؟ تا مشخص شود که آب خرمشهر و آبادان شیرین شده است.

در اغتشاشات اخیر نکته قابل توجه آن است که روحانیت را بانی و مسبب بحران به وجود آمده در خرمشهر و آبادان قلمداد می کنند و از این طریق ناآگاهان تحریک شده و سخنان ناروا و بعضا برخوردهای فیزیکی با روحانیونی که نسبت به شوری آب داشتند، صورت گرفت؛ در این باره حجت الاسلام رضا حیدری، مدیر مدرسه امام حسین(ع) خرمشهر خاطرنشان کرد: عده ای در تجمعات اخیر مطرح کردند که روحانیت همراه مردم نبوده و در خانه ها نشسته و از ملت در قبال ظلم صورت گرفته در مسأله شوری آب حمایت نمی کند در حالی که بنده و مدیر مدرسه سیدالشهدا در کنار مردم حضور بوده و جلسات متعددی با فرماندار، امام جمعه، مجمع روحانیت انقلابی برگزار کردیم و از نزدیک در جریان آخرین اقدامات صورت گرفته قرار گرفتیم.

روحانیت نسبت به مشکلات مردم بی تفاوت نیست

مدیر مدرسه امام حسین(ع) خرمشهر با بیان اینکه از نزدیک سد خاکی مارد را مشاهده کردیم، افزود: شبکه سراسری نیز چنین بازدیدی را پخش کرد با این حال باز عده ای ناآگاه و یا غرض ورز تلاش به القای مطالب نادرست در زمینه بی تفاوتی روحانیت نسبت به مسائل اخیر دارند.

این مقام مسؤول با اشاره به تجمع صورت گرفته روز جمعه در کنار مسجد جامع خاطرنشان کرد: متأسفانه در این تجمع برخی شعارهای هنجارشکنانه سر داده شد و کنترل تجمع از دست خارج و عده ای به سوی بنده هجوم برده ضرباتی وارد کرده و سخنان ناروایی بر زبان راندند.

اخلالگران از مطالبات به حق مردم سوءاستفاده می کنند

حجت الاسلام حیدری گفت: روحانیت جدا از مردم نیست و در کنار مردم بود و مشکلی که برای خرمشهری ها پیش آمد برای خود روحانیت شهرستان نیز پیش آمده است اما تفکرات نادرست چنین وانمود می کند که روحانیت سبب مشکلات اخیر است.

وی با بیان اینکه اکنون امنیت برقرار است، تصریح کرد: متأسفانه اخلالگران از مطالبات به حق مردم سوءاستفاده کردند اما نیروهای امنیتی به راحتی آنها را شناسایی و دستگیر کردند.

مدیر مدرسه امام حسین(ع) با بیان اینکه روحانیت از طریق تریبون نماز جمعه و منابر روشنگری های لازم را انجام خواهد داد، بیان داشت: روحانیت در کنار مردم است و حرف دل مردم را به مسؤولان و تصمیم گیران مربوطه منتقل می سازد.

از سوی دیگر خرمشهر و آبادان میعادگاه مردانی بود که در نبرد هشت ساله رشادت هایشان ماندگار و خون شان بر خاک این شهرها نشسته است. ولایت پذیری و تبعیت از فرامین رهبری از سوی خرمشهری ها و آبادانی ها علی رغم تبعیض ها و تحقیرها بر همگان مشهود است؛ در این باره حجت الاسلام عادلپور، امام جمعه مینوشهر گفت: خرمشهری ها و مینوشهری ها در طول دوران انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و فتنه های اتفاق افتاده وفاداری به ولایت فقیه، نظام و انقلاب اسلامی را با فداکاری ها و جان فشانی ها ثابت کردند.

مطالبه گری در چارچوب قانون دنبال می شود

امام جمعه مینوشهر با بیان اینکه در تجمعات اخیر عده ای از مطالبات به حق مردم سوءاستفاده کردند، اظهار داشت: خرمشهری ها با آشوبگران مخالف و به شدت برخورد می کنند اما بحث مطالبه گری را چارچوب قانون دنبال خواهند کرد.

رییس شورای فرهنگ عمومی مینوشهر با بیان اینکه هیچ مشکل امنیتی در شهر وجود ندارد، عنوان داشت: مردم مینوشهر با بصیرت و هوشیاری کامل اوضاع را رصد می کنند تا منافقین و بدخواهان نظام اسلامی سوءاستفاده نکنند.

حجت الاسلام عادلپور با اشاره به اینکه وضعیت آب شرب اندکی بهبود یافته است، گفت: هنوز به وضعیت مطلوب نرسیدیم اما شوری آب از ۱۲ هزار به ۴ هزار و ۸۰۰ رسیده که در روزهای آینده کاهش خواهد یافت.

وی با بیان نگرانی مردم از سوءاستفاده اغتشاشگران از تجمعات گفت: مردم از نیروهای امنیتی و نظامی به شدت برخورد با اغتشاشگران را خواستار هستند.

روحانیت اصرار بر تحقق مطالبات مردم دارد

امام جمعه مینوشهر با بیان اینکه روحانیت در کنار مردم از مطالبه های بر حق دفاع می کند، اضافه کرد: روحانیت اصرار بر مطالبات مردم دارد اما این مطالبات باید در چارچوب قانون باشد و پس از اغتشاشات اخیر تأکید کردند که مردم از اغتشاشگران جدا هستند.

روحانیت در تجمعات اخیر مردمی در خرمشهر افزون بر مطالبات عمومی در عین حال به روشنگری و ضرورت جدا بودن صف مردم از اغتشاشگران تأکید و تلاش های صورت گرفته برای پایان بخشی به معضل شوری آب را تشریح کردند؛ در این باره حجت الاسلام نصر حمادی، مدیر مدرسه سیدالشهداء خرمشهر، با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای شیرین سازی آب شهرستان خرمشهر گفت: طلاب و روحانیون مدرسه تلاش بسیاری برای آرام کردن جو شهرستان به خرج دادند و مسأله دروغین انتقال آب به عراق و کویت را برای تجمع کنندگان تشریح کردند.

حجت الاسلام نصر حمادی، مدیر مدرسه سیدالشهداء خرمشهر، عنوان داشت: از آنجا که طلاب و روحانیون مدرسه با ساکنان شهری و روستایی در ارتباط هستند، قطعا مشکلات موجود را از نزدیک لمس می کنند و همدرد مردم هستند.

مدیر مدرسه سیدالشهداء خرمشهر با بیان اینکه شوری آب نخست دامن گیر روستائیان شهرستان شد، اظهار داشت: ما از همان موقع پیگیری ها را انجام دادیم از فرمانداری برای حضور در حوزه دعوت کردیم و فرماندار شهرستان توضیحات مورد نیاز را ارائه کرد ضمن اینکه بنا به دعوت فرمانداری در سه جلسه مقرر شرکت کردیم.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه برای مقابله با شوری آب شهرستان راهکار وجود دارد، خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیون مدرسه تلاش بسیاری برای آرام کردن جو شهرستان به خرج دادند و با حضور در کنار مسؤولان، پیشرفت و سرعت عمل در انجام پروژه های مرتبط با کاهش شوری آب و انتقال آب شیرین به شهرستان را خواستار شدند.

وی با بیان اینکه شوری آب تا دارخوین رسیده است، ادامه داد: راهکار مقابله با چنین معضلی ایجاد سد است که در این باره فعلا یک سد خاکی موقتی در منطقه مارد ایجاد شد و به فضل الهی با تلاش شبانه روزی مسؤولان و قرارگاه خاتم الانبیاء به اتمام رسید، ایستگاه های پمپاژ آب برای خارج ساختن آب شور فعال هستند تا آب شیرین جایگزین شود ضمن اینکه سدهای دز و گتوند باز شدند تا دبی رودخانه کارون افزایش پیدا کند.

مدیر مدرسه سیدالشهداء خرمشهر با بیان اینکه شوری آب به مرور زمان در حال کم شدن است، افزود: تجمعات مردمی مسالمت آمیز صورت گرفت که طلاب با حضور در میان تجمع کنندگان آنها را به خویشتن داری و حفظ آرامش دعوت و توضیحات مورد نظر را بیان کردند./۹۴۵۶/ز503/ب1

ارسال نظرات