۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۵۷۰۵۸۷
آیت‌الله مصباح یزدی:

راه پیشرفت و غلبه بر مشکلات تبعیت مطلق از ولایت‌فقیه است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این‌که راهبرد غلبه بر مشکلات و پیشرفت کشور تبعیت مطلق از ولایت‌فقیه است، تأکید کرد که دشمنان انقلاب و اسلام کمر به نابودی مکتب تشیع و اسلام بسته‌اند.
 آیت الله مصباح یزدی آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، امروز در دیدار جمعی از خانواده شهدا و بانوان فرهیخته حوزوی و فرهنگی قم، در پاسخ به مطالبه گری این بانوان نسبت به الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تروریسم و پولشویی و همچنین سند راهبردی مساجد، حرکت در مسیر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی را مهم‌ترین راهبرد برای حل مشکلات و پیشرفت عنوان کرد و گفت: صبر و شهامت مادران شهدا و خانواده شهدا بر مصائب وارده شده به آن‌ها به خاطر انقلاب اسلامی و امت اسلام نشان‌دهنده فرهیختگی و روشن‌بینی مادران و همسران و به‌صورت کلی خانواده شهدا است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دشمنان انقلاب و اسلام کمر به نابودی مکتب تشیع و اسلام بسته‌اند، افزود: حضور بانوان فرهیخته، مطلع و آگاه نسبت به مسائل روز کشور و دنیا نشان از ظرفیت‌های عظیم و گسترده مکتب تشیع برای تربیت بانوان و انسان‌های وارسته دارد و باید قدردان نعمت این مکتب بوده و هرروز نسبت به قبل در راه شناخت این مکتب و این نعمت عظیم تلاش کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: قبل از اسلام وضعیت بانوان اسفبار بود اما به برکت اسلام بانوان از آن حالت منفعل خارج‌شده و دوشادوش مردان و گاهی مقدم بر مردان نسبت به وظایف دینی و غیرت دینی عمل کردند و درس‌آموز شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حرکت‌های اولیه انقلاب این بانوان بودند که انقلاب و حرکت‌های انقلابی را حمایت و همراهی کردند، گفت: در ابتدای انقلاب این بانوان قمی بودند که با حرکت‌های غیرتمندانه خود انقلاب و شعله‌های انقلاب را پابرجا نگه‌داشته و توجه مردان را جلب کرده و غیرت دینی مردان را برای حمایت از امام خمینی (ره) بیدار کردند، شاید اگر حمایت بانوان از امام نبود و بانوان در زمینه حمایت از امام، پسران و همسران خود را بیدار نمی‌کردند انقلاب محقق نمی‌شد.

حضرت آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر اینکه در رسیدن به مقامات معنوی و فضایل انسانی میان زن و مرد تفاوتی وجود ندارد، ادامه داد: به لطف خداوند غیرت دینی آن‌چنان در جامعه زنده است که امروز مادران، همسران و خانواده شهدا از اینکه فرزندان خود را در راه اسلام و وطن ازدست‌داده‌اند نگرانی و شکوه‌ای ندارند بلکه شکوه آن‌ها از این است که چرا نائب امام زمان (عج) و ولایت‌فقیه تنها است و شکوه آن‌ها از این است که قوانین اسلام به‌درستی در کشور اجرا شود.

وی بیداری و هوشیاری خانواده شهدا نسبت به اینکه مسؤولان نباید در فتنه‌ها آرام نشسته و باید بستر انجام فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر را در کشور فراهم کنند را مایه افتخار نظام و انقلاب و شایسته تقدیر و تشکر دانست و افزود: به خاطر نعمت احساس مسؤولیت نسبت به‌نظام و ولایت‌فقیه باید قدردان و شاکر خداوند بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه احساس غیرت، احساس شجاعت و شهامت از نعمت‌هایی است که انسان باید شاکر آن باشد، گفت: خداوند این احساس غیرت و شجاعت را به بندگان صالح خود اعطاء کرده است.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: احساس مسؤولیت و دغدغه نسبت به امور مختلف باید در انسان در حد اعتدال باشد و اگر این احساس از حد اعتدال خارج شود موجب ضعف آدمی می‌شود؛ بنابراین انسان باید در کنار دغدغه و احساس مسؤولیت از خودخوری پرهیزکرده و این احساس دغدغه مندی باید در حد اعتدال باشد.

رییس موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه باید شرایط جامعه را درک کرد و به حدی برای این شرایط دغدغه داشت که این دغدغه مندی موجب ایجاد وضعیت مثبت در جامعه شود، اضافه کرد: اگر دغدغه مندی برای شرایط جامعه در حد اعتدال نباشد  موجب زوال شخصیتی و جسمی انسان می‌شود بنابراین دلسوزی و دغدغه مندی در جامعه باید به میزانی باشد که موجب ایجاد وضعیت بهتر در جامعه شود.

حضرت آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: در تمامی آیات قرآن کریم سرگذشت اقوام پیشین این بیان‌شده که ما به خاطر داشته باشیم به این دنیا نیامده‌ایم که زندگی توأم با رفاه و راحتی داشته باشیم و بعد از دنیا برویم و پس‌از آن تمامی ما بهشتی شویم؛ بلکه هدف از به دنیا آمدن ما این است که خداوند خواسته  موجودی را خلق کند که میان حق و باطل، حق را تشخیص داده و میان خوب بد و باطل، خوب را انتخاب کند و پس ‌از انتخاب حق و خوب حاضر باشد از جان و مال خود برای حمایت از حق مایه بگذارد و به‌عبارت‌دیگر در امتحانات الهی موفق شود، به همین دلیل است که خداوند می‌فرماید ما این عالم را خلق کرده‌ایم که شما را مورد آزمایش قرار دهیم.

وی تفاوت فرشتگان و انسان‌ها را در همین موضوع دانست و افزود: پاداشی که در اثر انتخاب حاصل می‌شود با پاداشی که بدون انتخاب حاصل می‌شود تفاوت زیادی دارد و پاداش از روی انتخاب راهی است که فرشتگان را طالب جایگاه انسان کرده و موجب می‌شود که فرشتگان در روز قیامت خدمت به انسان را برای خود افتخار تلقی کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم عنوان کرد: در زندگی دنیا باید سختی‌ها را به خاطر خداوند تحمل کرد چرا که خداوند به مؤمنان دستور داد مؤمنان در مقابل دشمنان بخروشند و بجنگند و مطیع خداوند باشد، فرشتگان به چنین انسانی می‌گوید سلام بر شما باد به خاطر صبری که کردید و این است جایگاه و مقام صابران و این مقامات معنوی تنها با صبر بر سختی‌ها حاصل می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به رویدادهای اخیر تصریح کرد: بیشتر شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی مشهور دنیا اظهار کرده‌اند که ایران با داشتن رهبری مانند امام خامنه‌ای نفوذناپذیر است و هیچ آسیبی به آن وارد نمی‌شود، بنابراین در هر جا که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند مردم باید به‌سرعت به تبعیت از ایشان بپا خاسته و در هر جا که ایشان فرمودند مردم مطیع محض ایشان باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب به‌خوبی موقعیت‌شناس بوده و در هر جا که لازم باشد به خاطر مصلحت‌های بزرگ‌تر از بعضی حقوق واجب چشم‌پوشی می‌کنند، ابراز داشت: این چشم‌پوشی به خاطر مصلحت‌های بزرگ‌تر نظام اسلامی است و ما باید بدانیم که رهبر معظم انقلاب نسبت به‌تمامی جوانب امور آگاهی کاملی دارند.

آیت‌الله مصباح یزدی اظهار کرد: اگر مطیع رهبری نباشیم ایمان خود را نسبت به رهبری و ولایت‌فقیه از دست خواهیم داد و متأسفانه این بزرگ‌ترین آسیب است که گاهی در گوشه و کنار مشاهده می‌شود بنابراین باید گوش‌به‌فرمان رهبری باشیم.

وی افزود: باید بدانیم جریان‌های امروز کشور مانند جریان‌های عصر پیامبر خدا (ص) و ائمه اطهار(ع) است و باید بدانیم که اگر از ولایت دور شویم به‌یقین خار و ذلیل خواهیم شد و حتی در مقابل امام معصوم خواهیم ایستاد و باید توجه داشت ولایتمداری و بصیرت نسب به فرامین ولایت کار آسانی نیست و کار دشواری است و باید در این زمینه باشیم که ایمان ما ضعیف نشود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد:معنای ولایت‌فقیه این است که آنچه رهبری می‌فرمایند انجام شود نه آنچه ما می‌گوییم باید رهبری انجام دهد و این ما هستیم که باید مطیع ولایت باشیم نه اینکه ولایت مطیع ما باشد، باید بدانیم در این 40 سال پس ‌از انقلاب در رخدادهای مختلف به لطف خداوند و الهام غیبی، رهبر معظم انقلاب در حساس‌ترین صحنه‌ها درست‌ترین انتخاب‌ها و تصمیم‌ها را انجام داده‌اند./968/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات