۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۵۷۰۷۵۹
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

بلای امروز جامعه اسلامی نتیجه کج فهمی ها در طول تاریخ است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بلای امروز جامعه اسلامی به دلیل کج فهمی ها است، گفت: متأسفانه امروزه مشاهده می شود که سخن گفتن درباره هر رشته ای نیازمند تخصص است اما همه درباره دین و دین شناسی اظهار نظر می کنند.
حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم امروز در مراسم عزاداری ایام شهادت امام صادق(ع) که با حضور حضرت آیت الله وحید خراسانی در بیت این مرجع تقلید برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) غیر از مراقبت های عمومی که نسبت به شیعیان داشتند مراقبت های ویژه ای هم می کردند.

وی افزود: اگر روایات و کلمات نورانی حضرت ملاحظه شود موارد فراوانی وجود دارد که ایشان افراد خاصی از اصحاب را خطاب کرده و تذکرات ویژه ای می دادند، مورد نخست تأکید امام صادق(ع) بر فهم دین است که فرمودند جایگاه شیعیان به مقدار فهم روایات و دین است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که درک و فهم دین و روایات اهل بیت(ع) مهم تر از نقل آن است، اظهار داشت: عالمان دینی هم همواره بر فهم دین تأکید داشته و دارند و کتاب های زیادی در این زمینه نوشته اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که جامعه اهل سنت دارد این است که روایات بدون فهم آن نقل می شود، اسلام تأکید ویژه ای برای فهم دین قائل است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان این که متأسفانه یک روایت از امام صادق(ع) در کتب اهل سنت مانند صحیح بخاری نقل نشده است، ابراز داشت: این درحالی است که روایات بسیاری از دشمنان اهل بیت(ع) در این کتاب ها نقل شده است.

وی عنوان کرد: در دوران امام صادق(ع) مکتب تراشی می کردند تا در برابر مکتب اهل بیت(ع) قرار دهند، بلای امروز جامعه اسلامی به دلیل کج فهمی ها است، یکی از شعارهای غلطی که جامعه دینی گرفتار آن شد شعار حسبنا کتاب الله بود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند که اگر انسان تخصص ندارد نباید فتوا دهد اما در طول تاریخ شاهد فتواهای بی منبا بودیم و هرکس خود را صاحب نظر می دانست، امروز هم این گرفتاری در جامعه وجود دارد، متأسفانه امروزه مشاهده می شود که سخن گفتن درباره هر رشته ای نیازمند تخصص است اما همه درباره دین و دین شناسی اظهار نظر می کنند.

وی اضافه کرد: عالمان و فقهای دین هیچگاه درباره مسائل تخصصی دیگر اظهار نظر نمی کنند اما با کمال تأسف وقتی به دین می رسد همه صاحب نظر می شوند و گاهی طعنه به فقها می زنند که چرا فقها در زمینه تخصصی خود اظهار نظر می کنند./1323/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات