۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۵۷۰۸۹۷
حجت الاسلام والمسلمین قرنی:

امام صادق آداب و سبک زندگی اسلامی را در قالب فقه ارائه کردند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علم فقه رفتار و سبک زندگی انسان را سامان می‌دهد، گفت: امام صادق(ع) آداب و سبک زندگی اسلامی را در قالب فقه به مسلمان شیعه ارائه فرمودند برای همین ایشان رییس مذهب تشیع نام گرفتند.
آیت الله قرنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قرنی استاد برجسته حوزه علمیه، در مراسمی که به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در مسجد جامع غدیر برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) در 17 ربیع المولود همزمان را سالروز ولادت پیامبراکرم(ص) در مدینه منوره از جناب فاطمه خاتون متولد شدند.

وی افزود: مادر ایشان دختر قاسم بن محمد بن ابی‌بکر است اخیرا وهابیت رساله‌ای با عنوان الصدیق تا صادق منتشر کردند که رییس مذهب شیعه از نوادگان ابوبکر است.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی ادامه داد: این ادعای وهابیت تا حدودی درست است اما باید به این نکته توجه داشت که جناب محمد ابی‌بکر از نظر قرابت و نزدیکی و منزلت به امیرمومنان(ع) به آن رتبه‌ای رسیده است که حضرت می‌فرمایند: به او محمد ابی‌بکر نگویید او را محمد ابن علی بخوانید؛ ایشان حتی در جریان سقیفه از مدافعان جایگاه ولایت بود که در نهایت به دست معاویه به شهادت رسید.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: جناب فاطمه خاتون مادر بزرگوار امام صادق(ع) فرزند قاسم و نوه جناب محمد ابی‌بکر هستند همین نام این بانوی عظیم شان نشان از عنق اندیشه و فکر آنان دارد.

وی امام صادق(ع) را رییس مذهب تشیع بیان کرد و گفت: ایشان در سن 65 سالگی لقب شیخ الائمه را به خود اختصاص دادند؛ اهل بیت(ع) انسان‌های کاملی بودند و اعتدال مزاج داشتند اما هیچ کدام عمر عادی نکردند و به دست دشمنان شهید شدند.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی درباره بنیانگذار مکتب تشیع، عنوان کرد: امام صادق(ع) بنیانگذار مکتب تشیع نبودند اما مذهب تشیع به نام ایشان نامگذاری شده و این به خاطر کثرت روایاتی است که در زمینه تبیین مذهب و مکتب از آن امام همام به ما رسیده است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: در هر مکتبی دو مقوله به صورت جدی مطرح می‌شود که یکی از مقوله افکار، اندیشه‌ها، باورها و عقایدی است که در آن مکتب مطرح می‌شود حتی کومونیست‌ها که منکر خداوند هستند اعتقادات و عقایدی همچون انکار خداوند دارند.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی در پایان خاطرنشان کرد: آن علمی که سامان دهنده رفتار یک انسان مسلمان و شیعه است آن علم فقه است؛ بنابراین مذهب همان روش، رفتار و سبک زندگی است که امام صادق(ع) در قالب وظایف رفتاری یک مسلمان شیعه به عنوان فقه بیان فرمودند به همین دلیل ایشان را رییس مذهب تشیع نامیدند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات