۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۵۷۱۲۲۸
نگاه؛

ماجد فرج؛ گزینه‌ای برای معامله قرن

تشکیلات خودگردان و محمود عباس که بیش از یک دهه ماهیت و مشروعیت خود را به مذاکره با تل‌آویو و تحقق دولت فلسطینی در کرانه باختری به پایتختی قدس گره‌زده است، معامله قرن تیر خلاصی بر آنان است.
ماجد فرج

به گزارش خبرگزاری رسا، با جدی شدن طرح آمریکایی‌ها به نام «معامله قرن[1]» برای پایان بخشیدن به مسئله فلسطین و تکمیل سیطره و اشغالگری اسرائیل بر بخش‌های زیادی از کرانه باختری و شهر قدس، صداهای مخالفت با این طرح از جانب گروه‌ها، جریان‌ها و کشورهای مختلفی شنیده شد. یکی از تأثیرگذارترین بازیگران در این مسئله تشکیلات خودگردان فلسطین و محمود عباس است. تشکیلات خودگردان و محمود عباس که بیش از یک دهه ماهیت و مشروعیت خود را به مذاکره با تل‌آویو و تحقق دولت فلسطینی در کرانه باختری به پایتختی قدس گره‌زده است، معامله قرن تیر خلاصی بر آنان است.

مخالفت محمود عباس با طرح معامله قرن موجب شده است روابط تشکیلات خودگردان با آمریکایی‌ها به پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر برسد. به‌گونه‌ای که برخی رسانه‌ها از قطع ارتباط به طور کامل خبر می‌دهند. این مسئله باعث شده بارها ما شاهد تهدید مسئولین آمریکا از جمله دو تن از تأثیرگذارترین افراد در طراحی معامله قرن یعنی کوشنر داماد ترامپ و جیسون گرینبلات نماینده ویژه ترامپ در پرونده فلسطین مبنی بر کنار گذاشتن محمود عباس در صورت تداوم مخالفت‌هایش باشیم. به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای کنار گذاشتن محمود عباس بسیار جدی است و این اتفاق در صورت عملیاتی شدن معامله قرن بسیار زود رخ خواهد داد.

محمود عباس جدا از این مسئله که چندان با طرح آمریکایی‌ها همراهی نداشته، اکنون فاقد توانایی سیاسی و قدرت اجتماعی برای مدیریت این طرح بزرگ آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست. ضمن آنکه بیماری محمود عباس بر چالش انتخاب او برای مدیریت طرح آمریکایی‌ها افزوده است.

آیا جانشین محمود عباس برای پیشبرد معامله قرن انتخاب شده است؟

در ماه‌های گذشته اخبار و نشانه‌هایی علنی شده است که نشان می‌دهد آمریکا و اسرائیل مسائل خود را در فلسطین چه در موضوع انتقال سفارت و یا طرح معامله قرن به جای هماهنگی با محمود عباس با ماجد فرج رئیس دستگاه اطلاعات تشکیلات خودگردان پیش می‌برند.

به طور نمونه بر اساس گزارش روزنامه هاآرتص مذاکرات فرج با پامپئو وزیر خارجه جدید آمریکا پیش از انتقال سفارت آمریکا به قدس و درست زمانی که محمود عباس در بیمارستان بستری بوده است برگزارشده است. این مسئله نشان‌دهنده بخشی از رابطه نزدیک میان دو طرف است چراکه ماجد فرج به پامپئو که زمانی رئیس سیا بود کمک کرد تا زمستان گذشته به رام الله برود.[2] ضمن آنکه برخی رسانه‌های عربی اخیراً تصاویری از یک نامه را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد با تصمیم کوشنر داماد ترامپ و گرینبلات نماینده ویژه آمریکا در موضوع فلسطین، تلویحاً ماجد را برای آمادگی تصاحب جانشینی محمود عباس آماده می‌کنند.[3]

دیدار امنیتی در اردن؛ آغاز جانشینی ماجد فرج

اما یک دیدار مهم امنیتی در اردن، فاش کرد که انتخاب ماجد فرج بسیار به واقعیت نزدیک است و شاید در آینده نه چندان دور در صورتی که تحولات طبق خواست و برنامه صهیونیست‌ها و آمریکا در اجرای معامله قرن پیش برود، ماجد فرج رهبر تشکیلات خودگردان یا جریانی خواهد بود که قرار است نماینده فلسطینی‌ها در نظم جدید و آرزوی آمریکایی‌ها در فلسطین باشد. روزنامه صهیونیستی معاریو و نزدیک به منابع امنیتی اسرائیل در خبری فاش کرد در هفته نخست تیرماه دیدار محرمانه‌ای میان رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) و رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی عربستان، اردن، مصر و فلسطین در شهر العقبه اردن تحت نظارت آمریکا برگزار شده است.

در این دیدار محرمانه یوسی کوهن، رئیس موساد با خالد بن حمدان، عباس کامل و عدنان الجندی، روسای سرویس‌های اطلاعاتی عربستان، مصر و اردن و همچنین ماجد فرج، رئیس سرویس اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین حضور داشتند و حول معامله قرن و بررسی راه‌های پیشبرد طرح صلح آمریکا گفتگو کرده‌اند روزنامه معاریو همچنین نوشت: فرج در اظهار نظر خود در مورد معامله قرن با سختی روبه رو نبود. وی از عملکرد دولت کنونی آمریکا راضی است.[4]

ماجد فرج کیست؟

ماجد فرج با داشتن سابقه امنیتی و روابطی چندین ساله با آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، گزینه‌ای مناسب برای تل‌آویو و آمریکا و حامیان سازش فلسطینی یعنی سعودی‌ها، مصر، اردن و برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به نظر می‌رسد.

یکی از خصوصیات جالب توجه فرج عدم حضور وی در رسانه‌هاست. وی گویا علاقه چندانی به گفتگوهای رسانه‌ای و علنی ندارد، این مسئله موجب شده از ماجد فرج موضع‌گیری‌های بسیار اندکی در رسانه‌ها دیده شود و برای بسیاری ناشناس باشد.

ماجد فرج به نوعی جایگاه کنونی خود را مدیون توافق نگین اسلو است. وی پس از توافق اسلو از سال 1994 به عنوان یکی از افسران دستگاه «امنیت پیش‌گیرانه» تشکیلات خودگردان در بیت لحم مشغول به کار شد. دستگاهی که به عنوان شاخه‌ی فلسطینی شاباک (دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) عمل و به نیابت از صهیونیست‌ها به تعقیب، دستگیری و سرکوب نیروهای مقاومت (از تمامی گروه‌ها) می‌پرداخت. ماجد فرج مدتی بعد به عنوان مدیر دستگاه امنیت پیش‌گیرانه‌ی شهر دوراء از توابع الخلیل در جنوب کرانه‌ی باختری منصوب شد. ماجد در سال 2000، در طی مسیر کسب قدرت و نفوذش که همراه با اعتماد صهیونیست‌ها هم بود به عنوان رئیس این دستگاه امنیتی در کل استان الخلیل منصوب شود.

استان الخلیل یکی از استان‌های بسیار مهم در کرانه باختری است که همواره محل نزاع و تنش میان فلسطینیان و شهرک‌نشینان بوده است. خوش خدمتی ماجد فرج به تشکیلات خودگردان و همکاری موفق وی با صهیونیست‌ها موجب شد ماجد فرج در سال 2009 هم با حکم محمود عباس به عنوان رئیس دستگاه «اطلاعات و امنیت عمومی» منصوب گردد و تا امروز همچنان در همین سمت قرار دارد.[5]

یکی از حاشیه‌های حائز توجه کارنامه ماجد فرج همکاری وی با سیا در خارج فلسطین است. یکی از نمونه‌های مشهور این همکاری نقش‌آفرینی ماجد در بازداشت نزیه الرقیعی معروف به «ابو انس لیبی» از فرماندهان سرشناس گروه القاعده است. هم‌چنین وی به خاطر مشارکت در آزادی 2 شهروند سوئدی که توسط جبهه النصره در سوریه گروگان گرفته شده بودند، از طرف آمریکا جایزه دریافت کرد.[6]

نتیجه‌گیری

«معامله قرن» یک طرح بسیار مهم و حیاتی است که بخشی از آن یک سازش میان طرف فلسطینی با اسرائیل است. ایجاد نظم جدید منطقه‌ای، عادی سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای عربی، به رسمیت شناخته شدن اسرائیل در دنیای عرب و اسرائیل، حذف مقاومت حماس و ایجاد جبهه‌ای یکپارچه علیه محور مقاومت (از ایران تا گروه‌های مقاومت حماس و جهاد اسلامی) از دیگر اهداف و سناریوهای آغاز معامله قرن است.

سید حسن نصرالله با چشم کلان به معامله قرن می‌نگرد و در این خصوص معتقد بسیاری از اتفاقات منطقه‌ای در راستای تکمیل پازل معامله قرن است: «آنچه در سوریه می‌گذرد و همچنین خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تهدید به اعمال تحریم علیه ایران و نفت این کشور،‌ همه و همه در راستای طرح آمریکا یعنی معامله قرن است که هدف آن تسویه مسئله فلسطین است...پرونده‌ای که در منطقه اولویت دارد، معامله قرن است. تحرکات برای این پرونده آغازشده و در آستانه اعلام رسمی آن توسط آمریکا هستیم.[7]» این نگرش در میان رهبران مقاومت نوار غزه هم عیان است. به طور نمونه خالد بطش از رهبران جهاد اسلامی فلسطین به نمایندگی از گروه‌های فلسطینی در تظاهرات محکومیت تصمیم دونالد ترامپ در مورد قدس در شهر غزه اظهار داشت: «هدف از معامله قرن، نه‌تنها فلسطین بلکه تقسیم کل منطقه است.[8]»

چنین طرح بزرگ و حیاتیِ جبهه استکبار و صهیونیستی باید در تمام جزئیاتش با دقت دنبال و طی شود. لذا تعیین جانشین برای محمود عباس و تحمیل رهبری فلسطینی به کرانه باختری برای پیش برد طرح معامله قرن بسیار حیاتی است. ماجد فرج حداقل با توجه به اهمیت مؤلفه هماهنگی «امنیتی» برای صهیونیست‌ها و روابط کنونی ماجد با تل‌آویو برای تصاحب کرسی ریاست تشکیلات خودگردان شانس بالایی دارد؛ وی اکنون دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان را در مشت خود دارد و روابط خوبی با رژیم صهیونیستی و آمریکا برقرار کرده است.

__________________________

پی نوشت:

[1] برای مطالعه بیشتر در خصوص طرح معامله قرن ر.ک:

https://www.farsnews.com/news/13970231001237

[2] https://www.isna.ir/news/97030804063

[3] https://www.amad.ps/ar/Details/225924

[4] https://www.isna.ir/news/97040704039

[5] https://farsi.palinfo.com/11342

[6]http://www.aljazeera.net/news/arabic/2013/11/24/

[7] https://www.mehrnews.com/news/4333842

[8] https://farsi.palinfo.com/12034

/۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: فارس

ارسال نظرات