۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۵۷۱۲۹۶
معاون فرهنگی شهرداری مشهد در اعلام برنامه های دهه کرامت:

تقویت فرهنگ دینی و توجه به سبک زندگی اهل بیت راهبرد مدیریت جدید شهری است

بختیاری تقویت فرهنگ دینی جامعه، توجه به سنت و سیره اهل بیت(ع) و آموزه های دینی را با توجه به نیاز روز مردم، رویکرد و راهبرد مدیریت جدید شهری در مناسبت های مذهبی در مشهد عنوان کرد و از مردمی کردن فعالیت های فرهنگی و مشارکت نهادهای مردمی در اجرای برنامه ها گفت.
معاون فرهنگی شهرداری مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هادی بختیاری، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد ظهر امروز در نشست خبری اعلام برنامه های دهه کرامت گفت: نگاه و رویکرد جدید شهرداری در مناسبت های مذهبی، تقویت فرهنگ دینی جامعه  و توجه به سنت و سیره اهل بیت در جامعه ایرانی است.

توجه به آموزه های و تقویت فرهنگ دینی جامعه

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: مودت و محبت نسبت به خاندان رسالت و توجه به آموزه های ایشان در فرهنگ جامعه ایرانی جایگاه رفیعی داشته و در فراز و فرودهای متفاوت، ظهور و بروزهای خاصی را ایجاد کرده است.

وی افزود: در مدیریت جدید شهری توجه به آموزه های دینی و محبت و مودت اهل بیت با تکیه بر بُعد معرفتی آن مورد تاکید است. در جامعه امروز به شدت نیازمند سبک زندگی و تعاملات اجتماعی اهل بیت هستیم.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: تلاش ائمه در بنای جامعه سعادتمند مبتنی بر اخلاق و رفتار اسلامی بود امیرمومنان علی(ع) نسبت به پیامبر اکرم(ص) در نهج البلاغه می فرماید «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ...» پزشکى است که با طبّ خویش پیوسته در گردش است.

وی ادامه داد: تلاش پیامبر(ص) و اهل بیت در درمان امراض روحی و حل معضلات و مشکلات جامعه روشن است بنابراین در نگاه فرهنگی و راهبرد معرفتی ما باید به آموزه های دینی رجوع کنیم تا به درمان مسائل و معضلات روز بپردازیم.

امام مهربانی، شهرمهربانی عنوان فعالیت های دهه کرامت

بختیاری بیان داشت: برادری، همسایه داری، گفت و گو و تعامل اجتماعی و توجه به امور مسلمین و دیگر مسائل نظیر محیط زیست، حیوانات و هر آنچه نیاز جامعه است در آموزهای دینی وجود دارد بنابراین رویکرد ما در ایام ولادت و شهادت این است که از این منابع برای ترویج سبک زندگی اسلامی و بهبود معاشرت و فرهنگ شهروندی بهره ببریم.

وی گفت: شهرداری به عنوان یک دستگاه خدماتی در محیط شهر در کنار دیگر دستگاه ها و نهادهای مردمی امسال همچون سال گذشته به فعالیت در دهه کرامت از میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع) خواهد پرداخت.

بختیاری افزود: امسال موضوع مهربانی را به عنوان نیاز روز جامعه و مورد تاکید ائمه در برنامه های دهه کرامت با عنوان امام مهربانی، شهر مهربانی در دستور کار داریم در این باره سفارش امام رضا(ع) را به این بیان داریم که فرمود « التودُّد إلى الناس نصفُ العقل».

از توجه به ذائقه مردم تا مردمی کردن فعالیت های فرهنگی

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: با هدف مردمی کردن فعالیت ها در پی جذب مخاطب بیشتر و بهره مندی حداکثری مردم هستیم و تاکید و توجه ما در برنامه ها این است که توده مردم ارتباط بیشتری با فعالیت ها برقرار کنند و بیشتر بهرمند شوند.

وی افزود: هرچند ممکن است برنامه ای برای قشر خاص مثل معلولان داشته باشیم اما در کل در پی برگزاری برنامه ها با مخاطب عمومی و حداکثری هستیم که زمینه اجرای آن در فضاهای عمومی، پارک ها و بوستان ها است هرچند شهر در این زمینه دچار فقر است اما از همین ظرفیت بیشترین بهره را خواهیم برد چرا که توجه به مکان های عمومی مورد اقبال مردم خود در مردمی شدن فعالیت ها نتیجه می دهد.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: نزدیک شدن به ذائقه مردم در برنامه ها از اهداف ما است و برای اینکه سلیقه برنامه ریز اعمال نشود تلاش داریم تا نیازها و تمایلات مردمی را در برنامه ها و فعالیت ها دخالت بدهیم که این نیز بر مردمی شدن فعالیت های فرهنگی تاثیر خواهد داشت.

وی افزود: در نهایت سعی داریم تا اجرای فعالیت ها نیز به مردم و نهاد های مردمی واگذار شود و شهرداری به عنوان حامی کمک آنها باشد که این به اجرای موفق و برگزاری به بهترین شکل برنامه ها پایداری می دهد.

بختیاری گفت: با توجه به تغییر سبک زندگی مردم از سکونت در منازل فراخ و ویلایی به اسکان در آپارتمان ها که بیشتر به خوابگاه شبیه است باید به فکر کیفیت زندگی و بهبود آن باشیم و از سوی دیگر به موضوع نشاط اجتماعی توجه کنیم تا اثرات معضلات و مشکلات زندگی امروز کمتر شود.

وی افزود: نیازمند الگوی برنامه های شادی هستیم که با توجه به فرهنگ دینی و ارزش های اخلاقی جامعه ضمن اثرگذاری در مخاطب ایجاد مشکل نکند.

اعلام عناوین برنامه های دهه کرامت مشهد

در بخش دوم این نشست محسن مصحفی معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد به اعلام برنامه های دهه کرامت پرداخت و گفت: در دهه کرامت بیش از 2000 هزار برنامه فرهنگی در نوبت اجرا داریم که مکان برگزاری آنها فرهنگ سرا ها، بوستان و پارک ها و امکان عمومی دیگر است.

وی افزود: در کل تنوع برنامه ها 90 مورد است که شامل جشنواره های مختلف با موضوع و مخاطب متنوع و برنامه های خانوادگی و نمایشگاهی و گفت و گو محور، نورافشانی، تقدیر از دختران نمونه در روز میلاد حضرت معصومه(س) است.

استقبال از زائر در فرودگاه، راه آهن و پایانه ها با گل و شیرینی و هدایا، عصرانه فرهنگی و دورهمی های شبانه، تورهای حرم شناسی و برنامه های شاد برای کودکان در مناطق حاشیه ای، ترویج فرهنگ همسایه داری مبتنی بر آموزه های دینی و فرهنگ میزبانی، اجتماع بانوان در میدان شهدا و ویژه  برنامه خورشید ولایت، محله آرایی و حضور مسولان در مناطق ضعیف تر و گذران زمانی برای ایجاد همدلی و مهربانی بخش از عناوین برنامه های شهرداری مشهد در ایام دهه کرامت است.

گفتنی است مسؤولان بخش های ورزشی و تربیت بدنی، گردشگری و تفریحی نیز به بیان برنامه های خود در دهه کرامت پرداختند./933/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات