۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۵۷۱۳۰۵
کدخدایی خبر داد؛

ایراد شورای نگهبان به لوایح مبارزه با پولشویی و پالرمو

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: لوایح پالرمو و مبارزه با پولشویی همچنان با ایراد مواجه است که باید این ایرادات بررسی و رفع شوند.
کدخدایی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز شنبه 23 تیرماه سال 97 در نشستی با اهالی رسانه با اشاره به سالروز تشکیل این شورا گفت: در یکسال اخیر تعداد 62 مصوبه از مجلس شامل 33 لایحه و 29 طرح تقدیم شورای نگهبان شده که 28 مصوبه در همان مرحله اول به تایید شورای نگهبان رسیده است و 20 مصوبه هم بعد از رفع ایرادات از سوی مجلس در یک یا دو مرحله مورد تایید شورای نگهبان واقع شده است، 14 مورد هم همچنان در حال بررسی بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

کدخدایی اضافه کرد: 15 اساسنامه همه توسط هیات وزیران تقدیم شورای نگهبان شده بود که 14 اساسنامه به تایید شورای نگهبان رسیده و تنها یک اساسنامه دارای ایراد بود، همچنین 140 نامه از سوی دیوان عدالت اداری طی یکسال گذشته مبنی بر خلاف شرع بودن تقدیم شورای نگهبان شده بود طی بررسی‌ها مشخص شد 82 نامه خلاف شرع نبوده و 18 مورد خلاف موازین شرع بوده است،‌ 6 نامه همه دارای ابهام بوده و 36 نامه نیز همچنان در حال بررسی است.

وی با اشاره به مصوبات اخیر شورای نگهبان نیز بیان داشت: 10 مصوبه مجلس شورای اسلامی از نظر فقها و حقوقدانان بدون ایراد اعلام شد.

کدخدایی بیان داشت: لوایح مبارزه با پولشویی و همچنین پالرمو هنوز با ایراد مواجه است و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام به قانون مبارزه با پولشویی دو ایراد اساسی را گرفته است.

وی در بخش پرسش و پاسخ این نشست در پاسخ به پرسشی  درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه FATF در شورای نگهبان گفت: این لایحه نیز همانند سایر لوایح در شورای نگهبان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و ایرادات وارده به آن نیز حتما اعلام خواهد شد.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی اظهار نظرها در زمینه رد صلاحیت رییس جمهور در شورای نگهبان، ابراز داشت: تنها منبع موثق درباره نظرات شورای نگهبان بنده و روابط عمومی این شورا هستیم و سایر نظرات وجاهت قانونی ندارد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه قرار موضوع سپنتا نیکنام در جلسه این هفته مجمع تشخیص مطرح شود و در صورت رأی مثبت مجمع به وی شورای نگهبان آیا از آن تبعیت می‌کند،‌ تصریح کرد: درباره مصوبات اختلافی که به مجمع می‌رود، نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام صائب است و نسبت به این امر هم مثل سایر مصوبات نگاه می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس نظرشان را درباره الحاق ایران به کنوانسیون‌ها و معاهدات بین المللی بیان کردند، نظر شورای نگهبان درباره این موضوع چیست،‌ گفت: نظر مقام معظم رهبری برای همه دستگاه‌ها  حاکم است و البته مانع از این نیست که دستگاه‌ها وظایف خود را انجام دهند و ما باید این مصوبات را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه اخیر سخنگوی مجلس خبرگان رهبری گفته‌اند برای کاندیداهای آتی این مجلس شرایط سنی و تحصیلاتی وضع خواهد شد و آیا این سازوکار باید به تصویب شورای نگهبان قانون اساسی نیز برسد، بیان داشت: طبق اصل 108 قانون اساسی نظرات کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری به گونه‌ای است که نیاز به نظر شورای نگهبان ندارد و به همین دلیل این شورا تنها آنها را اجرا می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به هجمه ها به این نهاد حافظ ارزش های اسلامی و انقلابی ادامه داد: طبیعتا هرجایی که وظایفش را به درستی انجام دهد، از سوی دشمن مورد هجمه قرار می‌گیرد، شما رسانه‌های داخلی اجازه ندهید که این هجمه‌ها متوجه شورای نگهبان شود و از این نهاد دفاع کنید.

کدخدایی در پایان درمورد نظارت شورای نگهبان بر عملکرد داوطلبان انتخابات،‌ گفت: هرگونه فعالیت افراد برای حضور در ادوار آینده انتخابات، مورد رصد شورای نگهبان قرار می‌گیرد و این موضوع به حکم قانون است نه آنکه اختیاراتمان را در توسعه داده باشیم./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات