۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۷۱۳۴۲
مهدویت؛

چگونه «حمایت از کالای ایرانی» ما را به ظهور نزدیک می کند؟

اگر قرار است در سایه دولت کریمه مهدوی طعم شیرین عدالت اقتصادی را بچشیم باید خود را تغییر داده و نگاه مان را در عرصه تولید، مصرف و خرید کالاها متحول کنیم چون این وعده خدا است.
اقتصاد اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، اقتصاد یکی از مهمترین مولفه های جامعه منتظر است همانطور که در دولت موعود اقتصاد نقشی بی بدیل دارد و اساساً وقتی از دولت کریمه مهدوی پس از ظهور سخن به میان می آید یکی از ارکان اصلی، اقتصاد و ویژگی های آن است که امید به ظهور و استقامت در مسیر انتظار را در منتظران زنده نگاه داشته و امید به تحقق آن عدالت اقتصادی را در وجودشان شعله ور می سازد.

بی تردید جامعه منتظر و مدعی زمینه سازی ظهور اگر نتواند نسخه ای عینی از دولت موعود باشد، می تواند با تلاش و ممارست، ماکتی از آن نمونه منحصربفرد را عرضه کند تا بشریت با چشیدن شیرینی آن، بیش از پیش منتظر آن موعود منتظَر و دولت کریمه اش باشد.

یکی از راه های شبیه سازی و الگوبرداری در این باره، اتکاء به توان و نیروی خودی از طرقی همچون «حمایت از کالای ایرانی» است، همان ضرورتی که ولی فقیه با درایت تشخیص داده و به عنوان اولویتی انکارناپذیر آن را شعار سال قرار دادند.

اما اینکه این حمایت چه رهاوردی برای انتظار و منتظران دارد و چقدر مسیر وصل به ظهور را فراهم می کند، مسئله ای است که در گفت وگو با کارشناسان آن را به بحث گذاشته ایم:

اقتصاد بخش جدایی ناپذیر زندگی منتظران است

حجت الاسلام مجتبی کلباسی، مدیر مركز تخصصی مهدویت درباره «جایگاه حمایت از کالای ایرانی در سبک زندگی منتظرانه و رابطه انتظار با استقلال و خودکفایی اقتصادی»، گفت: بر خلاف نظر برخی که می گویند، اقتصاد با موضوع انتظار ارتباطی ندارد، باید گفت که اقتصاد بخش جدایی ناپذیر از زندگی است، امروز کسی نمی تواند زندگی اش را دینی و منتظرانه بنامد، حال آنکه پیوند با انتظار در عقیده و زندگی او ملاحظه نشود.

وی با بیان اینکه انتظار باید در بنیان های اقتصادی هم تجلی یابد، تصریح کرد: بی تردید افزایش تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی بی ارتباط با انتظار نیست، به عبارت دیگر، بدون اقتصاد نیرومندِ داخلی، حتی در امور بسیار ساده و معمولی هم نخواهیم توانست کاری از پیش ببریم.

مسئول امور مراكز تخصصی حوزه با بیان اینکه صالح بودن تنها به اقامه نماز، روزه گرفتن و انجام واجبات فردی نیست، تاکید کرد: منتظر واقعی کسی است که در بخش اقتصادی هم فعال بوده و کارآفرینی می کند. شاید گفته شود این برای تک تک افراد میسر نیست که در پاسخ باید گفت حمایت از کالای ایرانی یعنی مشارکت فعال در کارآفرینی. لذا اقتصاد کارآفرینی، ارتباط بسیار مستحکمی با «انتظار» دارد و بی توجهی به آن نقص و کمکاری در انجام وظایف منتظرانه است.

اقتصاد از عرصه هایی است که منتظر باید در آن قوی باشد

حجت الاسلام دکتر رحیم کارگر، کارشناس مهدوی نیز با تاکید بر لزوم تلاش منتظران برای افزایش قدرت در عرصه های مختلف، بیان کرد: جامعه منتظر برای رسیدن به قله کمال، باید از لحاظ تکنولوژی، اطلاعات، دانش و توانایی به استقلال واقعی برسد، تا هم الگوی مطلوب و رو به رشد ارائه دهد و هم در برابر دشمنان سر خم نکند؛ لذا در گام نخست جامعه مهدوی باید توانایی های داخلی خود را شکوفا کند.

وی با بیان اینکه تنها سبک زندگی مهدوی ما را از دجال گری و مهلکه ها  نجات می دهد، تصریح کرد: ما نه تنها باید آماده ظهور شویم، بلکه باید قدرتمند باشیم، تا اگر ظهور رخ دهد و حکومتی جهانی شکل بگیرد، آمادگی لازم را داشته باشیم که این آمادگی اعم از اقتصادی، صنعتی و تکنولوژیک است.

کارگر با بیان اینکه روشنفکرنمایی، وابستگی و غربزدگی ما را از انتظار دور می کند، تاکید کرد: داشتن چنین روحیه ای ما را به دنیاگرایی، فساد و تباهی که محصولی جز تن پروری، سستی و دوری از امام زمان(عج) ندارد، مبتلا می کند.

منتظر واقعی چشم به دست دیگران ندارد

بنابر این گزارش، حجت الاسلام محمدصابر جعفری، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت هم با اشاره به تاثیر حمایت از کالای ایرانی بر ایجاد انتظار پویا در جامعه، گفت: وابستگی اقتصادی و نشست بر سر سفره اقتصادی دیگران ما را به سیاست و مسائل اعتقادی بیگانه نیز نیازمند می کند، چراکه ارتباط مستقیم بین وابستگی اقتصادی، سیاسی، فکری و اعتقادی وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر دولتمردان و مردم به وعده الهی «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم» باور داشته و متوجه باشند امامی هست که دستگیر و ناجی آنهاست، این خدا است که کار و اقتصاد آنها را رشد می دهد، تلاششان را مضاعف کرده و عملا به خودکفایی و رشد و بالندگی خواهند رسید، اما در صورتی که چشم امیدشان به کالای خارجی باشد، نباید خود را منتظر واقعی و باورمند به نصرت الهی بدانند.

جعفری با اشاره به آیه شریفه «وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَي الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلا؛ خداوند هرگز كافران را بر مؤمنان تسلطي نداده است»، ابراز کرد: از این آیه به دست می آید کهمومنان نباید به بیگانان وابستگی داشته باشند و خداوند نمی خواهد جامعه مهدوی، وابسته باشد و تحت سلطه کفار قرار گیرد.

وی «تکافل اجتماعی و یاری گر یکدیگر بودن» را از دیگر ویژگی های جامعه مهدوی برشمرد و یادآور شد: در همین زمینه روایتی از امام محمد باقر(ع) رویات است که فرموده اند: «قوی ترین شما، باید به ضعیف تان یاری کند، غنی و دارای شما به فقیرتان کمک کند که اگر چنین باشید، در صورتی که قبل از ظهور، از دنیا رود، شهید از دنیا رفته است»، بنابراین روایت در بعد اجتماعی هم باید یاری رسان به کارخانه هایمان باشیم و در زمینه خرید کالای ایرانی و حمایت از کارگر وارد عمل شویم.

غفلتی که از ظهور دورمان می کند

مرور آنچه که رفت، ثابت می کند درک دولت کریمه ای که پیامبر اکرم(ص) درباره ویژگی های اقتصادی اش فرمودند: «امت من در زمان ظهور مهدی (عج)، به نعمت هایی دست می یابند که پیش از آن، در هیچ دوره ای دست نیافته بودند. در آن روزگار آسمان باران فراوان دهد و زمین هیچ رویدنی را در دل خود نگاه ندارد.» نیازمند ایجاد بسترها و آمادگی هایی است که بی توجهی به آنها ما را در ورطه غیبت نگاه داشته و از مقصد ظهور دورمان می کند.

اگر قرار است دولتی را تجربه کنیم تا در سایه آن طعم شیرین عدالت اقتصادی را بچشیم، زمانه ای که امام باقر(ع) درباره آن فرمودند: «هنگامی که قائم(عج) اهل بیت(ع) قیام کند، بیت المال را به گونه ای یکسان در میان مردم قسمت کرده و به عدالت در میان مردم رفتار می کند. ثروت های روی زمین (مانند خمس و زکات) و ثروت های زیر زمین (مانند گنج ها و معادن) نزد آن حضرت(عج) گرد می آید. آن گاه حضرت(عج) به مردم خطاب می کنند: «بیایید و بگیرید آنچه را که برایش خویشاوندی را قطع می کردید و به خونریزی و گناهان دست می زدید. او چنان اموال می بخشد که کسی پیش از او چنان نکرده است.» باید خود را تغییر داده و نگاه مان را در عرصه تولید، مصرف و خرید کالاها متحول کنیم چراکه این وعده خدای متعال است: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم».

پس اگر می خواهیم ماکتی از عصر ظهور را ساخته و در عرصه اقتصادی خود را به عصر ظهور نزدیک و شبیه کنیم، یکی از بهترین راه هایش حمایت از کالای ایرانی است./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: شبستان

ارسال نظرات