۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۵۷۱۶۴۷

مأخذشناسی توصیفی حوزه علمیه خراسان منتشر شد

حجت الاسلام کرامتی از تهیه و انتشار مأخذشناسی توصیفی حوزه علمیه خراسان خبر داد و در ادامه اهداف، منابع تهیه آن و محورهای اصلی و جانبی طرح را تبیین کرد.
ماخذشناسی

حجت الاسلام مهدی کرامتی، مسؤول دفتر طرح و برنامه و مطالعات راهبردی دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان از انتشار مأخذشناسی توصیفی حوزه علمیه خبر داد و  اهداف تهیه آن، منابع و محتوای طرح را بیان کرد.

اهداف تهیه مأخذشناسی

حجت الاسلام کرامتی گفت: اولین گام در اجرای هر پروژه پژوهشی و انجام تحقیقات علمی، شناخت منابع علمی مرتبط با موضوع پژوهشی است. چرا که از یکسو در جهت‎دهی به محقق نقش دارد و کمک می‌کند تا راه خود را برگزیند و زمان لازم برای انجام پژوهش را کاهش ‌دهد بنابراین محققان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به منابع مورد نیاز دسترسی پیدا می کنند.

وی افزود: از سوی دیگر با دستیابی به افکار، اندیشهها و دست‎آوردهای پیشینیان درباره موضوع، از داشته‌های آنان بهره‎مند و زمینه نگرش جامع به موضوع فراهم می‌آید. حوزه‎های علمیه و روحانیت از مهم‎ترین موضوعاتی است که نیازمند پژوهش است و تاکنون آثار ارزشمندی مرتبط با آن پدید آمده است.

حجت الاسلام کرامتی در ادامه گفت: دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در تدوین اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان حوزه علمیه، نیازمند اطلاع دقیق از نگارش‌های مرتبط با حوزه و روحانیت بود، تا بتواند ضمن شناخت دقیق موضوع، اطلاع کافی از وضعیت حوزه علمیه داشته و بر اساس آن برنامه‎های راهبردی خود را تدوین و اجرا کند.

مسؤول دفتر طرح و برنامه و مطالعات راهبردی دبیر خانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: ماخذشناسی حوزه و روحانیت، فعالیت‎های حوزه‎پژوهان و برنامه‎ریزان سازمان‎های حوزوی را تسهیل و بهره‎وری آنها را بالا می‌برد. همان‌طور که پیش‌از این گفته شد، هدف از نگارش مأخذشناسی کمک به پژوهشگران بوده است، بنابراین ارائه آن باید به‌گونه‌ای باشد که بهره‎مندی از آن برای پژوهشگران با سختی همراه نباشد.

وی افزود: به دلیل محدودیت‌های موجود در نشر کاغذی، محتوای ماخذشناسی بر روی پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی بارگذاری شده است. ضمن اینکه ظرفیت‎های فضای مجازی این امکان را به ما داده تا اطلاعات بیشتری در اختیار محققان قرار دهیم و فرایند دستیابی به منابع پژوهشی را تسهیل کنیم.

عرصه های تهیه و تدوین مأخدشناسی و محور های اصلی و جانبی طرح

حجت الاسلام کرامتی در بیان عرصه های تهیه و تدوین این مأخذشناسی گفت: همه قالب‎های پژوهشی مکتوب، در تهیه آن مدنظر بوده و تاکنون در بخش‌های کتاب، پایان‌نامه، مقاله‎های علمی و روزنامه‎ای انجام‌شده است.

وی افزود: در این طرح، 1044عنوان مقاله از مجلات علمی، 2237 عنوان مقاله روزنامه‌ای، 227 عنوان پایان‌نامه و 312  عنوان کتاب که جمعاً 3820 عنوان معرفی و توصیف‌شده است.

مسؤول دفتر طرح و برنامه و مطالعات راهبردی دبیر خانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه گفت: این عناوین در ذیل 7 محور اصلی چشم‌انداز حوزه علمیه خراسان یعنی آموزش، پژوهش، تبلیغ، تهذیب و تربیت، مدیریت، نظام اسلامی و اجتهاد به ‌علاوه 6 محور جانبی یعنی تحول حوزه، تاریخ حوزه، رجال حوزه، ورود به سیاست، جایگاه حوزه، وحدت حوزه و دانشگاه دسته‌بندی‌شده است.

عدم محدودیت زمانی و منابع کار

حجت الاسلام کرامتی پیرامون بازه زمانی خاص در تهیه این مأخذشناسی گفت: در احصا منابع پژوهشی، محدودیت زمانی مدنظر نبوده و تمام پژوهش‎های مرتبط با موضوع احصا شده است. البته برخلاف نگارش کتاب که سابقه طولانی دارد، برخی بخش‌ها مانند پایان‎نامه‎ها یا مقالات علمی و روزنامه‎ای قدمت کمتری دارند. درهرصورت برای هر قالب پرونده ای جدا تشکیل شده و تمام پژوهش‌ها شناسایی و گزارش‌شده است.

وی پیرامون منابع مراجعه در این طرح گفت: تمامی پایگاه‌های اطلاعاتی و کتاب‎شناختی در این کار مدنظر بوده است، نورمگز، نولایب، ایرانداک، کتاب‌خانه ملی، کتابخانه آستان قدس رضوی بخشی از پایگاه‌هایی بوده‎اند که به آن‌ها مراجعه شده است.

مسؤول دفتر طرح و برنامه و مطالعات راهبردی دبیر خانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: بنای کار بر مراجعه به همه منابع بوده هرچند ممکن است پایگاه‎های جدیدی باشند که به آنها مراجعه نشده باشد اما در هر حال در به‌روزرسانی‌های بعدی به آنها مراجعه خواهد شد.

دعوت به همکاری

حجت الاسلام کرامتی در پایان گفت: مأخذ شناسی حوزه و روحانیت همه‌ساله به‌روزرسانی و در پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه علمیه خراسان منتشر می‌شود. از عموم پژوهشگران و محققان دعوت می‌شود ضمن استفاده از این ظرفیت ارزشمند، ما را در تکمیل و بهبود آن یاری کنند.

وی افزود: در پایان از همه محققان و پژوهشگران که در تولید این اثر پژوهشی نقش داشتند، به‌ خصوص حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید کاظم کاظمی یزدی و جناب آقای رمضان علی ایزانلو کمال تشکر و قدردانی را داریم./۹۳۳/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات