۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۵۷۱۷۸۸
حجت الاسلام دهنوي:

حقوق متقابل زن و مرد در اسلام ريشه در منبع وحي و انديشه الهي دارد

کارشناس خانواده حقوق افراطي غرب به زن را عامل تزلزل خانواده دانست و گفت: حقوقي که غرب به خاطر فشار جريان فمينيسم و مکتب جانبداري افراطي از زن به حاکمان تحميل کرده است حقوقي غيرمنطبق و غيرعقلاني و افراطي برگفته از مغز ناقص بشري است.
حجت الاسلام دهنوي حجت الاسلام دهنوي دهمين جشنواره ملي فرهنگي، هنري آه و آهو در  كاشان دهمين جشنواره ملي فرهنگي، هنري آه و آهو در  كاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان،حجت الاسلام حسين دهنوي چهارشنبه شب در چهارمين شب برگزاري جشنواره ملي فرهنگي هنري آه و آهو از سري برنامه هاي جشنواره بين‌المللي امام رضا (ع) در دبيرستان ماندگار امام خميني(ره) کاشان، گفت: زن و شوهر متقابلا حقوقي مادي و معنوي برگردن يکديگر دارند که رعايت آن رمز خوشبختي و مولفه ايجاد اميد و آرامش و تربيت فرزندان نيکو در خانواده است.

وي با اشاره به اينکه مباحث اخلاقي در زندگي بايد ملکه ذهن شود تا در زندگي زوجين تثبيت و نهادينه شود، گفت: حقوق متقابل زن و مرد بر گردن يکديگر منطبق بر فطرت و طبيعت هر يک از آنها است.

به گفته وي، حقوقي که غرب به خاطر فشار جريان  فمينيسم و مکتب جانبداري افراطي از زن به حاکمان تحميل کرده است حقوقي غيرمنطبق و غيرعقلاني و افراطي برگفته از مغز ناقص بشري است.

اين کارشناس خانواده تصريح کرد: البته اکنون يک سري از شخصيت‌هاي علمي و اجتماعي غرب در مباحث خانواده و روانشناسي به حاکمان شان توصيه مي کنند تا حقوق افراطي که به زنان در غرب دادند با شيب ملايم و آرام از آنها گرفته شود چرا كه بنياد خانواده را در غرب متزلزل کرده است.

حجت‌الاسلام دهنوي آفت ها و آسيب هاي حقوق افراطي غرب به زن را يادآور شد و گفت: يکي از اين آفت ها و آسيب ها ترويج ازدواج غيرقانوني و غير شرعي بر اساس اعتقادات مردان آمريکايي و اروپايي است به طوريکه براي ازدواج و عقد  شرعي به کليسا و براي ثبت آن به دفاتر حقوقي نمي روند بلکه بصورت دوست، نامزد و هم خانه در يک منزل زندگي مي‌کنند و حقوقي بر يکديگر مترتب نمي شوند.

وي اظهارداشت: اکنون در دنياي غرب و اروپا ازدواج قانوني و شرعي ازدواج وجود ندارد چرا كه اگر ازدواج خود را شرعي و قانوني ثبت کنند بر اساس دادن حقوق افراطي غرب به زن، مرد هيچ جايگاه نخواهد داشت به طوريکه درعرف و ضرب المثل آنها حقوق مرد در مرحله چهارم و بعد از حقوق زن و فرزند و سگ قراردارد و اين در حالي است که حقوق متقابل زن و مرد در اسلام ريشه در منبع وحي و انديشه الهي دارد و منطبق با طبيعت و فطرت زن و مرد است.

اين کارشناس ديني، در ادامه با تاکيد بر حقوق  مادي و معنوي متقابل زن و شوهر بر گردن يکديگر گفت: حقوق معنوي زنان بر مردان با استناد به آيه قرآن ‹‹وعاشروهن بالمعروف›› رفتار و اخلاق نيکو، حسن خلق با زن، فرياد و پرخاش نکردن، کتک نزدن، اخم نکردن با زن، فحش ندادن و رو ترش نکردن با زن و از مصاديق معروف است.

حجت‌الاسلام دهنوي با اشاره به اينکه فحش دادن و ناسزا گفتن گناه کبيره و شرعا حرام است گفت: پرخاش به زن و بد رفتاري و فحش دادن از مصاديق منکر است.

وي با استناد به حديث پيامبر اکرم(ص) که زنان امانت خدا هستند و به آنها سخت نگيريد، گفت: پيامبراكرم(ص) در حديثي ديگر زن را ريحانه  ‹‹المرأة ريحانة ليست بالقهرمانة›› نه قهرمان و پهلوان معرفي کرده است.

حجت الاسلام دهنوی ادامه داد: پيامبر اکرم(س) در حديثي ديگر زنان را جام هاي بلورين توصيف کرده است که بايد با آنها به نيکو و ملاطفت نه با خشونت و لئامت رفتار کرد.

اين کارشناس مسائل خانواده‌ الگو برداري از سيره کلامي و عملي نيکو و مهربانانه پيامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) با زن و فرزند در خانواده را يادآور شد و افزود: خداوند ملاک ايمان را حب به نسا يعني محبت و مهرباني و عشق به زن بيان کرده است.

حجت‌الاسلام دهنوي، تبعيض بين مادر و همسر را يکي از مصاديق منکر براي مرد در زندگي زناشويي دانست و گفت: از حقوق معنوي مردان بر زنان اين است که آنها با شوهران خود بگومگو و بحث نکنند و بر اساس آيه قرآني ‹‹فالصالحات قانتات›› همواره مطيع شوهر باشند و به شوهر و مردان خود حس تکيه گاهي و حامي و پشتيبان بدهند.

وي يادآور شد: زن و مرد محب امام رضا (ع) و پيرو مکتب علوي و فرهنگ رضوي در خانه و خانواده بايد سيره آن حضرت را در رفتار، گفتار وکردار داشته باشند تا به آرامش و خوشبختي برسند.

لازم به ذكر است، دهمين جشنواره ملي فرهنگي، هنري آه و آهو در شهرستان كاشان همزمان با پانزدهمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) در دهه كرامت از يكشنبه شب 24 تيرماه با مراسم افتتاحيه آغاز و تا سوم مرداد ماه به مدت 11 شب به همراه برنامه متعدد فرهنگي و آييني و مذهبي ادامه خواهد داشت./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات