۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۷۲۰۶۲
گذری بر حیات علمی و سیاسی آیت‌الله مرتضی تهرانی؛

️چاپ رساله امام خمینی با هزینه شخصی آیت الله مرتضی تهرانی

بخشی از هزینه چاپ رساله امام خمینی را یکی از تجار و ناشرین تهران به نام آقای مصدقی پرداخت و بخشی را هم حاج آقا مجتبی و حاج آقا مرتضی تهرانی به گردن گرفتند.
آقا تهرانی

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله مرتضی تهرانی، عالم ربانی و معلم اخلاق، در دوران نهضت اسلامی از همراهان امام خمینی بود و در امر تبلیغ مرجعیت ایشان تلاش بسیار کرد. بعد از رحلت آیت‌الله حکیم صحبت از مرجعیت امام شد. یکی از مسائل مربوط به آن چاپ رساله بود. در این میان عده‌ای از افراد نزدیک به امام، با اصرار از ایشان درخواست کردند تا رساله‌ای منتشر کرده و در اختیار مقلدان خود قرار دهند.

آیت‌الله مسعودی خمینی در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده در این رابطه می‌گوید: «افرادی مانند حاج شيخ نهاوندی و نیز حاج شیخ عبدالعظيم محلی و شهید سعیدی که اصرار داشتند که حضرت امام رساله داشته باشد، در میان خود جلسه‌ای تشکیل دادند و به این نتیجه رسیدند که حتی اگر حاج‌آقا روح‌الله اجازه چاپ رساله‌شان را صادر نکند، ما خودمان باید این کار را انجام دهیم. قضیه را با ایشان در میان نهادند... ایشان این امر را پذیرفتند و قرار شد که اگر کسی توضیح‌المسائلی را با فتاوی ایشان تلفيق کرد، حضرت امام، حاصل کار را ببینند و در صورت تأیید، مهرشان را زیر آن بزنند. در نهایت عده‌ای از فضلا دور هم نشستند و این مهم را انجام دادند.

خوشبختانه بعد از اینکه حاصل فعالیت آن جمع فاضل، به رؤیت حضرت امام رسید، مورد پذیرش ایشان واقع و ممهور به مهر مبارکشان گردید. لکن خود ایشان در خصوص هزینه چاپ این رساله وجهی نپرداختند و گفتند هرکس مایل است این رساله به دست مردم برسد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد. حتی از توزیع مجانی رساله که گاه به نیت افزودن به تعداد مقلدین مرسوم بود، پرهیز کردند. بخشی از هزینه چاپ رساله ایشان را یکی از تجار و ناشرین تهران به نام آقای مصدقی پرداخت و بخشی را هم حاج آقا مجتبی و حاج آقا مرتضی تهرانی به گردن گرفتند. خیال می‌کنم حدود ۵۴۰۰ تومان به نرخ آن روز، هزینه برداشت. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات